A nem megfelelően hűtött szerverek teljesítménye a melegben jelentősen csökken, a hálózat működése lelassul. Az Amerikai Fűtés-, Hűtés- és Légkondicionáló Társaság egy tanulmányban az irodai szerverek működéséhez 18–27 Celsius-fok közötti hőmérsékletet javasol 40–60 százalékos páratartalom mellett. Vagyis, ha igazán biztosra akar menni egy vállalat, érdemes lehet 20–23 fok körüli hőmérsékletet biztosítani a szervereknek – vélik a Doclernet szakértői. Amennyiben a szerverek tartósan 30 fok feletti környezetben működnek, a túlhevülés váratlan rendszerleállást okozhat, és jelentősen, akár 50 százalékkal is csökkentheti a szerverek élettartalmát.
Falra szerelt irodai légkondicionáló: nem hatékony megoldás
A folyamatos és szakszerű hűtés biztosítása rendkívül energiaigényes, komplikált és költséges. A hatékony klímarendszer kialakítása nem egyszerű. „A hagyományos, falra szerelt klímaberendezés esetén a hűtött levegő általában felülről érkezik, a gépekből felfelé áramló meleg levegő miatt viszont nem biztos, hogy be is tud jutni a gépházba. Ha ezzel szemben a hűtés az álpadlóba kerül, a hűtött levegőt a gépek könnyen beszívják. Ilyen klímarendszert viszont nehéz átlagos irodai körülmények között biztosítani” – mondta el Hajmási Gergely, a szerverhoszting-specialista Doclernet Hosting kereskedelmi vezetője.
A szakember szerint az irodai szerverszobák megfelelő kialakítása a kis- és középvállalkozások esetében gyakran anyagi vagy egyéb okokból nem kap kellő hangsúlyt, és sokan csak akkor ismerik fel a szerverek hűtésének fontosságát, amikor – komoly anyagi károkat okozva – a gép súlyosan meghibásodik. Jobb esetben „csak” elérhetetlenné válik a weboldal, vagy leáll az e-mail-rendszer.
„Az adatközpontban biztosított a szerverek energiaellátása és hűtése a nap 24 órájában, extrém körülmények között is megoldott. Szükség esetén például aggregátor vagy nagy teljesítményű szünetmentes tápegységek segítségével képesek áthidalni az áramszünetet, és biztosítani a hűtést és működést.
Ezenfelül egy professzionális szerverközpont esetén az IT-infrastruktúra felügyeletéért és az esetlegesen felmerülő hibák elhárításáért állandó operátori ügyelet felel. Sőt, a teljesebb körű szolgáltatások esetén a nyári szabadságok alatt sem kell attól tartani, hogy egy váratlan technikai hiba esetén nem lesz elérhető az éppen nyaraló céges informatikus.