Mobil Internet trendek

A 2000-es évben a WAP, mint az Internet-szörfözésre alkalmasként beharangozott technológia látványos bukását csak az európai mobil társaságok még látványosabb eladósodása szárnyalta túl. Több mint 116 milliárd dollárt költöttek a harmadik generációs adatkommunikációs szolgáltatásokat lehetővé tévő frekvenciák megszerzésére.

A társaságok kötelezettséget vállaltak egyben a hálózatok kiépítésére is egy fokozatosan kérdésessé váló piacon. Az igencsak optimista várakozásokat meghazudtolva a 2000-ik év végére az európai mobilfelhasználók mindössze 5 százaléka vette igénybe a WAP alapú adatkommunikációs és tartalomszolgáltatásokat.
A hazai mobilpiacot a turbulens növekedés jellemezte a tavalyi évben. De csak elhanyagolható szerepet játszott a mobil Internet, annak ellenére, hogy exponenciálisan nőtt a WAP böngészésre alkalmas készülékállomány. Mindez a KÓD Gazdaság és Médiakutató Intézet 2001. májusában 1000 fős, országos felvétel keretében készült kutatásából derül ki. A felmérés a mobil Internet hazai tendenciáit és a piac alakulását meghatározó tényezőket kutatta.

Beváltatlan ígéretek
A WAP-ot mobil internetként beharangozó masszív és félrevezető médiakampányok következtében a legtöbb érdeklődő európai fogyasztó arra számított, hogy WAP telefonjaik segítségével a megszokott internetszolgáltatásokat érheti el, e-mailt küldhet, cseveghet, vagy böngészhet jól ismert weboldalain. A technológia elterjedését tovább gátolták a böngészésre kevéssé alkalmas telefonkészülékek, a kisméretű, fekete-fehér képernyők, a nehézkes szövegbevitel.
A vonalkapcsolt technológia, mely egy felhasználó számára a kapcsolat idejéig lefoglal egy teljes csatornát, alacsony hatékonysága emellett magasan tartotta a WAP szolgáltatások árait, így a felhasználók számára nem volt elfogadható a mobil internet kínálta ár/érték arány. Ezt a problémát a GPRS, csomagkapcsolt adatátvitelt lehetővé tévő technológia megjelenése és elterjedése megoldja, mely a kommunikáció hatékonyságának növelése mellett egyben állandó („always on” ) internetkapcsolatot és a modemes elérésnek megfelelő sávszélességet is biztosít. S bár a GPRS a 2001-es éve slágere lehet, sok piaci szereplő attól fél, hogy a megrázó WAP tapasztalatok évekre visszavetették a mobil internet széleskörű térhódítását.

Mobilpiac itthon
A hazai mobiltávközlés a nemzetgazdaság egyik leggyorsabban növekvő ágazata volt tavaly. Mintegy 1,5 millióval nőtt az aktív előfizetők száma a turbulens növekedést mutató piacon, mely nemzetközi viszonylatban is jelentős eredmény. A szolgáltatók várakozásai szerint a folyamat a 60 százalékos penetrációs szintig biztosan nem áll meg.
2001 májusában több mint 3,7 millió aktív SIM-kártyát regisztráltak Magyarországon. A piacon a legnagyobb részesedéssel a Westel Rt. rendelkezik (53 %), őt követi a Pannon GSM, melynek piaci pozíciója a jelentős ügyfélszám-emelkedés ellenére kis mértékben csökkent (40%). A harmadik szolgáltató, a Vodafone valamelyest javította relatív piaci pozícióját (7%).
A mobil távközlés jelentős fejlődése ellenére a mobil internet itthon még ritkaságszámba megy. A KÓD országos felvétele szerint a mobilhasználók mintegy 7 százaléka, azaz 260 ezer ember rendelkezik WAP-ra felkészített telefonnal. E készülékek többségét az elmúlt egy évben vásárolták. Mivel az új eszközök szinte mindegyike alkalmas WAP böngészésre, a növekedés feltehetően nem áll meg.
A magas készülékarány ellenére a WAP szolgáltatást valószínűleg jóval kevesebben használják, bár a pontos arányokat a szolgáltatók titokban tartják, a kutatásokból pedig az alacsony penetráció miatt csak nehezen becsülhetők. Így mi sem teszünk kísérletet a szolgáltatást rendszeresen igénybe vevők számának prognosztizálására.
A két legnagyobb itthoni szolgáltató 2001-ben már elérhetővé tette a GPRS (csomagkapcsolt) adatátviteli szolgáltatást is, mellyel hazánk Európa élvonalába került. Ennek ellenére a sokak által messiásként várt harmadik generációs hálózatokat Magyarországon az elkövetkező 2-3 évben biztosan nem építik ki, a kormányzat ugyanis ez év júliusában, a kedvezőtlen nemzetközi piaci viszonyokra hivatkozva, határozatlan időre elhalasztotta a frekvenciák árverését.

