Abban a legtöbb kiberbiztonsági szakértő egyetért, hogy minden előnye mellett, egy átlagos, Android operációs rendszerű okostelefon komoly sebezhetőségeket rejthet. Ennek több oka is van. Bár az operációs rendszer folyamatos fejlesztés alatt áll, ezzel párhuzamosan a komplexitása is növekszik, és mivel emberek írják, a forráskódba kerülhetnek olyan hibák, amik a gondos tesztelés ellenére is rejtve maradhatnak. A következő problémát a töredezettség jelenti. Számos gyártó ugyanis módosította a gyári rendszert, saját fejlesztésű felhasználói felülettel egészítette ki – ez pedig azt is jelenti, hogy a frissítések átvezetése időt és erőforrást vesz el az adott gyártótól. Noha a Google havonta ad ki javítócsomagokat, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az minden eszközön meg is jelenik. Még úgy sem, hogy javításokat a korábbi verziókhoz is készítenek – írják közleményükben a Hunguard kiberbiztonsági szakértői.
Nem frissítjük telefonjainkat
A legfrissebb adatok szerint a jelenleg 7.1 verziószámnál járó Nougat az összesen aktivált Android rendszerű eszközök mindössze 0,4 százalékán fut csak. A Google saját statisztikái szerint az eszközök 31 százalékán a 6.x verziószámú Marshmallow, 32 százalékán pedig az 5.x verziószámú Lollipop fut. Megdöbbentő, de még mindig közel 21 százalék a 2013 októberében megjelent 4.4-es rendszerek aránya!
Mi a helyzet Trump telefonjával?
„A személyes preferenciának soha nem szabad felülírnia a biztonsági elveket – figyelmeztetett Lengyel Csaba, a Hunguard kiberbiztonsági vállalat műszaki igazgatója. – Sokan, főleg a magas pozícióban lévő felhasználók hajlamosak abba a hibába esni, hogy a megszokott készülékeket nem frissítik, és amikor kellene, akkor sem cserélik le újra. Pedig ez alapvető biztonsági elvárás lenne az adatok védelmében.”
Mire figyeljünk?
A vállalat szakértői azt tanácsolják: rendszeresen figyeljük okostelefonunk értesítéseit, és ne hagyjuk figyelmen kívül a frissítési üzeneteket. A gyártók oldalai naprakész információkat tartalmaznak a kiadott frissítésekről, ne legyünk restek az ügyfélszolgálati csatornákon arról érdeklődni, hogy készülékünkhöz hogyan és milyen módon juthatunk szoftveres javításhoz. A nagyobb készülékgyártók már felismerték azt, hogy nem elég csak a készüléket eladni, ahhoz a kiadás után is támogatást kell nyújtani – legyünk tehát tudatos fogyasztók, és természetesen ne feledkezzünk meg digitális biztonságunk naprakészen tartásáról sem!