A Hulladékszállítók Országos Egyesülete (HOE) közleménye szerint az e-útdíj bevezetése miatt növekvő szállítási költségek és a gazdasági válság 2009-ben tapasztalt tendenciáinak ismétlődése egymás hatását felerősítve hat a piacra. Így a felvásárlási árak radikális visszaesésére lehet számítani. A hulladékbegyűjtő, -kereskedő és -előkezelő vállalkozások egyik legjelentősebb érdek-képviseleti szervezete szerint az elektronikus útdíj bevezetése érzékenyen érinti a magas fajlagos szállítási költségű szolgáltatást. A papírhulladéknak alacsony a fajsúlya, egy teherautóra legfeljebb 1–5 tonna fér fel. Az út 50 százalékát városon kívül teszik meg a járművek. Az útdíj bevezetése miatt az HOE tagvállalatai 15–30 százalékos költségnövekedéssel kalkulálnak, amelyre csak úgy tudnak fedezetet biztosítani, hogy a felvásárlási áraikat csökkentik – indokolt Sárosi Eszter, a HOE ügyvezető igazgatója.
Az e-útdíj rendszeréről és szabályozásáról itt olvashat részletesen!
Hozzátette: ez a költségnövekedés minden hulladékot érinteni fog, például az üveg-, a fém-, a fa-, valamint a szállítási költségekre még érzékenyebb műanyaghulladékot, de a kommunális hulladékszállítást is. A szakemberek szerint az árcsökkenést mindig nehéz a hulladéktermelőkkel elfogadtatni.
A szövetség közleménye szerint Haag János, a Duparec Kft. – az egyesület papírhulladék szakosztálya egyik tagvállalatának – ügyvezetője az európai adatokat elemezve a gazdasági válságot megelőző jelenségekre figyelt fel, eszerint a fogyasztás kismértékben, de folyamatosan csökken, a felhalmozott készletek növekednek, és az olló nyílik. A két hatás felerősíti egymást, így az átvételi árak zuhanására számíthatnak a nyár közepén a hulladéktermelők.
Az első napon tízezer járművet regisztráltak
Mintegy 2500 vállalkozás nagyjából 10 ezer jármű adatait rögzítette kedden délig az előző nap indult Elektronikus Útdíjszedési Rendszerben – közölte az utdijhirek.hu-t működtető Gold Communications. Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíjszóvivője az utdijhirek.hu-nak elmondta: nem volt fennakadás a rendszerben. A szóvivő szerint elképzelhető, hogy július 1-jéig az összes, fedélzeti egységgel ellátott kocsi üzemeltetője regisztrál, de ez nemcsak az autópálya-kezelőn múlik, hanem a bevallási közreműködőkön, vagyis a flottakövető vállalkozásokon is. (A regisztrációról részletesebben itt olvashat!)
Eddig 31 bevallási közreműködővel írt alá együttműködési szerződést az ÁAK. A szóvivő közölte, hamarosan lezajlanak azok az auditálási eljárások, amelyekben vizsgálják, hogy a partnerek technikai-informatikai háttere megfelel-e a követelményeknek.