Miért kell GPS egy kukásautóba?

Az elmúlt évtizedben a GPS alapú alkalmazások már nem csak a gépjárművezetők tájékozódását segítik. Egyre több, első hallásra szokatlan területen is alkalmaznak már műholdas rendszereket Magyarországon is, aminek köszönhetően jelentős – esetenként 30 százalék feletti – költségmegtakarítást érhetnek el a vállalkozások.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelentős költségmegtakarítás érhető el - Kép: SXC

A GPS alapú rendszerek sokáig elsősorban a személyautókban használt biztonsági rendszereket jelentették, amelyeket napjainkban már szinte az alapfelszereltség részének tekintenek a gyártók. A technológiának ugyanakkor számos olyan felhasználási területe létezik már hazánkban is, amelyek néhány éven belül iparági sztenderdekké is válhatnak. „Nyugat-Európában már néhány éve általános gyakorlat, hogy a tömegközlekedési eszközöket és az egyéb közszolgáltatásokat nyújtó járműveket az üzemeltetőik GPS alapú rendszerekkel szerelik fel,,amivel nemcsak a nyújtott szolgáltatás minőségét lehet gyorsan és hatékonyan növelni, de jelentős, esetenként 30%-os költségmegtakarítást is el lehet érni egy-egy jármű esetében. Tapasztalataink alapján, szerencsére Magyarországon is egyre elterjedtebbé válik ezeknek az eszközöknek a használata és további, eddig talán kuriózumnak számító területeken is megjelennek majd.” – mondta el a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője, Bagossy Tamás.

Szemléletes példa az utaskiszolgálás hatékonyságának növelésére a BKV egyes villamosjáratain két éve bevezetett GPS alapú távfelügyeleti rendszer. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően amellett, hogy automatikusan kiszűrhetővé váltak a forgalmi akadályok, valós időben ellenőrizhetővé vált a menetrend és minden eddiginél pontosabban behatárolható lett a járművek helyzete, ami az esetleges műszaki problémák esetén gyorsabb reagálást tett lehetővé hibaelhárításkor. Szintén a hatékonyságnövelést szolgálják a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útburkolatot karbantartó járműveibe szerelt GPS eszközök is. Ezek nem csupán a járművek helyzetét tudják valós időben követni, de az általuk kiszórt só mennyiségét és helyét is megmutatják, továbbá jelzik a só-tartályok szintjét. Az ilyen jellegű beruházások jellemzően 1-2 éven belül térülnek meg, ezt követően pedig jelentős költségcsökkenést eredményeznek az üzemeltetők számára.

Céges kocsiban is GPS-el navigálnak
A cégautó használók többsége GPS alapú navigációs eszközzel tájékozódik a hazai utakon – derül ki a LeasePlan Hungária Zrt. kutatásából. A közel százötven megkérdezett gépjárműhasználó kétharmada tart ugyan hagyományos, papír alapú térképet a gépkocsiban, de a mindennapokban 90%-uk inkább a műholdas navigációra támaszkodik úti célja megtalálásához.
A GPS technológia a közhiedelemmel ellentétben tehát nem csupán a helymeghatározásra alkalmas. A szemétszállító járművekbe szerelt műholdas berendezések segítségével például nyomon követhető az egyes járművek tárolókapacitása. Így jobban optimalizálható a teljes munkafolyamat, ellenőrizhető a szállított hulladék mennyisége, hogy a felhasználót csak a valóban elhasznált hulladékmennyiségért fizetendő költség terhelje. „Alkalmazunk GPS alapú megoldásokat az építkezéseken használt eszközökben is. Ügyfelünk, a Zölei Trans Kft. számára betonkeverő járművekbe szereltünk GPS alapú rendszert forgásirány érzékelő szenzorral. Ennek segítségével folyamatosan, valós időben követheti nyomon a keverőtartály forgási sebességét, irányát, amely a szállított beton minőségének megóvásában és az esetleges alaptalan reklamációk kiküszöbölésében segíti.” – mondta el az ügyvezető.

Ezek a speciális megoldások korántsem egyedülállóak: ma már a legkülönfélébb járműdiagnosztikai adatok pontos figyelése mellett a technológia olyan átfogó infrastrukturális fejlesztés ellátására is alkalmas, mint a Nyugat-Európában már többfelé bevezetett elektronikus útdíj rendszer, vagy a mezőgazdaságban alkalmazott segédhajtás és művelési szélesség figyelés, amelynek köszönhetően jól követhető, hogy az elvégezendő munkaterületből mekkora rész van még hátra. Általánosságban elmondható, hogy a GPS alapú alkalmazások mára túlmutatnak az eddig ismert felhasználási területeken és a folyamatos fejlesztések eredményeképpen a jövőben újabb és újabb lehetőségeket nyitnak alkalmazóik előtt.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo