A növekedés mindent felülír

A világ legnagyobb vállalatvezetőinek kétharmada szerint az agilitás az üzlet új “fizetőeszköze” és amennyiben valaki nem képes alkalmazkodni, az hamar feleslegessé válhat.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A CEO-k komoly válaszút elé érkeztek világszerte. Példátlan környezeti, gazdasági és technológiai változásokkal kell szembenézniük, eközben az üzletüknek növekedéséhez meg kell kérdőjelezni a régóta élő piaci beidegződéseket, fel kell forgatni saját üzleti modelljüket.

Kép: Pixabay

A KPMG ötödik alkalommal elkészített Global CEO Outlook kiadványa szerint idén már csak alig több mint a vezetők fele biztos a jövőbeni sikerekben: a válaszadók 53 százaléka óvatos, maximum 2 százalékos növekedésre számít a következő három évben. A globális gazdaság növekedésével kapcsolatban is csökkent az optimizmus, a tavalyi 67 százalékhoz képest már csak 62 százalék vár növekedést. A magabiztosság azért még jellemző, a megkérdezett CEO-k 36 százaléka több mint 6 százalékkal növelné a következő három évben saját vállalatának dolgozói létszámát.

Egy változékonnyá és bizonytalanná váló világban a sikerhez viszont másfajta vezetői készségek szükségesek, mint korábban, főként a nagyobb, globális szervezetekben. A versenyelőny megtartása ma már nem egyenlő azzal, hogy valaki védi a pozícióit vagy kihasználja a méretből fakadó előnyeit. Egy CEO-nak ma komfortosnak kell lennie azzal, hogy a saját üzleti modelljét felforgassa, megkérdőjelezze – akár új stratégiai partnerségek megkötésével, akár alternatív felvásárlási stratégiával vagy a meglévő munkaerő képességeinek fejlesztésével.

A klímaváltozás többszörös kockázati tényező 

A vezérigazgatók idén először a klímaváltozást nevezték meg a legjelentősebb kockázatként, bár a technológiai, geopolitikai, kibervédelmi és működési kockázatok sincsenek érdemben lemaradva. Ezáltal egy komplex és folyamatosan forrongó kockázati kép rajzolódik ki.

A kibervédelem a CEO-k agendájában a másodikról a negyedik helyre esett vissza, viszont a CEO-k 69 százaléka már prioritásként kezeli egy robosztus kibervédelmi stratégia létrehozását, 71 százalékuk pedig az információbiztonságot a széles értelemben vett innovációs stratégiájában is kulcsfontosságú tényezőnek tartja, mely a vállalat fejlődéséhez elengedhetetlen.

Az innováció nem jön könnyen

A CEO-k 84 százaléka ugyan hisz az agilitás elvében, a hibák gyors felismerésére és a tervek újragondolására építő céges kultúrában, mégis mindössze 56 százalék állítja, hogy a szervezetében ez valóban meg is jelenik. Sőt, szintén a vezetők 84 százaléka konkrétan tervezi, hogy megváltoztatja a vállalata vezetői struktúráit, hogy a jelenlegi status quo-t felforgassa, de a gyakorlatban már nem ennyire egyértelmű a lendületesség.

Új szakértelem felvásárlásokon keresztül

A legtöbb CEO világszerte úgy gondolkodik, hogy a cégfelvásárlás a legjobb lehetőség arra, hogy

Agilitás és emberközpontúság – ilyen a jó munkahely
Nemzetközi elismerést kapott az NN Biztosító. A nemzetközi Top Employer Institute a munkavállalókat előtérbe helyező HR-stratégiát követő munkáltatókat részesíti ebben az elismerésben, akik célja minél jobb munkafeltételeket biztosítani a munkatársak számára.
a cég digitális képességeit és kultúráját az organikus sebességnél nagyobb ütemben fejlesszék. A proaktív, nem csak a hagyományos növekedést segítő M&A stratégia és a magas felvásárlási “étvágy” a cégvezetők 84 százalékát jellemzi. Eközben viszont, ha arról kérdezték őket, hogy ha választani kell egy új technológia megvásárlása és a munkaerő fejlesztése között, annak érdekében, hogy javuljon a vállalat ellenálló képessége, akkor a CEO-k 2:1 arányban még mindig a technológiára szavaznak.

Felkészülhetnek az AI szakértők

Nem véletlen, hogy a mesterséges intelligencia is a terítéken van a vállalatok többségénél, noha mindössze a CEO-k 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valóban implementáltak mesterséges intelligencia vagy szoftverrobot megoldásokat. További 31 százalékban már futnak pilot projektek, de a válaszadók 53 százaléka bevallotta, hogy csupán korlátozott vállalásokat tett az ügy érdekében. A félelem azonban már nem jellemző, a CEO-k 65 százaléka szerint a mesterséges intelligencia több új munkahelyet teremt, mint amennyit megszűntetne.

A CEO evolúciója 

Összességében az idei kutatás legfontosabb üzenete, hogy a cégvezetés szempontjából is egy új korszakba léptünk. Az agilitást is eszköztárában tudó vállalati döntéshozatal kulcsa továbbra is egyrészt a jó vezetői ösztönök, melyekhez ma már magabiztosságot adnak az adatokból kinyerhető bizonyítékok is. A stratégiai döntésekhez személyesen egyre kevésbé keresik a “big data” segítségét, a technológiát sokkal inkább arra használják a progresszív vezetők, hogy felszínre hozzák a minőségi adatokat, ezáltal pedig lépésről-lépésre teszik egyre ellenállóbbá a vállalatukat és alapozzák meg a jövőbeni növekedést.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo