A vállalkozásokkal kapcsolatos társadalmi intézmények közül a kis- és közepes vállalkozások iránt a legnagyobb a fiatalok bizalma Magyarországon, nagyjából minden harmadik 18 és 40 év közötti bízik bennük – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) 3500 fiatal megkérdezésével készített országos reprezentatív kutatásából.
A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A bizalmi rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.
„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne ez alapján azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a vállalkozásról is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban a magyar vállalkozókkal kapcsolatban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik ” – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.
Mint a FIVOSZ friss kutatásából kiderül, a fiatalok 73 százaléka számára hív elő nagyon vagy inkább negatív képet a „vállalkozó” mint fogalom. A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, mindazonáltal kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a vállalkozókról a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép a tanuló fiatalok esetében (68,3 százalék). (Részben ez is az oka annak, hogy afiatalok körében tragikusan alacsony a vállalkozási hajlandóság.) Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások.
„Ugyan a startup-kultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye a vállalkozói szektorban, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden vállalkozás valósít meg valamilyen áttörő innovációt” – mutat rá Kovács Patrik. „Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták a vállalkozó kedvű fiatalok előtt. A Fiatal Vállalkozók Hetének életre hívásával is ezt a célt akartuk szolgálni” – teszi hozzá a FIVOSZ alapító elnöke.