A honlap a márkánk szentélye. Az emberek még mindig honlapokat látogatnak, ha egy cégről meg akarnak tudni valamit. Itt látszik, hogy mit gondolunk a saját cégünkről, mennyire vesszük komolyan magunkat, ezért nagyon fontos, hogy körültekintően alakítsuk ki azt.
A sikeres honlap esetében a legfontosabb a harmónia megléte – mondja a szakértő. Ez egyszerűen hangzik, de korántsem az. A honlaptervezés összetett feladat, aminek a cégek sokszor csak egy oldalára koncentrálnak. A marketinges csak a saját területére figyel, a fejlesztő is, de még a programozó vagy a fotós is. Pedig a repülő esetében is egyformán fontos a tető, a szárny és a motor. A honlap fejlesztők nagy része is leginkább egy területhez ért, arra koncentrál – a cég vezetőjének kell arra figyelnie, hogy minden szempont egyformán érvényesüljön. Hiába csodálatosak a képek az oldalon, ha használhatatlan a menü, és a legjobb motor is kevés, ha taszító a dizájn a célcsoportunk számára. Amikor arra kerül a sor, hogy kiválasszuk, ki készítse el a cégünk honlapját, érdemes megnézni, hogy a cég, amelyet kiválasztunk, kizárólag grafikusokból vagy éppen csak marketingesekből áll-e. Ez adhat támpontot, hogy esetükben mi lesz a fókuszban, hol lehet szükség plusz tanácsadó bevonására – tanácsolja a szakértő.
Komplex szemlélet
A sikeres honlap kialakítása jóval a programozás előtt kezdődik. A stratégiának jó esetben a honlap nevével kell indulnia, így tudunk teljes egészében hatni arra, hogy milyen benyomást teszünk majd a látogatóra. A cél természetesen az, hogy a weboldal végül pénzt hozzon a vállalkozásnak, de ha csak erre koncentrálunk, nem fog működni. Valami igazán jót kell csinálni, ennek az eredménye lesz a bevétel. Egy rossz céget a legjobb honlap sem fog hosszú távon sikeressé tenni.
Görgetni szabad!
A használhatóság kritériumai folyamatosan változnak, a felhasználói szokásokkal együtt. A mobileszközök térhódításával megváltozott például a kívánatos formátum: a vízszintes elrendezés helyett az álló formátum kezd az általánossá válni. A szakember szerint a legfrissebb trendek azt mutatják, a görgetés sem ördögtől való, különösen, hogy mobileszközökön sokkal kényelmesebb a felhasználók számára, mint a kattintás. A felhasználó hajlandó görgetni, ha van értelme – vagyis ha olyasmit adunk, amit el akar olvasni.
Figyeljünk a nőkre és az Y-okra!
Amerikai adatok szerint a vásárlási döntések 83%-át a nők hozzák meg – fele részben még az elektronikai eszközök beszerzésében is. Egyre több a női cégvezető is és tény, hogy máshogy látják a világot. Hiba lenne figyelmen kívül hagyni ezt! Hogy csak egy egyszerű példát mondjunk, a nők nem szeretik az egyszerű színeket, nem csak halnak látják a lazacot és zöldségnek a padlizsánt. Ilyesmit akarnak látni a honlapokon is – mondja a szakértő.
Figyeljünk az Y generáció képviselőire is! Teljesen máshogy látják a világot és mást várnak el a honlapoktól. Nem csak sokan vannak, de ők befolyásolják a világ ízlését! Vagyis nem az a legfontosabb, hogy nekünk magunknak tetsszen a honlap kialakítása és megjelenése, hanem, hogy a fontos célcsoportok igényeinek, ízlésének megfeleljen.
Az ergonómiáról sokan beszélnek, de kevesen csinálják jól. Pedig nagyon fontos, hogyan vezetjük a szemet, hogyan adjuk át az információt, amit szeretnénk. A sablonos megoldások hatalmas károkat tudnak okozni. A cél nem az, hogy jól nézzen ki a honlap – ez egy végeredmény lehet. Hiába másoljuk le egy versenytárs oldalát, sablonját, az nálunk egyáltalán nem biztos, hogy sikerül. A jó honlap az adott cég céljaihoz, folyamataihoz illeszkedik.
Egy tervezettnek látszó (tehát jól kinéző) honlapról egy valóban neki tervezettre való váltásával 700%-os forgalomnövekedést értek el egyetlen hónap alatt – hoz példát a szakértő, megéri hát befektetni a ránk szabott oldalba.
Fontos az is, hogy az ergonómiát megöli a toldozás-foldozás. Ha valamit megterveztettünk, akkor ne hajladozzunk minden kis marketing szellőnek! Hiába menő most az infótermék, ha csak „odatűzzük” valahova, csak a korábban megtervezett ergonómiát teszi tönkre.
Hogy mi a jó nekünk, azt hosszadalmas és kemény munka kialakítani. A tervezők, szakértők helyettesítésére rengeteg látványos, de haszontalan megoldás létezik. Számos teszt – az egérmozgás követése, az AB teszt – a szakember szerint gyakorlatilag haszontalan, utóbbi például a két rossz megoldás közül is megmutatja, mit választ a közönség.
Legyen szórakoztató!
A honlap a ma magazinja. Kicsit szórakoztató legyen, élvezhető legyen, magazinszerű és letisztult. Senki nem szereti a kliséket, ha a stock fotókról már százszor látott képek köszönnek vissza. Annál inkább szeretjük a magazin szerű nagy képeket, nagybetűs feliratokat, amelyek könnyen megmutatják, hogy hol vagyok és mit tehetek azon az oldalon.
A tartalommarketing már nem kérdés, hogy mennyire fontos, Nagy szerint ide tartozik a termék kreatív bemutatása is a honlapunkon. (például az ASOS minden egyes ruháját kifutón is bemutatja videóval, így mozgás közben is megnézheti a vásárló.)
Legyen határozott stratégiánk!
Rengeteget kell befogadnunk, de nem kell mindent megfogadnunk, az ugyanis csak káoszhoz vezet. Hallgassunk meg mindent és a stratégiánkhoz keressük az új információkat, így épül majd koherens brand.
A hazai kkv szektorban egyelőre sajnos nem általános a jól megtervezett és kivitelezett honlap, ezért – főleg bizonyos iparágakban, ahol még senki nem jó – egyelőre a a félszemű a király. De előbb-utóbb minden iparág fejlődni fog ebben is, van, ahol már a magazinszerű megjelenés az alap, mindenki ilyen és még ennél is jobbnak kell lenni. A legjobb hát időben nekiállni.