Miért kell GPS egy kukásautóba?

Az elmúlt évtizedben a GPS alapú alkalmazások már nem csak a gépjárművezetők tájékozódását segítik. Egyre több, első hallásra szokatlan területen is alkalmaznak már műholdas rendszereket Magyarországon is, aminek köszönhetően jelentős – esetenként 30 százalék feletti – költségmegtakarítást érhetnek el a vállalkozások.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Jelentős költségmegtakarítás érhető el - Kép: SXC

A GPS alapú rendszerek sokáig elsősorban a személyautókban használt biztonsági rendszereket jelentették, amelyeket napjainkban már szinte az alapfelszereltség részének tekintenek a gyártók. A technológiának ugyanakkor számos olyan felhasználási területe létezik már hazánkban is, amelyek néhány éven belül iparági sztenderdekké is válhatnak. „Nyugat-Európában már néhány éve általános gyakorlat, hogy a tömegközlekedési eszközöket és az egyéb közszolgáltatásokat nyújtó járműveket az üzemeltetőik GPS alapú rendszerekkel szerelik fel,,amivel nemcsak a nyújtott szolgáltatás minőségét lehet gyorsan és hatékonyan növelni, de jelentős, esetenként 30%-os költségmegtakarítást is el lehet érni egy-egy jármű esetében. Tapasztalataink alapján, szerencsére Magyarországon is egyre elterjedtebbé válik ezeknek az eszközöknek a használata és további, eddig talán kuriózumnak számító területeken is megjelennek majd.” – mondta el a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője, Bagossy Tamás.

Szemléletes példa az utaskiszolgálás hatékonyságának növelésére a BKV egyes villamosjáratain két éve bevezetett GPS alapú távfelügyeleti rendszer. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően amellett, hogy automatikusan kiszűrhetővé váltak a forgalmi akadályok, valós időben ellenőrizhetővé vált a menetrend és minden eddiginél pontosabban behatárolható lett a járművek helyzete, ami az esetleges műszaki problémák esetén gyorsabb reagálást tett lehetővé hibaelhárításkor. Szintén a hatékonyságnövelést szolgálják a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útburkolatot karbantartó járműveibe szerelt GPS eszközök is. Ezek nem csupán a járművek helyzetét tudják valós időben követni, de az általuk kiszórt só mennyiségét és helyét is megmutatják, továbbá jelzik a só-tartályok szintjét. Az ilyen jellegű beruházások jellemzően 1-2 éven belül térülnek meg, ezt követően pedig jelentős költségcsökkenést eredményeznek az üzemeltetők számára.

Céges kocsiban is GPS-el navigálnak
A cégautó használók többsége GPS alapú navigációs eszközzel tájékozódik a hazai utakon – derül ki a LeasePlan Hungária Zrt. kutatásából. A közel százötven megkérdezett gépjárműhasználó kétharmada tart ugyan hagyományos, papír alapú térképet a gépkocsiban, de a mindennapokban 90%-uk inkább a műholdas navigációra támaszkodik úti célja megtalálásához.
A GPS technológia a közhiedelemmel ellentétben tehát nem csupán a helymeghatározásra alkalmas. A szemétszállító járművekbe szerelt műholdas berendezések segítségével például nyomon követhető az egyes járművek tárolókapacitása. Így jobban optimalizálható a teljes munkafolyamat, ellenőrizhető a szállított hulladék mennyisége, hogy a felhasználót csak a valóban elhasznált hulladékmennyiségért fizetendő költség terhelje. „Alkalmazunk GPS alapú megoldásokat az építkezéseken használt eszközökben is. Ügyfelünk, a Zölei Trans Kft. számára betonkeverő járművekbe szereltünk GPS alapú rendszert forgásirány érzékelő szenzorral. Ennek segítségével folyamatosan, valós időben követheti nyomon a keverőtartály forgási sebességét, irányát, amely a szállított beton minőségének megóvásában és az esetleges alaptalan reklamációk kiküszöbölésében segíti.” – mondta el az ügyvezető.

Ezek a speciális megoldások korántsem egyedülállóak: ma már a legkülönfélébb járműdiagnosztikai adatok pontos figyelése mellett a technológia olyan átfogó infrastrukturális fejlesztés ellátására is alkalmas, mint a Nyugat-Európában már többfelé bevezetett elektronikus útdíj rendszer, vagy a mezőgazdaságban alkalmazott segédhajtás és művelési szélesség figyelés, amelynek köszönhetően jól követhető, hogy az elvégezendő munkaterületből mekkora rész van még hátra. Általánosságban elmondható, hogy a GPS alapú alkalmazások mára túlmutatnak az eddig ismert felhasználási területeken és a folyamatos fejlesztések eredményeképpen a jövőben újabb és újabb lehetőségeket nyitnak alkalmazóik előtt.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo