3 szokás a sikerességért

Általános vélemény, hogy aki Magyarországon sikeresen működtet egy vállalkozást, az a világ bármely pontján eredményes tud lenni.  A magyar üzleti környezet minden bizonnyal nem kapná meg a „vállalkozóbarát" besorolást, amennyiben létezne ilyen. A baranyai üzleti klíma, ha lehet az országoshoz képest sem egyszerű, így az itt elért sikerek még értékesebbek. Miért van ez így?  Mit érdemes és mit nem szabad tenni annak a vállalkozónak, aki itt szeretne sikert elérni? Mi az, ami a XXI. században garantálja a sikert?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 


Kép:PP archív

Magyarországon a vállalkozni tudás meglehetősen gyerekcipőben jár. Az igazi kkv réteg nem rendelkezik kellő „vállalkozni tudással", így a vállalkozások mintegy 98 százaléka (KSH Adat, 2004-2010 között készített felmérés alapján) nem éri meg az 5 éves kort. Amelyik megéri, annak jelentős része oly mértékben épül a tulajdonos személyére utalva, hogy a következő veszély a megszűnés szempontjából az, hogy a tulajdonos elfárad.

Mi is ennek az oka?

Elsőszámú és legfontosabb ok, a „vállalkozni tudás" hiánya. Az oktatási rendszer jelenleg elsősorban az alkalmazotti gondolkodást neveli a diákokba, ami nem csak gondolkodásbeli problémát, de jelentős tudáshiányt eredményez. Egy olyan országban, ahol az államháztartás jelentős mértékben épít a kkv szektor által befizetett adókra, komoly probléma, hogy az említett szektort nem tanítja meg senki professzionális tevékenységre.

A sorban másodikként, bár semmiképp nem kisebb jelentőséggel említhető az ipari kori gondolkodás. Ebben a multik az élen járnak. Mit is értünk ez alatt? Az ipari korban a legnagyobb érték az eszközállomány - géppark volt, az embereket lehetett cserélni. A mai vállalkozók sokszor az ipari korban ragadt gondolkodási - döntési mechanizmusok mentén élik mindennapjaikat. Pedig a mai társadalmat tudás alapú társadalomnak hívjuk! Számtalan példát ismerünk arra vonatkozóan, hogy a tudás mennyivel fontosabb mint az eszközállomány, mégis a vállalkozói döntésekben jellemzően  fontosabb szerepet játszanak az eszközök - tárgyak, mint az emberek.

Harmadikként említve, bár a súlya ennek sem kisebb az előző kettőnél vizsgáljuk meg a vállalkozások partnerekkel szembeni gondolkodását. Jelentős probléma, mely óriási erőforrásokat emészt fel, a bizalom hiánya az üzleti kapcsolatokban. A vállalkozók hozzászoktak, hogy nem bízhatnak senkiben, így sokszor a „folyamatos éberség" fárasztja el őket végérvényesen, hiszen nem bíznak sem az alkalmazottakban, sem a beszállítókban, sem a partnerekben. (Néhány apró változtatással a napi rutinon is látványosan javulhat az üzletmenet!)

Mi is a megoldás a fent említett 3 problémára?

1. Tipp: Képezd magad folyamatosan

A vállalkozni tudás hiányát könnyű megoldani, mégis talán ez a legkevésbé megoldott probléma. Van egy szegmens, a „'90-es évek vállalkozói" akik az elmúlt 20 évben sikerre vittek néhány vállalkozást. Sikerük részben a piaci éleslátásuknak, részben vállalkozói érzéküknek volt köszönhető. A piac azóta változott és ez a csoport sok esetben ugyanazzal a gondolkodással, tudással próbálja megoldani a felmerülő helyzeteket, amivel 20 évvel ezelőtt sikeres volt. Számukra a rossz hír: nem fog menni! Az ő kérdésük: vajon elég alázatosak-e ahhoz, hogy újat tanuljanak, felkészüljenek a jövő kihívásaira, vagy még évtizedekig válaszolják ugyanazt, pedig a kérdések már régen megváltoztak. Van egy másik csoport, a kezdő vállalkozók. Nekik is adott a kihívás. Naprakész piaci ismeretekkel és tudással könnyen lehet jelentős piaci előnyt szerezni.

A képzéssel kapcsolatban van azonban két fontos kitétel:
•Jól vizsgáljuk meg, milyen képzést választunk. Sok a piacon az önjelölt tréner, ők jellemzően az „aki tudja csinálja - aki nem tanítja" csoportból kerülnek ki. A választás egyszerű. Olyan trénert érdemes választani, akinek az élete valóban példa, aki valóban sikeresen vezet céget, cégeket.

• Tanuljunk folyamatosan. Rengeteg önfejlesztő könyv hever a boltok polcán. Hiszem, hogy az értékes könyvek laponként többet érnek, mint a vételáruk. A könyvek mellett felbecsülhetetlen értékűek azok a hangoskönyvek, melyek az olvasni nem szeretők kényelmére lettek kitalálva.  Képzésre sosem szabad sajnálni a pénzt.

Aki tehát jelentős piaci előnyt szeretne, nincs más dolga, mint beépíteni a folyamatos képzést az életébe. Ennél hatékonyabban semmi nem fogja növelni, vállalkozása hatékonyságát.

2.  Tipp: Használd a XXI. század vezetési eszközeit

Képzeljünk el egy reggelt valahogy így. Felkel reggel a cégvezető. Meggyújtja a petróleumlámpát. Reggelizik, közben elolvassa a heti híreket. Megborotválkozik majd beül a Ford T-modellbe és elhajt a munkahelyére.  Az irodájában hatalmas asztal, írógéppel. Telefon nincs. A délelőtt azzal tellik, hogy elolvassa a partnerek sürgönyeit...

Eléggé szürreális nem? A cégvezetők mégis bizonyos szempontból így gondolkodnak. Persze, nem pontosan azt értem, hogy nem használnak mobiltelefont vagy számítógépet. Viszont a munkavállalókat sokszor úgy kezelik mint az eszközöket. Van erre egy mondás: Ha a céges meetingen te vagy a legokosabb bajban vagy. Mi a jobb, ha a vállalkozásodban lelketlenül dolgoznak emberek azért, hogy hónapról hónapra megéljenek, vagy ha beleadják szívüket-lelküket és a közös sikerből ők is részesülnek? Érdekes látni, hogy amikor munkáról van szó a vezetők jelentős többsége elvárja alkalmazottaitól a tulajdonosi szemléletet, de amikor a jutalomosztás kerül szóba, már szó sincs erről.

Megoldásként érdemes tanulmányozni a vezetés örökérvényű alapelveit csakúgy mint ezen alapelvek XXI. századra értelmezett változatait. Ezáltal új dimenziók nyílnak meg a cégben.

3. Tipp: Építs bizalmi kapcsolatokat

Hiszem, hogy a jelenlegi gazdaság egyik legnagyobb problémája a bizalom hiánya. Mindenki ismeri a  legnagyobb hazugságot az üzleti életben? Valahogy így hangzik: ... Ne aggódjon, ma átutaltuk... . A körbetartozás mellett bevezethetnénk a bizalmi körhinta fogalmát is. Persze ha keresnénk, gyorsan megtalálnánk azokat, akik erre a példát szolgáltatják, azonban most foglalkozzunk azzal amire van hatásunk.

Képzeljük el, ha a gyermekünknek vagy feleségünknek folyamatosan hazudunk, amit ígérünk azt a pillanatnyi érdekünk szerint módosítjuk. Milyen család lesz abból? Dühösek vagyunk a kormányra, hogy hülyének néz bennünket, de mi ugyanezt tesszük a partnereinkkel? Miért várunk más eredményt? Régen tudjuk, hogy kommunikációval nem lehet megoldani a jellem problémáit. Az az üzletember, aki az üzleti kapcsolatait bizalomra alapozza kiszámítható, hamarosn jól működő üzleti világban találja magát. Mi ennek a titka? Egyszerű: Csak olyat tegyünk üzletfeleinkkel, amit örülnénk ha velünk tennének.

Akinek bizalmon alapulnak az üzleti kapcsolatai, olyan kapuk nyílnak meg neki, melyeket eddig nem is remélt. A fenti tippek természetesen nem jelentenek TELJES megoldást a cégek életére, kihívásaikra, napi problémáikra, de garantáltan jelentős előrelépést lehet velük elérni a sikeres működés felé.

Aki kíváncsi, 3 gyakorlati tippre, ami a vállalkozások számára a fenti 3 ponttal összhangban irányt képes mutatni, kattintson ide!

Gangel Péter 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo