Óriási fejlődés előtt áll a hazai online kereskedelmi szegmens, elsősorban két új nagy szereplő, az Amazon és a Tesco belépésének köszönhetően. A brit áruházlánc webáruháza 2013 első felében indul el, első körben Budapest és vonzáskörzetében, de az év hátralévő részében országosra bővül. „Körülbelül húszezer árucikkel indulunk, elsősorban élelmiszerekkel”– mondta Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatokért felelős menedzsere a GazdaságTV-nek. A rendszer klasszikus webáruházként működik, a kiválasztott árukat a Tesco fix áron házhoz szállítja. Az Angliában már sikeresen működő házhoz szállítás így nálunk is elérhetővé válik, Csehország, Szlovákia és Lengyelország után.
A 2013-as év e-kereskedelmi szempontból talán legfontosabb híre, hogy várhatóan az idén érkezik hazánkba az Amazon.com online kereskedelmi portál is. A világszerte legnagyobbnak számító webshop jelentőségét jól mutatja, hogy a portál tavaly november 26-án több mint 25 millió terméket adott el egyetlen nap alatt, másodpercenként több mint 300 terméket adott el.
Átalakul a márkák megítélése
Az Egyesült Államokban az Amazon online kereskedelmi portál egyetlenegy offline bolt nélkül megelőzte a WalMart áruházláncot a márkaérték ranglistán, ez mutatja, hogy a fejlettebb országokban már nem annyira fontos az offline jelenlét” – vélte Dunder Krisztián internetes szakértő a GazdaságTV-nek adott interjújában. A szakértő kiemelte, hogy Magyarországon ezzel szemben a legtöbb cég offline eladási pontokat is fenntart, mert bizonyos vásárlói rétegek szemében csak így válhat komollyá a márkája. Még ha van is hagyományos értékesítési hálózat, minden további nélkül elképzelhető, hogy néhány év múlva már szükségtelenné válik, vagyis a kiskereskedelem jelentős része az online szektorban bonyolódik majd.
„Az online kereskedelem hazai piaca mintegy 180 milliárd forint értékűre tehető, ez alig 2-2,5 százaléka a teljes hazai kereskedelmi forgalomnak, tehát bőven van még növekedési potenciál a szegmensben. Biztos, hogy bővülni fog a piac, a jelenleg piacvezető szereplők ugyanúgy növekedhetnek a jövőben, mivel a belépő új, nagy szereplők, mint az Amazon és a Tesco további piacbővülést fognak eredményezni” – hangsúlyozta Dunder Krisztián. A Tesco például rengeteg offline vásárlóval rendelkezik, így sok százezer új fogyasztóval bővítheti a hazai piacot.
Mit nekünk Amazon!A hazai webáruházak többsége nem tart a "nagyfiúktól". Mint a Piac&Profit korábban megírta, az online boltok harmada úgy gondolja, hogy üzlete egy nagyobb versenytárs piacra lépésével veszélybe kerülne. 37 százalékuk szerint nem változna semmi, 9 százalékuk pedig úgy véli, az új konkurencia akár vállalkozása növekedését is elősegíthetné. A válaszadók nagyrészt egyetértenek, hogy a tisztességes piaci verseny érdekében szükség lenne egy független minőségbiztosítási rendszer kialakítására, ami mind a becsületes kereskedőket, mind pedig a vásárlókat védi. A nagy webshopok 67 százaléka vélekedik így, a közepes webshopoknál 69 százalék, a kis boltoknál 73 százalék volt az arány. A piaci szereplők készséges kezdeményezői az önszabályozásnak, ezt bizonyítja az Olcsobbat.hu legutóbbi felmérése is, melyen titkos próbavásárlásokkal 117 hazai webáruház megbízhatóságát vizsgálták. A webshopok nagy többsége átment a teszten: 89 százalékuk kapta meg a „100 százalékosan megbízható bolt" minősítést.
A fogyasztó becserkészése
A boltok jelentős része szerepel legalább egy ár-összehasonlító oldalon. 22 százalékuk használ külön eszközt arra, hogy a vásárlók figyelmét magára irányítsa. A webshopok 81 százaléka figyeli, honnan érkeznek a látogatói. A vásárlók 32 százaléka a Google keresőjéből kattint át, a látogatások többségét azonban nem fizetett hirdetések, hanem egyszerű találatok generálják. A látogatók szintén 32 százaléka a legnépszerűbb ár-összehasonlító oldalakról érkezik, ez az arány megoszlik a három legnagyobb oldal között. Jól működik a fizetett (PPC) Google hirdetés is, mely a fogyasztók további 10 százalékát tereli a boltokba.
Van még hova növekednie a fogyasztói bázisnak
A magyar fogyasztók 8 százaléka tervezi, hogy online vásárol élelmiszert és italt a következő fél év során, ez egyharmados növekedés két év alatt – derül ki a Nielsen piackutató vállalat felméréséből. Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben az idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. A globális átlag 85, az európai pedig 78 százalék. Élelmiszer online vásárlását 8 százalék tervezi Magyarországon, ami egyharmados növekedés. Világszerte a fogyasztók 26 százaléka szerezne be online élelmiszert és italt, ami 44 százalékos emelkedés két év alatt. Az európai átlag 14 százalék. A felmérés szerint míg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott élelmiszer vásárlása előtt az interneten, addig Magyarországon 46 százalék.
Magyarországon egyébként az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és az újság, ugyanakkor az online beszerzést tervezők aránya e cikkeknél 40 százalékról 20-ra csökkent kétéves összehasonlításban. Tavalyelőtt utazással kapcsolatos szolgáltatásokat a megkérdezettek 15 százaléka szándékozott igénybe venni, az idén pedig 14 százalék. Szintén csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében az öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, a mobiltelefon vagy a tartozékok beszerzésénél, szórakoztató rendezvényekre szóló jegyek vételénél és számítógép vásárlásánál is.