Az Amway vállalatcsoport 2013-ban is elvégezte az önfoglalkoztatással és vállalkozóvá válással kapcsolatos felmérését. Idén összesen huszonnégy országban végezték el a kutatást, amelyből kiderül, hogy a magyaroknak mindössze 30 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít. Ez az arány csak Németországban (26 százalék) és Japánban (17 százalék) alacsonyabb. Biztató viszont, hogy idén 6 százalékkal növekedett azoknak a száma, akik pozitívan vélekednek a vállalkozói létformáról (53 százalék), de ez még mindig 17 százalékkal alacsonyabb, mint a megkérdezett országok átlaga.
„A jelentés általános célja, hogy kiemelje az egyes országokban jelen lévő vállalkozók gazdasági potenciálját, és segítséget nyújtson a leendő vállalkozóknak abban, hogy valóra váltsák az elképzeléseiket” - mondta Michael Meissner, az Amway Europe vállalati ügyekért felelős alelnöke. „Az Amway célja, hogy minél inkább ösztönözze a nőket, időseket és fiatalokat arra, hogy elindítsák saját vállalkozásukat, miközben a vállalkozók érdekeit is képviseli” – mondta Meissner.
Magyarországon a harminc év felettiek körében a férfiak a vállalkozóbb szelleműek, 57 százalékuk állna saját lábára, míg a nők esetén ez az arány 50 százalék. A harminc év alatti korosztály esetén azonban szinte nincs különbség a két nem között (nők: 69 százalék, férfiak: 68 százalék).
A vállalkozói kedv azonban továbbra is alacsonynak mondható Magyarországon, a válaszadók 84 százaléka tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14 százalékkal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek három fő oka van: a pénzügyi akadályok (52 százalék), a gazdasági helyzet (52 százalék) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25 százalék). Érdekesség, hogy a harminc év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74 százaléka gondolja, hogy Magyarország kevésbé vállalkozóbarát.
Egy vállalkozás indításához a magyarok 46 százaléka tartja nélkülözhetetlennek az állami támogatásokat valamint a kezdő hiteleket, ami valamivel magasabb, mint a nemzetközi átlag (42 százalék). Kevésbé tartják azonban fontosnak a vállalkozási ismeretek oktatását és az üzleti képességek fejlesztését (11 százalék) valamint az üzleti hálózatokon keresztül történő mentorálást és támogatást (11 százalék).