A fejlesztés jelentene kiutat a tejválságból

Korszerűsíteni kell a magyar tejfeldolgozó üzemeket, így lehet képes a tejágazat a belföldi igények kielégítésére. Jelenleg ugyanis az orosz embargó miatt más uniós országok árui árasztják el a piacot - mondta a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke az M1 csatorna műsorában.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: MTI

Mélykuti Tibor szerint ahhoz, hogy a magyar fogyasztót jó minőségű, magas hozzáadott-értéket képviselő, belföldi előállítású, versenyképes tejtermékekkel lehessen ellátni, szükséges a tejfeldolgozó üzemek korszerűsítése, a nagy- és a kisüzemeké egyaránt, mivel ezek csak a modern technológia alkalmazásával képesek versenyezni a külföldről behozott áruval.

A Tej Terméktanács elnöke szerint az uniós tejkvóta kivezetése azt eredményezte, hogy a nagy tejtermelő országok az orosz embargó miatt keletkezett termékfeleslegüket az uniós országok piacain próbálták és próbálják levezetni. Erre példaként a sajtok piacát említette, ahol például Németország, Franciaország és Hollandia dömpingáron értékesítik az orosz piacon eladhatatlanná vált termékeiket, és ez a magyar tejágazatot hátrányosan érinti.

Amagyar feldolgozók a válság által legjobban érintett félkemény sajtok piacán legalább 3-4 milliárd, a dobozos tejek piacán legalább 2-3 milliárd forint vesztességet szenvedtek el az embargó életbe lépése óta. Ezért javasolják, hogy Magyarország kezdeményezze a szeptember 7-i brüsszeli agrárminiszteri értekezleten az exporttámogatás újbóli, ideiglenes bevezetését, valamint az intervenciós ár legalább 25 százalékos emelését. Továbbá javasolják: a sajt, vaj és tejpor magántárolási támogatás tagállamokra lebontott újranyitását legalább az orosz embargó idejére; valamint a finanszírozási nehézségek miatt előfinanszírozási lehetőség bevezetését is szükségesnek tartják. Mint korábban megírtuk, a termelők jelenleg önköltségi ár alatt tudják értékesíteni termékeiket. Jelenleg 90-100 forint a kilónkénti önköltség, ám az országos átlagár alig éri el a 75 forintot, de több termelő már inkább 60-65 forintért is értékesítené a termékét, csakhogy megszabaduljon tőle.

„Nem véletlen, hogy amikor az Európai Unió tejtermelői hétfőn Brüsszelben demonstráción adtak hangot elégedetlenségüknek; a tüntetésen magyar termelők is részt vettek” – mondta az érdekképviseleti vezető. Az Európai Bizottság félmilliárd eurós (mintegy 150 milliárd forintos) intézkedéscsomagjának tervéről bővebb tájékoztatást nem tudott adni, mert annak szétosztásáról várhatóan szeptember 15-én születik majd döntés Luxemburgban.

„Amennyiben azt termelésarányosan osztják szét, a magyar tejágazat számára nem jelent majd nagy segítséget, mivel Magyarországnak így mindössze 1,5 milliárd forint juthat” – vélekedett az érdekképviseleti vezető. Az elnök ezért is szorgalmazza hangsúlyosan a jó minőségű magyar tej belföldi feldolgozásának támogatását korszerűsített és modernizált kis- és nagyüzemekben.

Százak veszthetik el a munkájukat
Ha jövő év elejére nem sikerül megoldani a tejipar jelenlegi válságát, akkor az elbocsájtásokhoz, üzembezárásokhoz vezethet. A nehéz tejpiaci helyzet miatt az átmeneti nemzeti tejtámogatás egy részét már idén, várhatóan a negyedik negyedévben folyósítják a termelőknek.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo