A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), a hírközlési fogyasztói jogok képviselője (HFJK), a Pannon, a T-Mobile és a Vodafone a sikeres átállás és a zökkenőmentes telefonálás érdekében arra kéri a mobiltelefon-felhasználókat, hogy ha eddig nem tették, akkor most nézzék át a telefonmemóriában tárolt számokat, és amennyiben vannak csak hét számjeggyel beírtak, azokat írják át a 11 számjegyes formátumra. A jelenleg még hét jeggyel elmentett számokat minden előfizetőnek a saját szolgáltatója előhívója alapján (+3620; +3630; +3670) kell kiegészítenie.
Sokan még nem váltottak
A szolgáltatók adatai szerint az elmúlt hetekben mindhárom szolgáltató hálózatában jelentősen csökkent a hétjegyű előfizetői szám megadásával indított hívások, illetve üzenetek száma, de látható, hogy sokan még ezt a formátumot használják. Szombattól az ilyen hívások esetében a szolgáltatók hangbemondással figyelmeztetik az ügyfeleket a helyes tárcsázásra. A hétszámjeggyel indított és hangbemondással végződő hívások ingyenesek lesznek, miként a csak hétszámjegy megadásával küldött, és így célba nem érő SMS-ek és MMS-ekért sem számláznak majd a szolgáltatók.
A mobiltelefon-számok a +36-os nemzetközi országkódból, vagy a 06-os belföldi előhívóból, és a szolgáltató kétjegyű hálózatkijelölő-számából (20/30/70), valamint a hétjegyű előfizetői számból állnak és szombattól a teljes formátumot kell használni hálózaton belüli hívásoknál is, éppúgy, ahogy jelenleg is mind a 11 számjegyet tárcsázni kell, ha másik szolgáltató hálózatába telefonálunk, vagy ha külföldről akarunk magyarországi mobiltelefonszámot hívni.
Az NHH, a HFJK, a Pannon, a T-Mobile és a Vodafone egyaránt azt javasolja az előfizetőknek, hogy minden esetben a belföldön és külföldön egyaránt használható nemzetközi formátumot (+36 előhívó, hálózatkijelölő-szám, hívószám) használják, azaz a telefon memóriájában tárolt hétjegyű számokat a fogyasztók egészítsék ki a +36 azonosítóval és a hálózatkijelölő-számmal (20/30/70).
Szükséges lépések
A telefonszámok az átállást követően nem változnak meg, az átállás nem érinti a mobil hálózatból vezetékesbe, vagy vezetékesből mobilba irányuló hívásokat és a rövidszámok (pl. a segélykérő 112-es szám) hívását sem.
Az NHH, a HFJK és a három mobilszolgáltató javasolja, hogy a sikeres átállás érdekében az érintettek mielőbb végezzék el a szükséges lépéseket így:
- Cégek és vállalkozások, magánszemélyek is ellenőrizzék a SIM kártyával működő riasztók - legyen az akár autóba szerelt, vagy lakásban, irodában lévő -, liftek és egyéb berendezések (pl.: távvezérelhető kazánok) tárcsázási beállítását, hogy azok 2010. január 16-tól is zavartalanul üzemeljenek.
- Célszerű ellenőrizni az esetleges számítógépes szoftverek beállításait, ahol tárcsázáshoz vagy üzenetküldéshez hívószám van rögzítve.
- Javasoljuk, hogy a vállalkozások, a magánszemélyek és az intézmények fejléces papírjain, honlapjain, illetve névjegykártyáin, továbbá hirdetéseiben és egyéb felületein a telefonszámok a +36-os formátummal kerüljenek feltüntetésre.
További részletek és információk az NHH, a HFJK és a mobilszolgáltatók honlapjain olvashatók.