7 tévhit a számlázóprogramok bejelentésével kapcsolatban

2014. október 1-től minden vállalkozásnak be kell jelentenie a NAV-nál, hogy milyen számlázóprogramot használ, így számlázószoftverek is nyilvántartásba kerülnek. Hogy milyen adatokat kell pontosan bejelentenünk és kire, milyen határidők vonatkoznak, arról a Bejelentette már számlázó programját című cikkünkben olvashat. Az alábbiakban a leggakoribb tévhiteket szedtük csokorba.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: SXC

A 2014. július 1-jén hatályba lépett új rendelet újrafogalmazta a számlázó-programokkal szembeni követelményeket, ami alapján 2014. október 1-jétől november 15-ig az adóalanyok kötelesek az általuk használt, vagy a már használatból kivont számlázó-programot, illetve online számlázó rendszer(eke)t a NAV felé az erre rendszeresített nyomtatványon bejelenteni.

Míg az adóhivatal nagyjából két évtizede nyilvántartja a kézi számlatömb beszerzéseket (a szigorú számadású nyomtatványokkal kapcsolatos szabályokról itt olvashat), addig számlázóprogramot lényegében bárki vásárolhatott mostanáig. Eddig ez a számítógépes program útján előállított számlák esetében nem történt meg, csupán a másik két módozat esetében. A bejelentési kötelezettség mindenkire érvényes, aki ilyen szoftvert használ  - és már közelítünk a határidőhöz - mégis sok tévhit kering még mindig azzal kapcsolatban, hogyan kell véghezvinni a bejelentést. A leggyakoribb tévhiteket mutatjuk most be!

Első tévhit: Majd a NAV!

A legtöbb cég azt gondolja, hogy a Nemzeti Adó-és Vámhivatal ad majd ki megfelelőségi nyilatkozatot, csakhogy ez a számlázó program tulajdonosának a kötelezettsége. A megfelelőségi nyilatkozat formáját és tartalmat – cégvezetők hiedelmével szemben - nem a NAV, hanem a jogszabály írja elő, az adóhatóság ezt csak ellenőrzi. a program használóját, azaz minket.

Második tévhit: Kérni kell a gyártótól a nyilatkozatot

A gyártótól nem kell kérnünk, hogy adja át részünkre a jogszabályi előírásoknak megfelelő nyilatkozatot, hanem automatikusan kell ilyet kapniuk a megvásárolt program mellékleteként. Amennyiben a gyártó, akitől vettük a programot, időközben megszűnt, nem kell tartanunk a büntetéstől, a gyártó jogutódja is kiadhatja cégünknek ezt a nyilatkozatot.

NÉGY DOLOG, AMIT AZ ÚJ SZABÁLYOKRÓL TUDNIA KELL
Június 30-n a Magyar Közlönyben megjelent az a kormányrendelet, amely július 1-jei hatállyal módosítja a számla kibocsátására vonatkozó szabályokat. Összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.
Harmadik tévhit: A nyilatkozat egyenlő a bejelentéssel

A megfelelőségi nyilatkozat nem azonos a NAV által kibocsátott bejelentési nyomtatvánnyal, ez utóbbihoz ugyanis semmi köze a számlázó program kibocsátójának, kizárólag az adóhatóság honlapján nyomtatványon kell ennek a kötelezettségnek eleget tennünk vagy az ezzel megbízott könyvelőnknek.

Semmi esetre se nyomtassuk ki és próbáljuk meg úgy kitölteni, mivel a számlázó program bejelentése kizárólag a NAV által fejlesztett Általános Nyomtatvány Kitöltő (továbbiakban: ÁNYK) program használatával történhet. Az ÁNYK programmal kell megnyitni és kitölteni a SZAMLAZO nevű nyomtatványt. Ezt követően a kitöltött nyomtatvány elektronikusan beküldhető az ÁNYK program segítségével vagy a már kitöltött és leellenőrzött nyomtatvány kinyomtatható és postai úton is eljuttatható a NAV részére.

Negyedik tévhit: Amit nem használunk, nem kell jelenteni!

Nemcsak a használatban lévő, de a 2014. október 1-je és 2014. október 15-e között használatból kivont számlázó program, online számlázási szolgáltatás igénybevételének befejezését is be kell jelentetnünk 2014. november 15-ig kell az adóhatósághoz bejelenteni.

Ötödik tévhit: Verzióváltás után nem kell bejelenteni újra

A számlázó program frissítése, verzióváltása esetén nem kell ismételten bejelentést tenni, miután ez esetben a használatba vett és már bejelentett program nem – csak annak működése – változik.

Hatodik tévhit: Több űrlapot kell kitölteni a cseréhez

Amennyiben meglévő számlázó programjáról egy másik számlázó programra áll át - független attól, hogy a számlázó program fejlesztője ugyanaz vagy más -, úgy egy űrlapon belül be tudja jelenteni a használatba vett és a használatból kivont számlázó programot! Tehát egyik programról áttérni a másikra, nem jelent más, mint az új program használatát és a régi program használaton kívül helyezését bejelenteni.

Hetedik tévhit: csak a számlázó programot kell jelenteni

Nemcsak a szigorúan vett számlázó programokat, hanem az online számlázó rendszereket is be kell jelentenünk. Ennek értelmében a bejelentési kötelezettség kiterjed azokra a többfunkciós informatikai megoldásokra is – pl. komplex ügyviteli rendszerek – amelyek más funkciók mellett számla kibocsátására is alkalmasak. Online számlázó rendszer alatt – az általános fogalomhasználat szerint – a hálózaton keresztül elérhető, számlázó szolgáltatást nyújtó rendszer értendő.

Határidők

A 2014. október 1-től kezdődően használatba vett programokat és igénybe vett online számlázó-szolgáltatásokat a használatbavételétől, illetve használatból való kivonásától számított 30 napon belül kell bejelenteni. A 2014. október 1-jét megelőzően beszerzett és 2014. október 1-jén még használatban lévő számlázó programok, igénybe vett online számlázó-rendszerek, továbbá használatba vett, számla kibocsátására alkalmas saját fejlesztésű programok adatait az adóalanynak 2014. november 15-ig kell bejelenteni.
Ha elfelejtjük jelenteni, érvénytelen lesz a számla!
Figyeljünk arra, hogy 2014. október 1-jétől nem csak az aktuálisan használt számlázó-programjainkat kell bejelenteni, hanem arra is ügyelni kell, hogy a használatból kivont programok kivonását is lejelentsük, azaz mindig az aktuális állapotot tükrözze az adóhatóság nyilvántartása. Ha elfelejtjük bejelenteni számlázó-programunkat a NAV felé, akkor az abból kiállított számla nem lesz érvényes, aminek komoly adójogi következményei vannak. Ha 2014. október 1-je és 2014. október 15-e között használatból kivonjuk számlázó-programunkat, vagy online számlázó-rendszerünket, erről szintén bejelentést kell tennünk 2014. november 15-ig. Hogy mi van akkor, ha régen megvettük a szoftvert, de nem fizetünk a követésért, arról itt olvashat. 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo