Magyarországon a vállalkozni tudás meglehetősen gyerekcipőben jár. Az igazi kkv réteg nem rendelkezik kellő „vállalkozni tudással", így a vállalkozások mintegy 98 százaléka (KSH Adat, 2004-2010 között készített felmérés alapján) nem éri meg az 5 éves kort. Amelyik megéri, annak jelentős része oly mértékben épül a tulajdonos személyére utalva, hogy a következő veszély a megszűnés szempontjából az, hogy a tulajdonos elfárad.
Mi is ennek az oka?
Elsőszámú és legfontosabb ok, a „vállalkozni tudás" hiánya. Az oktatási rendszer jelenleg elsősorban az alkalmazotti gondolkodást neveli a diákokba, ami nem csak gondolkodásbeli problémát, de jelentős tudáshiányt eredményez. Egy olyan országban, ahol az államháztartás jelentős mértékben épít a kkv szektor által befizetett adókra, komoly probléma, hogy az említett szektort nem tanítja meg senki professzionális tevékenységre.
A sorban másodikként, bár semmiképp nem kisebb jelentőséggel említhető az ipari kori gondolkodás. Ebben a multik az élen járnak. Mit is értünk ez alatt? Az ipari korban a legnagyobb érték az eszközállomány - géppark volt, az embereket lehetett cserélni. A mai vállalkozók sokszor az ipari korban ragadt gondolkodási - döntési mechanizmusok mentén élik mindennapjaikat. Pedig a mai társadalmat tudás alapú társadalomnak hívjuk! Számtalan példát ismerünk arra vonatkozóan, hogy a tudás mennyivel fontosabb mint az eszközállomány, mégis a vállalkozói döntésekben jellemzően fontosabb szerepet játszanak az eszközök - tárgyak, mint az emberek.
Harmadikként említve, bár a súlya ennek sem kisebb az előző kettőnél vizsgáljuk meg a vállalkozások partnerekkel szembeni gondolkodását. Jelentős probléma, mely óriási erőforrásokat emészt fel, a bizalom hiánya az üzleti kapcsolatokban. A vállalkozók hozzászoktak, hogy nem bízhatnak senkiben, így sokszor a „folyamatos éberség" fárasztja el őket végérvényesen, hiszen nem bíznak sem az alkalmazottakban, sem a beszállítókban, sem a partnerekben. (Néhány apró változtatással a napi rutinon is látványosan javulhat az üzletmenet!)
Mi is a megoldás a fent említett 3 problémára?
1. Tipp: Képezd magad folyamatosan
A vállalkozni tudás hiányát könnyű megoldani, mégis talán ez a legkevésbé megoldott probléma. Van egy szegmens, a „'90-es évek vállalkozói" akik az elmúlt 20 évben sikerre vittek néhány vállalkozást. Sikerük részben a piaci éleslátásuknak, részben vállalkozói érzéküknek volt köszönhető. A piac azóta változott és ez a csoport sok esetben ugyanazzal a gondolkodással, tudással próbálja megoldani a felmerülő helyzeteket, amivel 20 évvel ezelőtt sikeres volt. Számukra a rossz hír: nem fog menni! Az ő kérdésük: vajon elég alázatosak-e ahhoz, hogy újat tanuljanak, felkészüljenek a jövő kihívásaira, vagy még évtizedekig válaszolják ugyanazt, pedig a kérdések már régen megváltoztak. Van egy másik csoport, a kezdő vállalkozók. Nekik is adott a kihívás. Naprakész piaci ismeretekkel és tudással könnyen lehet jelentős piaci előnyt szerezni.
A képzéssel kapcsolatban van azonban két fontos kitétel:
•Jól vizsgáljuk meg, milyen képzést választunk. Sok a piacon az önjelölt tréner, ők jellemzően az „aki tudja csinálja - aki nem tanítja" csoportból kerülnek ki. A választás egyszerű. Olyan trénert érdemes választani, akinek az élete valóban példa, aki valóban sikeresen vezet céget, cégeket.
• Tanuljunk folyamatosan. Rengeteg önfejlesztő könyv hever a boltok polcán. Hiszem, hogy az értékes könyvek laponként többet érnek, mint a vételáruk. A könyvek mellett felbecsülhetetlen értékűek azok a hangoskönyvek, melyek az olvasni nem szeretők kényelmére lettek kitalálva. Képzésre sosem szabad sajnálni a pénzt.
Aki tehát jelentős piaci előnyt szeretne, nincs más dolga, mint beépíteni a folyamatos képzést az életébe. Ennél hatékonyabban semmi nem fogja növelni, vállalkozása hatékonyságát.
2. Tipp: Használd a XXI. század vezetési eszközeit
Képzeljünk el egy reggelt valahogy így. Felkel reggel a cégvezető. Meggyújtja a petróleumlámpát. Reggelizik, közben elolvassa a heti híreket. Megborotválkozik majd beül a Ford T-modellbe és elhajt a munkahelyére. Az irodájában hatalmas asztal, írógéppel. Telefon nincs. A délelőtt azzal tellik, hogy elolvassa a partnerek sürgönyeit...
Eléggé szürreális nem? A cégvezetők mégis bizonyos szempontból így gondolkodnak. Persze, nem pontosan azt értem, hogy nem használnak mobiltelefont vagy számítógépet. Viszont a munkavállalókat sokszor úgy kezelik mint az eszközöket. Van erre egy mondás: Ha a céges meetingen te vagy a legokosabb bajban vagy. Mi a jobb, ha a vállalkozásodban lelketlenül dolgoznak emberek azért, hogy hónapról hónapra megéljenek, vagy ha beleadják szívüket-lelküket és a közös sikerből ők is részesülnek? Érdekes látni, hogy amikor munkáról van szó a vezetők jelentős többsége elvárja alkalmazottaitól a tulajdonosi szemléletet, de amikor a jutalomosztás kerül szóba, már szó sincs erről.
Megoldásként érdemes tanulmányozni a vezetés örökérvényű alapelveit csakúgy mint ezen alapelvek XXI. századra értelmezett változatait. Ezáltal új dimenziók nyílnak meg a cégben.
3. Tipp: Építs bizalmi kapcsolatokat
Hiszem, hogy a jelenlegi gazdaság egyik legnagyobb problémája a bizalom hiánya. Mindenki ismeri a legnagyobb hazugságot az üzleti életben? Valahogy így hangzik: ... Ne aggódjon, ma átutaltuk... . A körbetartozás mellett bevezethetnénk a bizalmi körhinta fogalmát is. Persze ha keresnénk, gyorsan megtalálnánk azokat, akik erre a példát szolgáltatják, azonban most foglalkozzunk azzal amire van hatásunk.
Képzeljük el, ha a gyermekünknek vagy feleségünknek folyamatosan hazudunk, amit ígérünk azt a pillanatnyi érdekünk szerint módosítjuk. Milyen család lesz abból? Dühösek vagyunk a kormányra, hogy hülyének néz bennünket, de mi ugyanezt tesszük a partnereinkkel? Miért várunk más eredményt? Régen tudjuk, hogy kommunikációval nem lehet megoldani a jellem problémáit. Az az üzletember, aki az üzleti kapcsolatait bizalomra alapozza kiszámítható, hamarosn jól működő üzleti világban találja magát. Mi ennek a titka? Egyszerű: Csak olyat tegyünk üzletfeleinkkel, amit örülnénk ha velünk tennének.
Akinek bizalmon alapulnak az üzleti kapcsolatai, olyan kapuk nyílnak meg neki, melyeket eddig nem is remélt. A fenti tippek természetesen nem jelentenek TELJES megoldást a cégek életére, kihívásaikra, napi problémáikra, de garantáltan jelentős előrelépést lehet velük elérni a sikeres működés felé.
Aki kíváncsi, 3 gyakorlati tippre, ami a vállalkozások számára a fenti 3 ponttal összhangban irányt képes mutatni, kattintson ide!
Gangel Péter