A családi vállalkozások szerepét a gazdaságban nem lehet eléggé hangsúlyozni. Az Európai Unióban több, mint 10 000 ilyen cég van, akik a térség teljes GDP-jének 9 százalékáért felelnek, több, mint 5 millió főnek adnak munkát és 1 000 milliárd euró forgalmat bonyolítanak évente.
Bár Európában nem készült tanulmány arról, hány családi vállalkozás élén áll házaspár, Ausztráliában igen: ott 46 százalékra jött ki ez az arány. Jól látható tehát, hogy nem kevesen vannak azok a "bolondok", akik minden várható nehézség és akadály ellenére életük párjával vágnak neki az üzleti világnak.
Az Európai Unió erőfeszítései ellenére (hogy 40% körülire emelje a női döntéshozók arányát a nagyvállalatokban) még mindig ritka, hogy nők valódi döntéshozói pozícióba kerüljenek. Az Unió legnagyobb cégeinek igazgatósági tanácsaiban mindössze egy a hathoz a nők aránya, az elnöki pozícióknak pedig még mindössze 4 százalékát foglalják el a gyengébb nem képviselői. Még az Európai Parlamentben is alig 30 százalékos a női nem súlya.
A családi vállalkozásokban azonban más a helyzet. A kívülállók számára gyakran evidens lenne, hogy a férjé a döntéshozó pozíció, míg a feleségre olyan feladatok hárulnak, mint a könyvelés, az adminisztráció vagy épp a reprezentáció - természetesen a férj fizetésének töredékéért. Csakhogy a családi vállalkozásokban sokszor ennél sokkal jobban megoszlanak a feladatok, egészen addig a pontig, ahol már felmerül a kérdés, vajon ki is hordja a nadrágot?
A családi vállalkozások sikerében és gazdasági erejében bízva adunk nyolc tanácsot, hogy végeredményben a vállalkozás és a házasság egyaránt sikeres legyen és ne menjen rá a közös munkára egyik sem:
1) Vizsgálja meg magát, milyen képességeket, tudást képes hozzáadni a vállalkozáshoz. Ha nem rendelkezik a megfelelő tudással, fejlessze. Döntéshozói szerepkörbe lépni a megfelelő tudás nélkül gyenge teljesítményhez vezet, ami viszont rombolja az önbizalmat és hatalmi egyenlőtlenségekhez vezet a cégben.
2) Fedezzék fel és fogadják el egymás erősségeit. Speciális szaktudások esetében általában, mint a programozás, vízvezetékszerelés vagy gobleinkészítés, általában az egyik fél végzi a fizikai munkát, míg a másik a marketingre, pénzügyekre stb. koncentrál, de ez természetesen csak az általános gyakorlat, semmiképp sem kötelező szabály. Írják össze, milyen feladatkörökre van szükség a cégben és hogyan tudják azokat a legjobb hatásfokkal megosztani.
3) Fogadja el a hatásköreit és vegye kézbe bennük az irányítást. Hallgassa meg a másik fél tanácsait és ötleteit, de tegye egyértelművé, hogy a saját hatáskörében ön a felelős a döntésekért. Hozza meg őket és viselje is értük a következményeket.
4) Konzultáljon külső szakértőkkel - coachokkal, tanácsadókkal, szakmai szervezetek képviselőivel. Egy külső szemlélő anélkül tud objektív tanácsot adni, hogy félne attól: megbántja az Ön érzelmeit.
5) A kommunikáció a családi vállalkozások nagy részének kihívásokat okoz. Igyekezzenek javítani a személyes, őszinte kommunikáción, amely pozitív kihatással lesz a cég működésére is.
6) Állítsanak fel határokat. Ahogy egy átlagos munkahely esetében, úgy a családi vállalkozásoknál is el kell tudni választani a családot a munkától, sőt, ilyen esetben még inkább. Családi vacsoránál a céges telefonok legyenek kikapcsolva és ne folytassák az étkezőasztalnál a vitát, amit még az irodában kezdtek. Ha másról sem tud beszélni a házastársával, mint az üzletről, azon veszi majd észre magát, hogy szabadidejében bárkivel szívesebben beszélget, mint vele.
7) A házimunkák megosztása az a terület, ahol a leginkább megmutatkozik az egymás iránti tisztelet. Ha pontosan tudja, mennyi munkát végzett napközben a párja, ne hagyja rá este az összes otthoni teendőt. A munkahelyi csapatmunkának a háztartásban is folytatódnia kell, különben az egyenlőtlenségek hamar aláássák az otthon nyugalmát.
8) Tanuljon meg hallgatni. Hallgassa végig a másik mondandóját, ne hurrogja le, ne legyintsen rá. Fordítson rá figyelmet, hogy meg is értse, mit mond a másik és arra is, ne úgy válaszoljon munka közben, mintha otthon lennének vagy nyaraláson. Otthon talán lehet a tv-t bámulva semmiségeket hümmögni válaszként, de a munkahelyen meg kell hallgatnia a házastársát (üzleti partnerét) és értelmes megoldásokkal előállnia.
Bár rengetegszer hallani arról, hogy hány házasság ment rá a közös vállalkozásra és a rengeteg munkára, arról viszonylag kevesebb szó esik, hány családi vállalkozás működik sikeresen, ahol a felek kölcsönösen élvezik a közös munkát. Csak tudni kell elválasztani a személyes és az üzleti ügyeket a kapcsolatban és kezelni a felelősségi körbe tartozó területeket - pont úgy, ahogy bármely munkahelyen tennénk.