A vállalkozóról mindig valami rossz jut eszünkbe

A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a fiatalok a leginkább a hazai kis- és közepes vállalkozásokban bíznak. Ugyanakkor az is látszik, hogy a „vállalkozó” mint fogalom erősen negatív asszociációkat hív elő, a fiatalok 73 százalékának van nagyon vagy inkább negatív képe.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vállalkozásokkal kapcsolatos társadalmi intézmények közül a kis- és közepes vállalkozások iránt a legnagyobb a fiatalok bizalma Magyarországon, nagyjából minden harmadik 18 és 40 év közötti bízik bennük – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) 3500 fiatal megkérdezésével készített országos reprezentatív kutatásából.

A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A bizalmi rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.

„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne ez alapján azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a vállalkozásról is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban a magyar vállalkozókkal kapcsolatban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik ” – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.

Mennyire bízik a hazai kis- és közepes vállalatokban? Forrás: FIVOSZ

Mint a FIVOSZ friss kutatásából kiderül, a fiatalok 73 százaléka számára hív elő nagyon vagy inkább negatív képet a „vállalkozó” mint fogalom. A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, mindazonáltal kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a vállalkozókról a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép a tanuló fiatalok esetében (68,3 százalék). (Részben ez is az oka annak, hogy afiatalok körében tragikusan alacsony a vállalkozási hajlandóság.) Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások.

„Ugyan a startup-kultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye a vállalkozói szektorban, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden vállalkozás valósít meg valamilyen áttörő innovációt” – mutat rá Kovács Patrik. „Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták a vállalkozó kedvű fiatalok előtt. A Fiatal Vállalkozók Hetének életre hívásával is ezt a célt akartuk szolgálni” – teszi hozzá a FIVOSZ alapító elnöke.

Jövő hétfőn kezdődik a Fiatal Vállalkozók Hete
November 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg a FIVOSZ az országos ingyenes programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét, amelyet idén partnerként a Miniszterelnökség is támogat. A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcseseményeként számon tartott eseményen neves vállalkozókkal, köztük Gunnar Frohval, a WunderCar alapítójával, valamint Palásti Józseffel, a Fornetti tulajdonosával is találkozhatnak fiatalok, mialatt az előadásokon őszintén terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások. Budapesten és hét vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrött, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron és Szekszárdon – csaknem ötven program várja a fiatalokat. A Fiatal Vállalkozók Hetét a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi eseménysorozat, a Global Entrepreneurship Week (GEW) keretében rendezik meg a világ 152 országához hasonlóan. A GEW a világ legnagyobb vállalkozástámogató és -ösztönző eseménysorozata, az a platform, ahol fiatalok milliói kapnak releváns információkat és inspirációt ahhoz, hogy a gazdasági élet értékes szereplőivé válhassanak.
 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo