Az Enloyd kvalitatív kutatás segítségével mérte fel a crowdstaffing hazai ismertségét: a több mint száz válaszadó 60 százaléka az innováció által nyújtott előnyök közül az időmegtakarítást emelte ki elsősorban, és nagyjából ugyanennyien emelték ki, hogy a szolgáltatás jobb jelöltet biztosít.
A munkaerőpiac folyamatosan változik, az elmúlt években pedig rövid idő alatt forradalmi átalakulások mentek végbe, ebbe a trendbe illeszkedik a crowdstaffing is, amely olcsóbb, mint a hagyományos toborzási módszerek, mégis gyorsabb is egyben, hiszen a szabadúszók és az együttműködő toborzó cégek nagy hálózata egy helyre, egy feladatra koncentrálódik.
Az innováció lényege, hogy egy adott szervezet hagyományosan a munkavállalók által végzett toborzási feladatokat általában egy nagyobb embercsoportra bízza nyílt felhívás formájában. Mindez egyszerűen fogalmazva a toborzók egy külső csoportja, illetve az ehhez kapcsolódó toborzási projektek kiszervezése online eszközökön keresztül. A crowdstaffing tehát a toborzás és a közösségi média legjobb kombinációjának eredménye.
Túlnyomó többségben elégedettek, akik már találkoztak vele
Hamarosan induló crowdstaffing szolgáltatása, a ReX bevezetése előtt az Enloyd kvalitatív kutatást készített, hogy felmérje annak hazai népszerűségét, valamint azt, mennyire számít ismertnek a mögötte álló technológia.
A kérdőívet kitöltő több mint száz Magyarországon élő és dolgozó résztvevő 60 százaléka a crowdstaffing által nyújtott előnyök közül az időmegtakarítást emelte ki, ezt követte alig lemaradva, hogy a szolgáltatás jobb jelöltet biztosít. Sokaknak tűnt emellett vonzónak a toborzás ezen új módszerében a pénzmegtakarítás is.
A felmérés szerint a crowdstaffing egyelőre kevésbé számít elterjedt toborzási módszernek, a válaszadók mindössze 4,9 százaléka állította, hogy rendszeresen használja, míg 5,9 százalékkal fordult már elő, hogy használta. A kérdőív arra is kitért, hogy utóbbiak miért nem használják toborzás során a crowdstaffing platformokat. Az eredmények szerint a legtöbbeknél nincs toborzási outsourcing, tehát ezeket a folyamatokat nem helyezik cégen kívülre.
A kitöltők több mint felét az ösztönözné a crowdstaffing platformok használatára, ha az költségmegtakarítással járna, de sokan azt felelték, a nagy számú ajánlott jelölt és a jelöltekre adott garancia is csalogató lenne számukra.
Akik már találkoztak korábban a crowdstaffing platformokkal, kifejezetten jó véleménnyel vannak azokról: közel felük határozottan jobban értékeli a teljesítményüket a hagyományos ügynökségeken való toborzáshoz képest, közel harmaduk pedig kicsit jobbnak tartja ezeket. Mindezt jellemzően a teljesítés idejével, az árral és a garanciával indokolták.
Új crowdstaffing megoldás érkezik a piacra
Tóth Szilvia, a REX projektvezetője a kutatás eredményeit értékelve arról beszélt: a szakemberek, mint minden új módszerrel, úgy a crowdstaffinggal szemben is olyan univerzális elvárásokat támasztanak, mint a megnövekedett minőség, valamint az idő- és pénzmegtakarítás.
„Ezek azok az alapvető jellemzők, melyeket a technológia ismerete nélkül sem kell magyarázni, hiszen a legegyértelműbb előnyök közé tartoznak. Feltűnő volt látni ugyanakkor, hogy a toborzással foglalkozó crowdstaffing platformok közül a kitöltők többsége egyet sem tudott megnevezni, hiszen nem ismer ilyet vagy nem találkozott velük. Voltak, akik olyan platformokat neveztek meg, amelyek ugyan jelöltek felkutatására alkalmasak, mint például a Facebook vagy a LinkedIn, ám nem számítanak crowdstaffing platformnak.” – mondta Tóth Szilvia.
Elmondása szerint ez is jelzi, hogy a legtöbben még nincsenek tisztában azzal, hogyan működnek ezek a megoldások, vagy mi a mögöttük álló technológia lényege. Az egyedüli, valóban a crowdsourcingon alapuló platform, ami többek számára is ismert volt, a Talentuno.