Elektronikus vasúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (eváer) néven vezetné be a kormány – a közúti fuvarozói adatszolgáltatáshoz hasonlóan – a vasúti szállítmányok online nyomon követését. Az érintett társaságokkal a kormány és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is egyeztet – erősítette meg a Magyar Idők értesüléseit Kovács Imre a Rail Cargo Hungária igazgatósági elnöke.
A lapnak nyilatkozó ágazati szereplő szerint kormányzat hajlik rá, hogy figyelembe vegye a vasúti árufuvarozás sajátosságait, amikor kiválasztja az ellenőrzés eszközeit. A szakember elmondta, hogy a vasúti árufuvarozás jelen állapotában is sokkal szabályozottabb, mint korábban a közúti fuvarozás volt. Ahhoz, hogy egy közúti járművet megrakjanak és célba juttassanak, az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) 2015. január 1-jei bevezetése előtt csak a menetlevél kitöltésére volt szükség.
Az igazgatóság elnöke jelezte azt is, hogy a vasúttársaságok rendelkeznek mindazokkal az adatokkal, amelyek a rakomány tartalmára, pillanatnyi helyére, illetve a célállomásra vonatkoznak. Most arról szólnak az egyeztetések – többek között az adóhivatallal –, hogy ezek az adatok milyen módon és platformon kerülnek a hatósághoz. A hatóságok ugyanakkor rugalmasnak bizonyultak az eddigi tárgyalásokon, nem sürgetik a rendszer mielőbbi bevezetését, jól működő és zökkenőmentes átállásban érdekeltek.
Nem tűnnek el csak úgy a szerelvények
Egy vasúti szerelvény közlekedtetéséhez engedélyre van szükség a pályakapacitás-elosztótól, meg kell rendelni a rendező pályaudvari szolgáltatásokat, a tolatást, az áru mozgatását, ezeket szintén dokumentálják. A szerelvény közlekedését a forgalomirányítás követi nyomon a pályahálózaton, nem tűnhet el egy teljes vonat – mint ahogy a szóbeszéd szerint egyes, olajat szállító szerelvényeknek nyomuk veszett a 90-es években –, és nem lehet önkényesen rakodni a forgalmi okból félreállított teherkocsikat.
Különösen jól dokumentáltak a nemzetközi konténerforgalomban szállított áruk – magyarázta Kovács Imre. A tengeri kikötőkben tételesen átvizsgálják és regisztrálják az árukat, a konténerek zártak, emellett szerelvényben, irányvonatként közlekednek. Hazánkban összesen három olyan terminál van, ahol konténereket kezelnek, vagyis ezeknek a vonatoknak az országon belüli mozgása is előre meghatározott.