A kiterjesztett valóság (az augmented reality) óriási lehetőség az oktatás, a tudomány, a gyógyászat továbbfejlesztésére és mind nagyobb szerepet játszik majd mindennapi életünkben. Maróy Ákos és fejlesztő csapata úttörő módon a repülésben alkalmazza az új technológiát. Nem véletlenül, mert a feltaláló maga is pilóta, így pontosan tudja, milyen információk megjelenítésére van szükség a levegőben.
Találmányuk, az Aero Glass okosszemüveg, forradalmasíthatja a pilóták tájékozódását repülés közben. A fejen viselt eszköz használója elé minden fontos tudnivalót kivetít, amire szüksége van, a repülési adatokat, a hajtóművek működését, az útirányt, a légifolyosót – mégpedig függetlenül attól, hogy a pilóta merre néz. Így nem kell levennie szemét környezetéről, nem kell a műszerfalon sorra figyelemmel kísérnie a más-más helyen elhelyezett műszerek különböző jelzéseit. Az okosszemüveggel csökken a stressz, a szellemi terhelés, és ez jelentősen növeli a repülés biztonságát. Ami annál is fontosabb, mivel a statisztikák szerint a légi balesetek 60-70 százaléka a pilóta hibájából, főként annak túlterheltsége miatt következik be.
„A technológia bármilyen járműnél hasznos, autóban, hajóban, tankban – de a repülésben egyértelmű a hozzáadott érték. A levegőben ugyanis nincs út, ott láthatatlan korlátokat kell figyelembe venni, ezért szinte misztikus feladattal van dolgunk...” – mondja Maróy.
Az, hogy milyen információt jelenítenek meg a szemüvegen, döntés kérdése; a feltaláló első körben a repülés biztonságának ellenőrzésére és a navigációra helyezte a hangsúlyt. A 3D-s, 360 fokban használható alkalmazás fejlesztése 2013-ban kezdődött, a találmány beta verzióját 2014-ben amerikai pilóták próbálhatták ki.
Piaci áttörésről még nem beszélhetünk, de a magyar startup cégre felfigyelt a nemzetközi szakma. Részt vehettek a világpiac vezető repülőgépgyártója, az Airbus innovációs programjában, 1,1 millió eurós finanszírozást nyertek az Európai Unió kutatás-fejlesztési alapjából, a
"Rengeteg érdeklődő van, a repülés területén túl az autóiparból és tengerészeti területről is. Jelenleg befektetést keresünk, hogy egy megfelelő piacra lépési stratégiát tudjunk végrehajtani. Ami a repülést illeti, Amerikában és Európában összesen vagy egy millió pilóta dolgozik, nagyon jól meghatározható igényekkel, és a vevőkör egy része nyitott az újításokra. Ugyanakkor nem egyszerű az iparág meghatározó cégeit meggyőzni, milyen előnyökkel járna az repülőgépek műszerparkjának forradalmi átalakítása. Régi, bejáratott partnerekkel dolgoznak együtt, a megszokott technikai kultúra visszafogja a fejlődést, hiszen a legmodernebb műszerek is valamilyen értelemben a korábbiakat idézik. Miközben ez az innovatív szerkezet egymaga kiváltja egy mai, korszerű gép pilótafülkéjének összes műszerét – a 100 ezer dolláros ár tizedéért. Ha akarják, ha nem – ez a jövő...”
Hogyan tovább? A fejlesztők tovább dolgoznak, tudják: sok mindenen kell még változtatni, amíg az okosszemüveg szélesebb körben piacképes lesz. Sok finomítást igényel a súly, a dizájn – és nem utolsósorban meg kell találni a korai felhasználókat, akik már most nyitottak a jövő technikájára, amelyet egyaránt használhatnak a földön, a vízen, és a levegőben...