A fogyasztói szavazatok alapján kiosztott elismerést 25 évvel ezelőtt Franciaországban adták át először, mára pedig - hazánkkal együtt - a világ 29 országában van jelen, s közel hárommilliárd vásárlóhoz ér el. A GfK Hungária online kutatása szerint várják a magyarok a rangos védjegy megjelenését a boltokban.
„A logót minden országban nemzeti nyelven használják, ezért Magyarországon a fogyasztók Az Év Terméke Díj elnevezéssel találkozhatnak majd a polcokon. A programba a gyártók vagy forgalmazók nevezhetik az általuk újszerűnek ítélt - gyorsan forgó, rendszerint az eladók segítsége nélkül megvásárolt - leginkább élelmiszeripari, testápolással kapcsolatos termékeiket, illetve háztartási cikkeiket. (Ezen a piacon online területen a nők az uralkodók.) Szakmai grémium dönt arról, hogy a gyártó által feltüntetett innováció a vásárlók szemszögéből is valódi értékkel bír-e, s ha igen, a termék bekerül egy nagymintás közvélemény-kutatásba, ahol már a fogyasztók szavazhatnak a legjobbakra. A minősítő elismerést ugyanis maguk a fogyasztók ítélik oda" - mondta el László Géza, a Product of the Year Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A hazánkban első alkalommal meghirdetett Az Év Terméke Díj versenyre a gyártók november közepéig nevezhetik azokat az FMCG-termékeiket, amelyeket a megelőző másfél évben vezettek be a piacra. A versenyben a hazai termékek vehetnek részt, vagyis azok az árucikkek, amelyek a magyarországi áruházakban, boltokban megtalálhatók - legyen szó helyi vagy nemzetközi termékről. A győzteseket minden országban egy országos - és kategóriájában a nagyon nagy mintán elvégzett - reprezentatív közvélemény-kutatáson választják meg a fogyasztók. Magyarországon a GfK Hungária 2000 fős mintán készíti majd a kutatást, személyes megkérdezés formájában.
Az innováció a Product of the Year programban a termékfejlesztésre utal, vagyis arra, hogy a termék rendelkezik-e a vásárlók szempontjából érzékelhető és értékelhető újdonságértékkel. (2015 végéig összesen 14 milliárd forintot fektet be kisvállalkozások termékfejlesztésébe a Széchenyi Tőkebefektetési Alap.) A termékfejlesztéseknek az FMCG területen is jelentős szerepe van, mert mindamellett, hogy a gyártók valós vásárlói igények kielégítésére törekszenek, leginkább a termékfejlesztések révén tudják megkülönbözteti termékeiket a versenytársakétól. A közvélemény-kutatások azt támasztják alá, hogy a vásárlók által innovatívnak ítélt FMCG termékek iránt még a mostani ínséges időkben is nőtt a kereslet, míg az FMCG egyéb kategóriáiban átlagosan csökkent a fogyasztás.
A Product of the Year egyik különlegessége, hogy a díjak a valódi vásárlói megítélést tükrözik, így a gyártók, fejlesztők - a kapcsolódó országos közvélemény-kutatás eredményei alapján - értékes fogyasztói visszajelzéseket kaphatnak. A közvélemény-kutatást követően a piackutató cég részletes elemzést készít és kategóriánként értékeli a szavazás eredményét. Ezekből a jelentésekből a gyártók pontosan megtudhatják, hogyan vélekednek a fogyasztók termékeikről, illetve a konkurencia termékeikről.