Az egyik legnépszerűbb hírlevélküldő rendszer nemrég bejelentette, hogy megszünteti a kötelező dupla e-mail megerősítéses (double opt-in) hírlevél feliratkozást, és az egy lépéses (single opt-in) lesz az alapbeállítás. Ez azt jelenti, hogy míg a kétlépéses rendszernél a feliratkozó kap egy megerősítő emailt, amivel ellenőrzik, hogy valóban ő indította a feliratkozást, az egylépéses megoldásnál rögtön felkerül a hírlevél listára a feliratkozó.
Néhány nappal később módosítottak a döntésükön, miszerint az Európai Unió területén, ahol indokolásuk szerint a GDPR-nak, vagyis az EU 2018. május 25-től alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendeletének való megfelelés érdekében továbbra is megmarad alapbeállításként a double opt-in rendszer.
Az EU adatvédelmi rendelete az adatkezeléshez való hozzájáruláshoz egyértelmű megerősítő cselekedetet ír elő, amely önkéntes, konkrét, előzetes tájékoztatáson alapul. A GDPR külön kiemeli, hogy ennek megfelel például egy checkbox bejelölése, technikai beállítás, viszont nem lehet hozzájárulásként értelmezni a hallgatást, a nem cselekvést vagy előre bepipált hozzájáruló checkboxot.
A magyar Reklámtv (Grt.) az elektronikus direkt marketing üzenetek küldése feltételeként még azt is megköveteli, hogy az ilyen hozzájárulás kifejezett legyen, más hozzájárulástól elkülönülten történjen és a feliratkozó köteles megadni a feliratkozáshoz a nevét is az azonosíthatóság érdekében. Az Uniós rendelet és a magyar Grt. szabályai alapján tehát a hírlevél feliratkozás úgy történhet jogszerűen, ha a feliratkozó megadja a nevét és e-mail címét, és külön aktív cselekedettel hozzájárul ezen adatai elektronikus direkt marketing üzenet küldési célú kezeléséhez. Ennek a követelménynek eleget tesz az, ha egy erre rendszeresített, megfelelő szöveggel ellátott checkboxot kell kipipálni, vagy egy megfelelő feliratú gombra kell rányomni.
A GDPR alapján az adatkezelőket azonban többletkötelezettségek terhelik a hírlevél feliratkozásokkal kapcsolatban is, így például nyilvántartást kell vezetniük a feliratkozásokról, mivel bizonyítaniuk kell tudni, hogy ki, milyen adatkezeléshez járult hozzá. Ezen túlmenően a rendelet alapján az adatkezelőnek technikai és szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítania kell a személyes adatok megfelelő biztonságát, továbbá az adatok jogosulatlan, jogellenes kezelésével szembeni védelmet is.
Ezek alapján pedig az adatkezelő nem vonható felelősségre azért, ha egy felhasználó mások adataival visszaél a feliratkozáskor, vagy nem pontos adatot ad meg – amelyért való felelősséget egyébként érdemes kifejezetten ki is zárni az adatvédelmi tájékoztatóban. Az adatkezelőnek ugyanis az adatkezelés során, vagyis az adatok megadását követően kell biztosítania saját rendszereiben az adatbiztonságot és az adatok pontosságát, helyességét, amelynek megfelelő intézkedésekkel, így például jogosultságkezeléssel, informatikai rendszer védelmével és az adatok helyesbítésével tud eleget tenni.
A fenti követelmények teljesítéséhez a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás megfelelő és praktikus eszköz lehet, hiszen ezáltal csökkenthető annak kockázata, hogy a feliratkozó más nevében, személyes adatokkal visszaélve iratkozik fel a hírlevélre. Mindazonáltal nem
Az EU-s rendelet hozzájárulásra vonatkozó szabályai és magyarázó rendelkezései pedig nem teszik kötelezővé a kétlépéses feliratkozást, vagyis checkbox-szal történő egylépéses hozzájárulás kérés is megfelelhet a rendelet előírásainak, amennyiben az egyéb adatvédelmi előírásokat betartják.
Ha tehát egy vállalkozás eddig egylépéses feliratkozást alkalmazott, 2018. május 25. után nem kell feltétlenül áttérnie a kétlépéses megerősítéshez. Nincs elzárva azonban a vállalkozás attól, hogy megelőző intézkedéseket tegyen az adatokkal való visszaélés megakadályozására, amelyhez a kétlépéses feliratkozás jó módszer lehet – hangsúlyozta dr. Horváth Katalin ügyvéd.