A notebook.hu online kérdőívét kitöltő, közel 15 ezer válaszadó 42 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tervez idén új okostelefont vásárolni, míg notebookra 43 százalék költött vagy költ majd idén. A vásárlás oka leginkább a meglévő gép elavultsága (58%) vagy balesete (27%), a kihagyhatatlan akciók és a trendkövetés kevésbé számít (9% és 5%) – derült ki a notebook.hu online kérdőíves kutatásából.
Bár mindkét nem igyekszik az olcsóbb középkategória árszintjén lavírozni – okostelefonra átlagosan kb. 80 ezret, notebookra 140 ezret, tabletre 60 ezret szánunk –, mégis jelentős eltérés van férfiak és nők között az elektronikai eszközöket érintő összegek tekintetében. Míg előbbi okostelefonra közel 90 ezer forintot is hajlandó lenne költeni, nők esetében ez az összeg maximum 70 ezer forint. Még szembetűnőbb a különbség a notebookoknál: a férfiak közel 160 ezer forintot is áldoznának egy új gépért, a nők maximum 118 ezerben gondolkodnak.
A fenti összegek az életkor előrehaladtával jelentősen csökkennek. Legtöbbet legkönnyebben a 14–24 éves korosztály adna telefonért, tabletért vagy notebookért: telefonra akár 94 ezret is, de a 100 ezres lélektani határt ők sem lépnék át. Ezzel szemben az 50–59 évesek már csak 54 ezer forint körüli összegben, míg a 60+ korosztály 49 ezer forintban merne gondolkodni új okostelefon esetén.
Hol és mit vásárolunk szívesebben?
A kutatás eredménye szerint a márkahűség csak annyira számít, hogy ár–érték arányban legyen a kiválasztott elektronikai eszköz. A válaszadók 65 százaléka több márkát is használ vagy kipróbált már, és inkább eszközfüggő, melyik brandet választja. Okostelefonnál legnépszerűbb a Samsung lett (33%), őt a Sony (12%) és az Apple (10%) követi.
A tabletek versenyét ugyancsak a Samsung vezeti a kérdőíves listán (25%), a második helyen az Asus (10%) és az Apple (10%) termékei állnak. A dobogó harmadik helyére pedig a Lenovo állhat fel 9 százalékkal. Notebookok esetében a legtöbb válaszadó az Asust jelölte meg (21%), második a Lenovo (16%), harmadik az Acer (15%) lett.
Meglepő, hogy az interneten, webshopban vásárolt elektronikai eszközök aránya a válaszadók körében alacsonyabb, mint várnánk, csupán 34 százalék, míg 66 százalék válaszolt úgy, hogy inkább üzletben, személyesen vásárol „kütyüket”. A férfiak egyébként jóval nyitottabbak az internetes vásárlásra: elektronikai eszközt 41 százalékuk vásárolt már webshopban, míg a nőknél ez az arány csak 24 százalék.
SMS-re már nem költünk, mobilinternetre pedig még nem
A kutatás kitért arra is, ki mit használ üzenetküldésre, valamint navigálásra az okostelefonon. Talán nem meglepő az eredmény, miszerint a Facebook Messenger – amely az elmúlt időszakban önálló, multifunkciós platformmá alakult – 85 százalékkal magasan verte a hagyományos SMS-t, de a Viber is jól szerepelt 38 százalékkal. A Skype és a WhatsApp már kevésbé erőteljes, előbbi 19, utóbbi 7 százalékot képvisel a felmérésben. Közlekedést segítő alkalmazások tekintetében a Google Maps elsöprő többséggel (53%) győzött, őt az Igo (15%), majd a Waze (13%) követi.
A mobilinternet azonban továbbra is érzékeny (vagy inkább hiányzó) téma: a válaszadók 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem rendelkezik mobilinternet-csomaggal, akiknek pedig van, azok sem a nagyobb adatforgalmat biztosító keretet használják (21% a 150–500 MB javára).