Mi történik a weboldallal a SEO-ban?
A keresőoptimalizálás mára többtényezős, összetett és hosszadalmas folyamattá vált, amelynek célja a keresőmotorok (túlnyomórészt a Google) találati listájában a minél előrébb történő megjelenés. Ezt mára már rengeteg dolog befolyásolja, a tartalom hossza, minősége, szóhasználata, címsorai, a kulcsszavak, az oldal látogatottsága, az ott eltöltött idő, a weboldalra mutató jó minőségű külső linkek száma, a honlap technikai felépítése, sebessége, reszponzivitása, a honlapon belüli duplikációk, átirányítások, a közösségi média beágyazottsága az oldalba, menürendszer, linkstruktúra. A Google algoritmusai ráadásul évente megközelítőleg 500-szor módosulnak, és nem is nyilvánosak, így folyamatos utánkövetésre, módosításra van szükség a portálokon.
A SEO szakemberek a fenti technikákkal, munkákkal jelentősen átalakítják a weboldalt, és teszik mindezt egyrészt nem látható technológiai szinten, másrészt pedig a látogatók által is érzékelhető módon, a honlap külső megjelenésében és tartalmában is megjelenítve - segít az eligazodásban dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői joggal foglalkozó partner ügyvédje.
„Szerzői jogi szempontból vizsgálva a kérdést megállapítható, hogy a technológiai, műszaki szintű módosítások és a tartalmi változást előidéző módosítások jogi megítélése egymástól eltér.”
A technológiai jellegű módosítások nem védettek
A tartalmi módosításokat védheti a szerzői jog
A keresőoptimalizálás során azonban a weboldal tartalma is jelentős átalakuláson mehet át. Ezek a módosítások érinthetik a honlap grafikai kialakítását, a weboldalon megjelenő szövegeket, a menüstruktúrát. A SEO munka minimuma a honlap tartalmával kapcsolatosan a honlapon elérhető szövegek kulcsszavazása, megfelelő kulcsszavak kiválasztása és megfelelő mennyiségben, elosztásban történő szerepeltetése, amely a szöveg – általában kismértékű - átírását teszi szükségessé. Amennyiben a tartalommal kapcsolatos munka ebben ki is merül, a SEO ezen tevékenysége nem esik szerzői jogi oltalom alá, mivel ennek eredményeként a SEO-t végző vállalkozás nem hoz létre önálló egyéni, eredeti jellegű irodalmi művet.
Ha azonban a SEO eredményeképpen maga a SEO szakember állít elő a honlapon megjelenő tartalmat, amely túlmutat a meglévő szövegek kulcsszavazásán vagy stílusának javításán, akkor előfordulhat, hogy szerzői jogilag védett tevékenységet végzett. Tipikusan ilyen eset az úgynevezett copywriting tevékenység, amikor a SEO szempontokat figyelembe véve teljesen átírásra kerül a honlap szövege – emelte ki dr. Horváth Katalin. A copywriting során nem csupán kulcsszavazás történik, hanem magát a mondanivalót fogalmazzák újra a keresőoptimalizálás szempontjainak megfelelően, amelybe beletartozik a mondatszerkezetek átalakítása, egyszerűsítése, rövidítése, a szóhasználat átlagfogyasztó számára is közérthetővé tétele, a bonyolult nyelvtani szerkezetek egyszerűsítése, mindezek mellett pedig a kulcsszavak megfelelő helyeken és mennyiségben történő használata, figyelemmel a duplikáció elkerülésére is. Ez a fajta szöveg újraírás pedig már eredményezhet egy olyan új szöveget, amely az eredeti honlap szövegtől eltérő, új, de abból származó egyéni-eredeti jellegű irodalmi művet hoz létre, amelyet a szerzői jog az eredeti szöveg átdolgozásaként részesít védelemben. A szerzői jog irodalmi művek, szövegek esetében ugyanis sosem a tartalmat, a gondolatmenetet védi, hanem annak megfogalmazott, szövegszerű megjelenését. Ha tehát a SEO szakember egyéni, eredeti módon újrafogalmazza a honlap szövegét,,a SEO szakember ezen új szöveg szerzőjének minősül – akkor is, ha annak mondanivalója, gondolatmenete ugyanaz marad -, azonban nem egyedüli szerzőnek, mivel ez a szöveg a régi szöveg átdolgozása lesz, vagyis a szerzői jogok az eredeti szöveg szerzőjét is megilletik.
„Nem ilyen bonyolult a helyzet akkor, ha a honlap szövegeit eleve a SEO szakember készíti el, és nem a megrendelő által adott szöveg átírásával, hanem csupán a megrendelő instrukciói alapján. Ebben az esetben a létrehozott szöveg szerzője a SEO szakember lesz, és a szerzői jog is őt illeti.” – magyarázza a Sár és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje.
Kell-e foglalkozni a SEO-val kötött szerződésben a szerzői joggal?
Mindenképpen célszerű a honlap tartalom módosításával kapcsolatban rendelkezni a szerződésben a szerzői jogokról, amelyekről azonban a
Átveheti-e a SEO szakember a konkurencia Meta Title-t és Meta Description-t?
Gyakori, hogy a versenytársak egymás honlap kereső kulcsszavait (Meta Keywords), kereső találati listájában is megjelenő címsorait (Meta Title), és a találati listában a címsor alatt megjelenő rövid leírását (Meta Description) használják annak érdekében, hogy minél jobb helyezést érjenek el a találati listában. Ez a fajta Meta Keywords, Title és Description másolás azonban jogi aggályokat vethet fel. Szerzői jogi szempontból akkor lehet releváns az átvétel, ha az átvett rövid Meta Description önmagában egyéni, eredeti jellegű és emiatt szerzői jogi oltalom alatt áll. Bár ilyen eset ritkán fordul elő, mégis ajánlatos óvatosnak lenni, ugyanis nem zárható ki egy esetleges szerzői jogsértés. Ha pedig a Keyword, Title vagy Description a versenytárs szóvédjegyét is tartalmazza, akkor védjegyjogi probléma is adódhat, és védjegybitorlási ügybe is keveredhet a honlap üzemeltetője. A konkurencia ezen túlmenően a kulcsszavak, címsor és leírás átvétele esetén sikerrel hivatkozhat versenyjogi jogsértésre is, és egy esetleges Gazdasági Versenyhivatali vagy bírósági eljárás megindítása esetén az engedély nélkül átvevő honlap üzemeltető akár versenyfelügyeleti bírságra vagy kártérítésre is számíthat. Nem árt tehát óvatosnak lenni és az átvétel előtt megfelelően tájékozódni a jogi kockázatokról, akár jogi szakember bevonásával is.