Méltányosabban számláz ősztől a Telekom

Novembertől módosítja általános szerződési feltételeit a Magyar Telekom, és – a média- és hírközlési biztos javaslataival összhangban – enyhíteni fogja az előfizetők fizetési felszólításokkal összefüggő terheit.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A telefon-, internet-, illetve kábeltévé-előfizetéseket kínáló hírközlési szolgáltatók gyakorlata nagyon eltérő abban, hogy a fizetési késedelembe esett előfizetőiknek – levélben, SMS-ben vagy e-mailben – kiküldött, akár többszöri felszólítás díját hogyan és milyen mértékben állapítják meg. Van szolgáltató, amely a felszólításért díjat számít fel – ami hozzávetőleg bruttó 50 és 300 forint közötti összeg a piacon –, és azt az előfizetők következő havi számlájára terheli, mások az első felszólításért nem vagy csak alacsonyabb mértékű díjat számláznak. Arra is akad példa, hogy az előfizető a közelgő fizetési határidőről ingyenes előzetes értesítést kap, vagy a szolgáltató akár meg is hosszabbítja a befizetési határidőt.

Túl magas eljárási díj

Kiszorítja a gyors mobilnet a hagyományos előfizetéseket?
Egyre gyorsabb mobilinternet válik elérhetővé, és a korlátlan internetelérést lehetővé tevő mobil-előfizetésekkel magánszemélyek és vállalkozások is spórolhatnak. Azonban a mobilinternet fejlődése technológiai korlátokba ütközik, és a szolgáltatóknak nem érné meg, ha mindenki ezt használná.
A Magyar Telekom általánosságban bruttó 750 forintos fizetési felszólítási „eljárási” díjat számít fel alkalmanként – ami méltánytalanul magas a piac többi szereplőjéhez viszonyítva –, és ezt már az első felszólítás esetében is kiszámlázza. Az általános szerződési feltételekből, illetve a honlapján található tájékoztatóból ugyanakkor nem egyértelmű, hogy a késedelem hányadik napjától, milyen gyakorisággal küldhet felszólításokat, ahogy az sem, hogy milyen feltételek mellett kerülhet sor a díj felszámítására, annak mellőzésére, illetve utólagos jóváírására.

Magyar Telekom fizetési felszólítási gyakorlata miatt a biztosi hivatalhoz tavaly október óta több panasz érkezett, ezek a méltánytalanul magas díjat és a tájékoztatás módját kifogásolták. A panaszok nyomán a biztos egyeztetést kezdeményezett, és javaslatokat fogalmazott meg a Telekomnak egy ügyfelei számára egységes, méltányos gyakorlat kialakítására.

Per is indult

A szolgáltató egy per nyomán végül vállalta, hogy méltányosabb díjszámítási gyakorlatot vezet be ősztől: az SMS-ben küldött első fizetési felszólításért november elejétől nem számít fel díjat, másrészt úgy módosítja az általános szerződési feltételeit, hogy azok átláthatóbbak és kiszámíthatóbbak legyenek. Ezekről a változásokról szeptemberben számlalevélben is értesíti előfizetőit.

Az előfizetőknek természetesen időben eleget kell tenniük fizetési kötelezettségeiknek, a szolgáltatóktól viszont elvárható, hogy megfelelő tájékoztatással együttműködjenek az előfizetőkkel ezek teljesítésében. Ehhez a szolgáltatók kötelesek világos, egyértelmű tájékoztatást nyújtani a fogyasztóknak általános szerződési feltételeikben, közleményeikben, illetve teljesíthető elvárásokat kell támasztaniuk. Kifejezetten a felszólítási díj túlzott mértéke miatt indult már eljárás fogyasztóvédelmi szervezetek kezdeményezésére, panasz nyomán a Budapesti Békéltető Testületnél, illetve közérdekű ügyészi kereset alapján bíróságon is.

A szolgáltatóknak a kiküldött felszólításban minden esetben fel kell hívniuk az előfizető figyelmét a fizetés késedelmének, elmaradásának lehetséges következményeire: a szolgáltató az előfizetői szolgáltatást korlátozhatja, a szerződést felmondhatja, a késedelem miatt szerződésszegésbe eső előfizetőkkel szemben a követelést jogi úton érvényesítheti, akár behajtási vagy végrehajtási eljárást is kezdeményezhet.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo