Az év terméke

2011 szeptemberében Magyarországon is elindul a világ legjelentősebb innovációs termékdíjazási rendszere, a Product of the Year.  A programba a gyártók vagy forgalmazók nevezhetik az általuk újszerűnek ítélt  - gyorsan forgó, rendszerint az eladók segítsége nélkül megvásárolt - leginkább élelmiszeripari, testápolással kapcsolatos termékeiket, illetve háztartási cikkeiket. 

A fogyasztói szavazatok alapján kiosztott elismerést 25 évvel ezelőtt Franciaországban adták át először, mára pedig - hazánkkal együtt - a világ 29 országában van jelen, s közel hárommilliárd vásárlóhoz ér el.  A GfK Hungária online kutatása szerint várják a magyarok a rangos védjegy megjelenését a boltokban.


Élelmiszeripari vagy testápolási termék nyerhet
Kép: sxc

 „A logót minden országban nemzeti nyelven használják, ezért Magyarországon a fogyasztók Az Év Terméke Díj elnevezéssel találkozhatnak majd a polcokon. A programba a gyártók vagy forgalmazók nevezhetik az általuk újszerűnek ítélt  - gyorsan forgó, rendszerint az eladók segítsége nélkül megvásárolt - leginkább élelmiszeripari, testápolással kapcsolatos termékeiket, illetve háztartási cikkeiket. (Ezen a piacon online területen a nők az uralkodók.) Szakmai grémium dönt arról, hogy a gyártó által feltüntetett innováció a vásárlók szemszögéből is valódi értékkel bír-e, s ha igen, a termék bekerül egy nagymintás közvélemény-kutatásba, ahol már a fogyasztók szavazhatnak a legjobbakra. A minősítő elismerést ugyanis maguk a fogyasztók ítélik oda" - mondta el László Géza, a Product of the Year Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A fogyasztók várják
A GfK Hungária online kutatást készített Az Év Terméke Díj logójának várható fogadtatásáról. Ennek eredménye szerint a megkérdezettek nagytöbbsége (80%) nagyon jó vagy jó kezdeményezésnek tartja Az Év Terméke Díjat, amelynek logóját jól felismerhetőnek, más termékektől megkülönböztetőnek és figyelemfelkeltőnek minősítettek. A válaszadók többségének tetszik a védjegy, aminek az informativitás a legfőbb erénye a racionális tényezők közül.

A hazánkban első alkalommal meghirdetett Az Év Terméke Díj versenyre a gyártók november közepéig nevezhetik azokat az FMCG-termékeiket, amelyeket a megelőző másfél évben vezettek be a piacra. A versenyben a hazai termékek vehetnek részt, vagyis azok az árucikkek, amelyek a magyarországi áruházakban, boltokban megtalálhatók - legyen szó helyi vagy nemzetközi termékről. A győzteseket minden országban egy országos - és kategóriájában a nagyon nagy mintán elvégzett - reprezentatív közvélemény-kutatáson választják meg a fogyasztók. Magyarországon a GfK Hungária 2000 fős mintán készíti majd a kutatást, személyes megkérdezés formájában.

Az innováció a Product of the Year programban a termékfejlesztésre utal, vagyis arra, hogy a termék rendelkezik-e a vásárlók szempontjából érzékelhető és értékelhető újdonságértékkel. (2015 végéig összesen 14 milliárd forintot fektet be kisvállalkozások termékfejlesztésébe a Széchenyi Tőkebefektetési Alap.)  A termékfejlesztéseknek az FMCG területen is jelentős szerepe van, mert mindamellett, hogy a gyártók valós vásárlói igények kielégítésére törekszenek, leginkább a termékfejlesztések révén tudják megkülönbözteti termékeiket a versenytársakétól. A közvélemény-kutatások azt támasztják alá, hogy a vásárlók által innovatívnak ítélt FMCG termékek iránt még a mostani ínséges időkben is nőtt a kereslet, míg az FMCG egyéb kategóriáiban átlagosan csökkent a fogyasztás.

A Product of the Year egyik különlegessége, hogy a díjak a valódi vásárlói megítélést tükrözik, így a gyártók, fejlesztők -  a kapcsolódó országos közvélemény-kutatás eredményei alapján - értékes fogyasztói visszajelzéseket kaphatnak. A közvélemény-kutatást követően a piackutató cég részletes elemzést készít és kategóriánként értékeli a szavazás eredményét. Ezekből a jelentésekből a gyártók pontosan megtudhatják, hogyan vélekednek a fogyasztók termékeikről, illetve a konkurencia termékeikről.

Előnyt jelent
A nemzetközi tapasztalatok alapján a Product of the Year díjjal elismert termékek konkrét, kereskedelmi előnyt is szereztek. 2008-ban Franciaországban átlagosan 25,5 százalékkal nőtt a díj logóját viselő termékek forgalma. Mindemellett a franciaországi tapasztalatok azt is bizonyították, hogy maguk a fogyasztók is egyfajta mérceként tekintenek a termékdíj logójára: a 15-49 éves korosztályban nagyon magas a védjegy ismertsége, és a díjazott termékekkel szemben a vásárlói bizalom is kimondottan magasnak bizonyult (68 százalék), valamint kiderült az is, hogy a fogyasztók 70 százaléka számára vásárlásra ösztönző erőt jelentett az innovációs védjegy.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo