Üzlet-e az online bolt?

Példás gyorsasággal reagált a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért kezdeményezésesére, amelyet egy szexuális termékeket árusító online webshop megbüntetése kapcsán indított, így a két szervezet illetékesei december 9-én tárgyalóasztalhoz ültek annak tisztázásra, vajon a webshopok, internetes áruházak üzletnek minősülnek-e. Az eredmény felemás, a webshop üzlet is meg reklám is. A jogalkotói szándék pontosítása érdekében a Szek.org és az NFH a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumhoz (NFGM) fordul, és a válasz tartalmától függően dönt az NFH az érintett webshopok vizsgálatának ügyében.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ügy előzménye, hogy november végén a SzEK.org sürgős egyeztetést kezdeményezett az NFH vezetőivel, mivel a hatóság arra hivatkozva bírságolt meg 500 ezer forintra egy céget, hogy annak szexuális termékeket kínáló internetes kereskedelmi oldala, azaz webshopja valójában nem üzlet, csak egyszerű reklám.

Dr. Kolozsi Sándor, az NFH Hatósági és Jogi Főosztályának vezetője és Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke szerdai találkozójukon egyetértettek abban, hogy a hatóság eljárását képező jogszabály pontosításra szorul, mivel egyáltalán nem foglalkozik az internetes üzlet fogalmával. Kis Ervin Egon véleménye szerint ma, amikor a magyarországi webshopok forgalma gyakorlatilag elérte a százmilliárd forintos álomhatárt, és az elektronikus kereskedelem az egyetlen ágazat, amely a válság körülményei között is évente 50 százalékkal növekszik, meglehetősen furcsa, hogy egy új jogszabály ennyire nem vesz tudomást az internet illetve az online kereskedelem létéről és a hagyományos kategóriákba nem szorítható jellegéről. Az e-kereskedelem nem kezelhető az üzleten kívüli, vagy a csomagküldő kereskedelem analógiája alapján sem, mivel számos elemében eltér ezektől.

Dr. Kolozsi Sándor fenntartotta az NFH jogértelmezését, mely szerint a weboldalakon közzétett ajánlatok tartalmuknál fogva árut népszerűsítő reklámtevékenységnek minősülnek, de egyetértett azzal is, hogy az áruk megrendelését lehetővé tevő webáruházakat virtuális üzletnek kellene tekinteni, mivel a vásárlás minden mozzanata - az áruhoz való fizikai hozzájutást kivéve - ott is lefolytatható. Ugyanakkor megnehezíti a hatóság dolgát, hogy a vonatkozó jogszabály csak a fizikailag körülhatárolható helyiséget tekinti üzletnek. Mivel így teljesen lehetetlenné válna a szexuális termékek internetes értékesítése - tekintve, hogy ha az árut nem lehet megmutatni, akkor lehetetlen rendelést felvenni rá -, az NFH az NFGM-hez fordul jogértelmezésért, amelynek tartalmától függően folytatja tovább a már megkezdett eljárásokat. A SzeK.org egyúttal kezdeményezi a minisztériumnál, hogy a jogszabályba kerüljön bele az internetes kereskedelem fogalma. Ennek kidolgozásához, illetve a fogalom pontosításához a SzEK.org elkészíti saját javaslatát.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo