A 90-es évek végén volt már ilyen szolgáltató az Egyesült Államokban. Az AllAdvantage szoftvere követte a használó kereséseit és célzott hirdetéseket jelentetett meg képernyőjén – majd megosztotta a reklám-bevételeket a használóval.
Brave néven hasonló keresőt vitt piacra Brendan Eich, a Java kidolgozója, majd a Mozilla egy vezetője. A Google Chrome-on alapuló böngésző blokkolja a szoftvereket, amelyek rögzítik a kereséseket. Ugyanakkor felkínálja a lehetőséget, hogy hirdetéseket jelentessünk meg képernyőnkön.
Ha bekapcsolja ezt a lehetőséget, a reklámból származó bevétel 70 százalékát megkapja a használó.Eich szerint a módszer mindenki számára előnyös: a használó pénzt kap és jobban megvédheti személyes adatait, a hirdetők előtt – miközben egyre többen blokkolják a reklámot – új lehetőségek nyílnak, egyúttal nem gátolják őket az EU új, szigorú adatvédelmi előírásai.
Az új kereső alapítója szerint annak már 5,9 millió használója van. Azok mintegy havi 5 dolláros bevételre számíthatnak – mindenesetre csak a BAT nevű kriptovalutában, amelynek árfolyama az elmúlt 12 hónapban 12 és 46 dollár-cent között mozgott. (Forrás: Wired)