A mobilitás térnyerése, az, hogy ma egy átlagos felnőtt 4,4 eszközzel kapcsolódik az internethez, jelentős mértékben megváltoztatta a cégek életét is – mondja Vass Gábor, a Microsoft vállalati és partnerkapcsolati igazgatója. Az ellen is kár küzdeni, hogy a közösségi média térnyerésével (amelyet a magyarok 80 százaléka használ napi kommunikációra) a munka és a szórakozás a korábbinál jobban összekapcsolódik, és muszáj lesz megtanulni a „big data” kifejezést még a legkisebb cégeknek is.
– Kezelni kell a megváltozott világból adódó biztonsági kockázatokat, fel kell készülni arra, hogy a dolgozók egyre inkább a saját eszközeiken, sőt, ha lehet, távmunkában szeretnék ellátni a feladataikat. (Ezt mutatja a Microsoft friss kkv-felmérése is.) Muszáj lesz haladni a korral, hiszen a munkaerőpiacon most megjelenő Y generáció számára már a „szexi informatika” döntő szempont egy munkahely vonzósága szempontjából. Ugyanakkor a változások, ha más szempontból nézzük, hatalmas lehetőségeket is feltárnak a cégek szempontjából.
Mik a legfontosabb lehetőségek, amiért érdemes haladni a korral?
– A legjelentősebb változás, hogy a kisebb cégek számára is elérhetővé váltak a korábban nagyvállalati technológiák. Vagyis ugyanazokra a kihívásokra már a kkv-k is a nagyokhoz hasonló eszközökkel adhatnak válaszokat. Ha csak a bigdata-jelenséget nézzük, a nagy cégek korábban külön részlegeket dolgoztattak, amelyek kinyerték az ugrásszerűen megnövekedett adatdömpingből az üzletileg hasznos információkat, és kimutatásokat készítettek. Ma viszont, mivel mindez egy fejlett vállalatirányítási szoftverrel is megoldható, a kicsik éppúgy kihasználhatják a rendezett információ jelentette üzleti előnyöket. (A cégek nyolcvan százaléka úgy véli, akár már középtávon profitálhat az eddig feldolgozatlan komplex adatmennyiségből.) Ha a pénztárcánk szempontjából is nézzük a kérdést, nagyon fontos például, hogy az új, felhő alapú technológiák révén jelentősen csökken a szükséges beruházások mértéke. Korábban sok cégnek, bár változó informatikai kapacitásra volt szüksége (mondjuk mivel csak nyáron vagy épp karácsonykor volt kiugró a forgalom), mindig a legnagyobb szükséglethez igazodva kellett kialakítani az infrastruktúrát. Ma lehetőség van arra, hogy csak akkor fizessünk ezért, ha valóban szükség van rá az üzletmenethez. A szezonban felvett pluszmunkások számára beruházás nélkül kialakítható a munkakörnyezet, akár saját telefonmellékkel.
– Az informatikai szolgáltatók dolga, hogy el tudják magyarázni a cégvezetőknek, hogy az informatika nemcsak költséghely, hanem lehetőség is. A kisvállalkozások többségénél az első számú vezető dönt informatikai kérdésekben, akit nem a technikai adatok, hanem az üzleti lehetőségek érdekelnek. Sok esetben pedig a hatékonyság növeléséhez nincs is szükség fejlesztésre, a meglévő eszközök megismerésével, tudásának kihasználásával már jelentős előrelépés érhető el. Egy jegyzetelő alkalmazással például – ami minden okostelefonon elérhető – könnyedén megosztott dokumentumokat hozhatunk létre, így nem telik idő azzal, hogy a megbeszélés után le kell diktálni az érintett kollégáknak, mi a feladat. Elkerülhetőek a félreértések, pontatlanságok, és akár már akkor elindulhat az operatív munka, amikor a jegyzetet készítő még fel sem állt a megbeszélésről.
A lényeg, hogy józan paraszti ésszel átlássuk, mit ér majd nekünk a fejlesztés. Többet értékesítek, ha az üzleti ebéd közben eléri a kolléga a CRM rendszert? Ha igen, megéri. Egy szarvasmarhákkal foglalkozó kisvállalkozó partnerünk például az állatok vízadagolásához vezetett be egy mobil eszközről vezérelhető rendszert. Azzal, hogy a gazdának nem kellett napjában többször kimennie az állatokhoz, jelentős időt takarított meg, a pontos vízadagolásnak köszönhetően viszont 15 százalékkal növelték az állataik tejhozamát. Hogy egy adott cégben éppen mi az, ami ilyen eredményt tudhat, azt a vezető látja a legjobban. A lényeg, hogy tudja, milyen eredményt vár el, és lesz hozzá eszköz.
Ha valaki a fejlesztés mellett dönt, mik a legfontosabb lépések?
– Az első lépés mindig az, hogy tekintsük át a meglévő lehetőségeket. A kisvállalkozások 32 százaléka még mindig XP operációs rendszert használ, aminek a támogatása megszűnt. Régen csörögnie kellene a vészcsengőnek, de szakember hiányában sajnos sokan nem látják, hogy érdemes váltani. Ez pedig például alapvető lenne, sőt, ha körültekintő a fejlesztés, jelentős előnyöket érhetünk el vele.
Nagyon fontos téma az adatbiztonság. A felmérésünk eredményei szerint a céges képek nagyságrendekkel jobban elavultak, mint a felhasználók otthoni eszközei. Ez rossz tendencia! Végig kell gondolni, hogy mennyit érnek a gépeken lévő adatok, és könnyen belátható, hogy bőven megéri foglalkozni a biztonsággal – ezen a területen pedig mostanra szintén a legnagyobb vállalatokat védő technológiák is elérhetőek szolgáltatásként a kis cégek számára is. Ha valaki ezt akarja, az adatait úgy kezelik majd, mintha a cége egy világméretű multicég lenne.
Sokan még mindig tartanak a felhőtől, attól, hogy az érzékeny céges adatok helyét nem ismerik biztosan.
– Az emberek általában félnek a változásoktól. Amikor még mindenhol fúrt kutak adták a vizet, valószínűleg elképzelhetetlen volt, hogy egy láthatatlan központból, vezetéken érkező víz jobb és biztosabban elérhető lesz. Hasonló a helyzet a saját gépekkel és a felhővel is. Ugyanakkor, a fenti analógiánál maradva, bár az esetek nagy részében a vezetékes víz minden szempontból előnyösebb, nem kell minden jó kutat betemetni. A különösen érzékeny adatokat tárolhatja akár külön, egy saját szerveren is a cég. A felhő nem megoldás mindenre, de ahol hatékony, ott érdemes kihasználni.