Mobil Internet fogyasztói szemmel
A KÓD májusban végzett kutatása keretében megvizsgálta a különböző mobil internet technológiák ismertségét. A WAP-ról a felnőtt lakosok 63 százaléka hallott, a főként sajtóhirdetésekben felbukkanó GPRS-ről ugyanezen sokaság tizede, míg a harmadik generációs mobil távközlésről a fogyasztók valamivel kevesebb, mint 5 százaléka értesült. A leginkább előtérben álló WAP jelenti egyelőre a megkérdezettek többsége számára a mobil internetet.
A technológia nemzetközi sikertelenségének egyik oka a reklámok által generált, eltúlzott fogyasztói elvárás-szint volt. Az itthoni marketingkampányok sem voltak teljesen mentesek a hagyományos internet és a WAP összemosásától, így nem meglepő, hogy a technológiát ismerő fogyasztók többsége meg van győződve arról, hogy a vásárlás, az elektronikus banki szolgáltatások, az e-mail és a világháló böngészése egyaránt lehetséges a WAP kompatíbilis készülékeken. Bár mindez részben igaz, a hazai felhasználók és mobiltulajdonosok szemében a megszokott internet adta lehetőségekről és a mobil tartalomszolgáltatás kínálatáról kialakított kép összefolyik.
A kutatás során néhány, a WAP szolgáltatással kapcsolatos állítást is értékeltettünk a megkérdezettekkel. Itt az érdemben válaszolni tudók aránya a technológiát ismerők mintegy felére olvadt, rávilágítva arra, hogy a többség fejében valóban csak homályos kép él a mobil internet hazai kondícióiról és azt is drágának tartják.
A jövőt illetőleg mindössze a lakosság 1százaléka tervezi biztosan, hogy a közeljövőben mobil internetezésre alkalmas készüléket vásárol. További 9 % elképzelhetőnek tartja ugyanezt. A modern készülékkínálat jellemzőiből következően ennél jóval többen fognak valójában WAP böngészésre felkészített eszközhöz jutni az elkövetkező évben, az 1 illetve 9 %-os érték azt a csoportot határolja körül, akiknél a telefonvásárlás, vagy csere motivációs hátterében szerepel a mobil internet használatának lehetősége iránti érdeklődés.
A már készüléktulajdonos csoportban a felhasználók ötöde érdeklődik komolyan a mobil internet iránt, azaz készülékcseréjénél figyelembe veszi ezt a szempontot is.
Az eredmények a mobil internet lassú hazai felfutását vetítik előre, melyet az egyelőre fejletlen tartalomszolgáltatás is behatárol. A lassú felfutás elsődleges oka a mobil internet nyújtotta valódi lehetőségek és szolgáltatások ismeretének hiánya és egyfajta kivárás.

Az árak
A kutatás végül a potenciális felhasználók rezervációs árainak vizsgálatára is kitért. A fogyasztók negyede lenne hajlandó ma pénzt áldozni mobil internetre, melynek havi összege 500 és 10 ezer Ft között mozog. Átlagosan a szolgáltatásnak tulajdonított érték 5200 Ft, mely megfelel a hagyományos internethez rendelt fogyasztói értéknek. (Azaz egy átlagos felhasználó egy hónapban maximum ennyit lenne hajlandó a szolgáltatásra áldozni.)
Az eredmények kedvező következménye, hogy a GPRS szolgáltatás jelenlegi átalánydíjas árai versenyképesek a fogyasztói elvárásokhoz mérten, így várhatóan nem az ár lesz a legfontosabb akadálya a mobil Internet hazai sikerének.

Összefoglalás
A sikeresen fejlődő magyar mobilpiac még nem készült fel a mobil internet nyújtotta lehetőségek befogadására, így a harmadik generációs hálózatok kiépülésének késése nem fog jelentős problémákat okozni itthon. A KÓD kutatásainak eredményeiből úgy tűnik, lassú felfutásra számíthat a piac, melynek azért lökést adhat az árában és szolgáltatásaiban is versenyképesebb GPRS rendszer bevezetése.
Japánnal ellentétben sem Európában, sem Magyarországon nem fogja a mobil internet penetrációja meghaladni az elkövetkező 4-5 évben a hagyományosét.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo