Robbanásszerű változások zajlanak a mobil szektorban. Amerikai statisztikák szerint, öt éven belül minden eladott készülék már okostelefon lesz a tengerentúli piacokon. Európában, ha nem is ilyen mértékű, de hasonlóan erőteljes bővülést prognosztizálnak a gyártók és szolgáltatók. E trendeknek megfelelően, Magyarországon is jelentős gyarapodás előtt áll az okostelefonnal rendelkezők, ma még körülbelül 200 ezer embert számláló tábora.
Viszont üröm az örömben, hogy a mobilok „smart" funkcióit - kezdve a böngészéstől, a levelezésen, az alkalmazások letöltésén át a könyvolvasásig, az RSS-ig vagy a blogolásig - kevesen használják rendszeresen idehaza. „Az okostelefonok hazai vállalati alkalmazására is ugyanez a jellemző" - fejtette ki Sugár Mihály, a BellResearch munkatársa, aki azt is kiemelte a KFKI Akadémián megtartott előadásán, hogy a céges készülékként használt okostelefonjaikon keresztül a munkatársak leginkább csak hívásokat bonyolítanak illetve SMS-eket fogadnak és küldenek. A szakember, a magyar vállalatvezetők és IT szakértők körében az okostelefonok vállalati alkalmazásairól végzett kutatás eredményeire utalva hozzátette, hogy az e-mail és naptár funkciók használata terén látható még némi előrelépés.
Az egyéb okostelefonos alkalmazásokat viszont szinte figyelmen kívül hagyják a készülékek tulajdonosai. Ennek a legfőbb magyarázata az lehet, hogy a vállaltvezetők még nem látják az okostelefonok helyét a cégük infokommunikációs rendszerében. Ebből fakadóan a legtöbb helyen az üzletfejlesztést, illetve az IT-struktúrafejlesztést szolgáló stratégiában sem kapott szerepet az okostelefon. Az okok egyrészt az adatbiztonsági aggodalmakra vezethetőek vissza, másrészt a szoftverfrissítési nehézségekkel, a mobilok korlátozott IT-támogatásával függnek össze.
A kötöttség is tényező
A BellResearch felmérése szerint a hazai vállalatok döntéshozói adott összeghatár vagy a készülékek funkcionalitása alapján választanak okostelefont kollégáik számára. Utóbbi esetében a választékot szűkítheti a technológiai kötöttség (például, ha a vállalaton belül már vannak Blackberry-k, akkor az új készülékek sem lehetnek iPhone-ok, vagy Android-alapú rendszerek).
A kutatás megállapította azt is, hogy miután az okostelefon alkalmazások döntően kihasználatlanok a vállalti kultúrákban, a készülékkel kapcsolatos elvárások is inkább a designra korlátozódnak és kevésbé a tartalmi szolgáltatásokra. A presztízst sugárzó külsőt, illetve a jól látható, nagy kijelzőt emiatt is ítélték fontosnak a megkérdezettek.
Összefoglalásként Sugár Mihály megjegyezte, hogy az a dominancia, amely az okostelefonok lendületes térnyerését jellemzi a nemzetközi üzleti kommunikációban, Magyarországon még nem valószínűsíthető az elkövetkező időszakban.