A cégnek is megéri a tehetséges dolgozó

Egyre inkább az üzleti szempontok kerülnek a humánmenedzsment terület fókuszába is. A válság egyik következményeként úgy kell kiadásokat csökkenteni, hogy közben a cégek fenn tudják tartani minden szükséges készség meglétét a vállalat különböző területein.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:flickr

A Hays Journal szerint a vállalatoknak kézzelfogható értékként kell gondolniuk a náluk dolgozó tehetségekre, miközben a HR-nek jobban meg kell terveznie, és komolyabb stratégiát kell kidolgoznia a tehetségek menedzselésére. A kiváló munkaerő megtartása, a tehetséges fiatalok saját cégen belüli kinevelése a kkv-k számára különösen fontos, mivel sok esetben ez az egyetlen lehetőségük arra, hogy a multik által kínált, a kisebbek számára általában vállalhatatlan feltételekkel versenyezve igazán kiemelkedő szakembergárdával dolgozhassanak.

Mást és másképp kell csinálnia annak a cégnek, aki a legjobbakat akarja megnyerni magának. Sokan egyenesen a tehetségekért folytatott harcról beszélnek, ahol a “talent war” legfontosabb eszköze a munkáltatói márka lett, az a brand, ami ismertté teszi és mágnesként vonzza a legjobbakat a céghez. Az a cég jár el okosan, amelyik a stratégiailag kiemelt és komoly növekedési lehetőséggel rendelkező területekre a legígéretesebb embereket szerzi meg. – mondta Hadi László a JobGroup és a BrandJob ügyvezető igazgatója 2013 legfontosabb HR trendjeiről szólva.

Mi a tehetség?
A tehetség az átlagot meghaladó általános és speciális képességek, kreativitás (a standard gondolkodás kereteiből való kitörés képessége) és erős motiváció összessége – Renzulli általánosan elfogadott elmélete szerint.
Kreatív megoldások

Mivel a cégek többségénél prioritássá vált a költséghatékonyság, a HR szakembereknek még innovatívabbá kell válnia, és a megváltozott feltételek mellett alternatív módon kell megoldaniuk a készséghiányok problémáját – magyarázza a Hays Hungary ügyvezetője, Tammy Nagy-Stellini. „Ez azt jelenti, hogy meg kell találni a tehetséges szakemberek még kiaknázatlan forrásait, illetve kreatív és hatékony módszereket kell kialakítani az új tehetségek azonosítására és megnyerésére. Továbbá szükséges a tehetségek által birtokolt és jól meghatározható hozzáadott értéket fejleszteni, és a vállalaton belül hatékonyan elosztani annak érdekében, hogy a tehetség-egyensúly a szervezeten belül folyamatosan javuljon. Erre a szemléletbeli elmozdulásra van szükség ahhoz, hogy meg lehessen nyerni a tehetségeket vállalatunk számára, akik révén a cég jó eséllyel kiemelkedhet versenytársai közül a kedvezőtlen gazdasági időkben, és fel lehessen készülni az új kihívásokkal való hathatós szembenézésre.”

A tehetségmenedzsment nem csupán a vállalatok üzleti stratégiájának kialakítása és végrehajtása szempontjából nyer egyre nagyobb jelentőséget, hanem egyedi versenyelőnnyé is vált számukra. „Proaktív hozzáállás és a tehetségekre való odafigyelés, a munkaerő készségeken alapuló foglalkoztatása és elosztása a szervezeten belül – ezzel tűnhetnek ki a tehetségeket jól menedzselő HR osztályok.” – mondja a szakember.

Tehetségek eredményes „kezelése”
- ne azt mondjuk meg, hogy csinálja, csak jelöljük ki számára a feladatot - ne engedjük kiégni - ne nehezítsük a munkáját felesleges bürokratikus elemekkel, nem neki valók - biztosítsunk számára valós kihívásokat - biztosítsunk számára elismerést - biztosítsunk neki teret és erőforrásokat - bátorítsuk a kudarcot. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy át merjék lépni a határokat, ami végül igazán kiemelkedő teljesítményhez vezethet
Mire jó?

A tehetséggondozás célja annak biztosítása, hogy hatékony munkaerő álljon rendelkezésre, segítsen felsorakoztatni a megfelelő embert a megfelelő időben a stratégiai üzleti célokhoz. Célja a rátermett, jó képességű embereknek a szervezethez vonzása, fejlesztése és megtartása a cég céljainak elérése érdekében. Fontos, hogy egy cég definiálja, hogy számára ki a tehetség, milyen képességekkel és képzettségekkel, tulajdonságokkal rendelkező embereket keres. Az üzleti tervezés részeként meg kell határozni azokat a kulcspozíciókat is, amelyekben üresedés várható, tehát azokban utánpótlást kell biztosítani. A munkavállaló utánpótlás szisztematikus kinevelése azért különösen fontos, mert segít a cégek tartósan stabil működési feltételeinek fenntartásában. A tudatos tehetségmenedzsment eredményeképpen megszűnik a szervezetben a tudásmonopólium jelentette veszély, egyszerűbbé válik a helyettesítés, vagy adott esetben egy kieső munkavállaló pótlása is.

Megéri!
Egy jól működő tehetséggondozó program a fluktuáció mértékét is visszaszorítja, ami szintén hatalmas költségmegtakarítás a cégeknek. A karriertervezés, fejlesztés, képzés mindemellett nagyon hatékony motivációs eszköz is. A kiemelkedő kollégák megtartásához– különösen a mostani nehéz gazdasági helyzetben – a lojalitás és a motiváció fenntartása elengedhetetlen különösen, mivel a tehetséges emberek számára a kielégítő munka különösen fontos.
Mivel gyakran okoz nehézséget a vezetői pozíciók megfelelő szakemberekkel történő betöltése, nagy szükség van arra is, hogy a vállalatok olyan tehetségmenedzsment programokat dolgozzanak ki, amelyek hosszú távon biztosítják számukra a náluk dolgozó tehetségek képzését és ezáltal a vezető-utánpótlást. „A vállalatoknak gondoskodniuk kell a tehetségek fejlesztéséről, például a következő ötéves időszakban gondolkodva, hogy a megfelelő képzésekben részesülő szakemberek majd készen álljanak a vezetői munkakörök betöltésére. Ez nem csupán a kimagasló tehetségek felismerését foglalja magában, hanem az érintett munkavállalók igényeinek figyelembevételét is, beleértve a mobilitással kapcsolatos elképzeléseiket, a családi helyzetüket és a szakmai motivációikat” – fűzi hozzá a Hays Hungary ügyvezetője.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo