Idővel a pénztárcánkat is kiváltja a mobiltelefon?

A mobil napjainkban már nem csak telefonálásra jó. Például lehet vele fizetni is. SMS-küldéssel, amikor a vételárat a számlafizetéskor rendezzük, vagy bankszámláról, fizetési utasítás meghagyásával. Előbbi népszerűsége nagyobb, utóbbi elterjedését a szolgáltatások körének bővülésétől várják.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A mobiltelefonok robbanásszerű elterjedése megváltoztatta a fizetési szokásokat. Az innovációban hívők arról kezdtek el beszélni, hogy el lehet felejteni az aprópénzt és a bankkártyát, helyette jön az NFC technológia (Near Field Communication - kis hatótávolságú, fizikai kontaktust nem igénylő kommunikáció) és az SMS-ben fizetés. Az előbbi elterjedéséhez viszont elengedhetetlen az NFC-képes mobiltelefonok térnyerése, amelyből egyelőre még kevés van.

Az egyszerű a népszerű

Az SMS-ben fizetés napjainkban elterjedt, igaz, nagy áttörést még nem sikerült elérni. De autópálya-matricát venni, hirdetést feladni és lottózni is lehet mobilon, és nyár óta belépőjegyet váltani a Fővárosi Állat- és Növénykertbe.

A Szerencsejáték Zrt. adatai szerint például a 38. játékhéten nagyjából hárommilliárd forinttal játszottak a zrt. játékain, ebből 65 millió az új értékesítési csatornákon - internet, ATM automaták, vonalas és a mobiltelefonok - érkezett, mobilról összesen 12,3 millió forintot játszottak meg. A szerencsejátékok terén a hazai tendenciák nem térnek el a világban máshol tapasztalható eredményektől: terjed a nem hagyományos értékesítés, de aránya nem lépi túl a 2 százalékot. Fenntartásukat az indokolja, hogy bármikor jöhet egy olyan - a mobiltelefonok elterjedéséhez hasonló - áttörés, amelyet jól lovagolhat meg az, akit felkészülten ér a „boom". Emellett a 12,3 millió forint azt bizonyítja, hogy vannak, akik szeretik a mobiltelefon adta játéklehetőséget. Éppen ezért a Szerencsejáték Zrt.-nél már felmerült a virtuális kaparós sorsjegy és a luxor „mobillá tétele" is - mondta el a Piac & Profitnak Somorai László, a Szerencsejáték Zrt. marketingigazgatója.

Budapesten és húsz vidéki városban ez év márciusától minden kötöttség nélkül vásárolhatnak parkolójegyet mobiltelefonjukkal a három hazai mobilszolgáltató előfizetői. Ezt 2006 júliusától előzetes regisztrációval és előre feltöltött egyenleggel tehették csak meg. Szegeden is váltható parkolójegy SMS küldésével, amelyben a rendszámon kívül a parkolójegy fajtáját is fel kell tüntetni. A 2004. október 1-jétől működő, SMS-alapú vásárlás a 23 százalékát teszi ki a teljes forgalomnak - mondta el a Piac & Profitnak Forrai Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. forgalmi és parkolási üzletágának igazgatója, hozzátéve, hogy ez az arány évről évre nő. Igaz, egyelőre a Pannon és a T-Mobile ügyfelei élhetnek ezzel a lehetőséggel, de a cég tárgyal a Vodafone-nal is ez ügyben. E mobilszolgáltatónál például a Mobil Lottó-értékesítés az elmúlt egy évben közel 400 százalékkal emelkedett, az e-autópályamatrica-vásárlás növekedése is megközelíti a 200 százalékot, a MobilParkolás az év eleji bevezetése óta 300 százalékos forgalomnövekedést produkált.

A szolgáltatók üzlete

A Pannon és a T-Mobile ügyfelei számára 2008. október 28. óta érhető el a MobilFizetés szolgáltatás. Ennek lényege, hogy a szolgáltatásra szerződött ügyfelek a szolgáltatás keretében nyitott MobilFizetés bankszámla, valamint az ahhoz opcionálisan kapcsolódó hitelkeret terhére különböző pénzügyi műveleteket intézhetnek mobiltelefonjukkal, illetve termékeket és szolgáltatásokat vásárolhatnak készpénz és bankkártya nélkül a szolgáltatást elfogadó kereskedőknél.

A szolgáltatás indulásakor két funkció volt elérhető a T-Mobile-nál. pénzküldés és -fogadás -a MobilFizetés-ügyfelek egymás között szabadon küldhetnek és fogadhatnak pénzt -, valamint a T-Pontokban volt lehetőség a mobilos fizetésre. Idén bővült a szolgáltatás. Januártól a Magyar Telekom elektronikus számlakezelést biztosító felületén, a Távszámlán keresztül mobillal kifizethetővé váltak a T-Mobile-, T-Home- és T-Systems-számlák. Február végétől így fizethetők be a közüzemi számlák, az azokhoz megküldött csekkek, júliustól pedig a Díjbeszedő Zrt. által kezelt közműszámlák is. (A Magyar Posta Zrt. szóvivője szerint a készpénz-átutalási megbízás, a „sárga csekk", ennek ellenére még hosszú időn keresztül tartani fogja pozícióját.) Október elsejétől bármely T-Mobile-előfizető univerzális egyenlege néhány gombnyomással feltölthető MobilFizetés-egyenleg terhére.

A szolgáltatást elfogadó kereskedők köre is bővült az év során, és még idén további elfogadóhelyek csatlakozása várható, ugyanis több partner esetében az integráció már az utolsó fázisába lépett.

Digitális írástudatlanság

A szolgáltatók várakozásait - hogy egyre többen legyőzik a kezdeti idegenkedést, és felismerik, hogy a mobiltelefon már nem csak telefonálásra használható - beárnyékolja az a tény, hogy Magyarországon igen nagy a digitálisan írástudatlanok száma. Egyes vélemények szerint a lakosság több mint fele képtelen használni az IT nyújtotta előnyöket. Nehéz rábeszélni azokat például a MobilFizetés igénybevételére, akiknek nehézséget jelent eligazodni a ma használatos mobilkészülékek menüiben, vagy akik idegenkednek például a netbankszolgáltatás használatától.

Egyszerű, érthető, könnyen kezelhető szolgáltatófelületek segíthetnek a digitális írástudatlanság leküzdésében. Ilyen az ATM, amit például Portugáliában ma már csak ötven százalékban használnak pénzfelvételre, a többi esetben egészen másra, például adó megfizetésére.

A könnyen használható interface-ek mellett elengedhetetlen a megfelelő oktatás is, az információs társadalom kihívásaira a hazai oktatás eddig nem sok választ adott. Emellett például az egyszerűnek mondott MobilFizetés úgy kezdődik, hogy be kell menni egy bankba, és számlát nyitni, ami sokak számára elég riasztó kezdés.

Megjelent a Piac és Profit magazin legújabb számában.

Segít a markáns arculat
A távközlési szektor kampányait összehasonlítva a három másik nagy kampánydarabszámú szektorral – bank, kereskedelem, közlekedési eszközök –, a négy fő mutató közül az azonosításban emelkednek ki egyértelműen. A kampányokat észlelők körében a vizsgált egy év összes kampányának 57 százalékos volt az azonosítási aránya, a távközlésieknek 72 százalék. Ennek a fő oka az, hogy a szektor hirdetőinek markáns arculatát, megjelenését, színvilágát olyannyira sikerült megismertetni az emberekkel, hogy a konkrét márka, termék kitakarásától függetlenül felismerik a kampányt.

Véleményvezér

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo