Az üzleti analitikai alkalmazások piacán jelenleg a legnagyobb újdonságnak a közösségi médiában rejlő lehetőségek kiaknázásra irányuló, illetve az üzleti intelligencia (BI) lekérdezéseket mobil eszközökről is elérhetővé tévő megoldások számítanak, ugyanakkor hazánkban a fő fókuszterületek továbbra is a kockázatkezelés, a teljesítménymenedzsment, valamint a marketingmenedzsment - derült ki a napokban megrendezett SAS Fórum Magyarország 2011 című szakmai konferencián. Az esemény tanulsága volt továbbá, hogy a közszférában, például az egészségügyben is óriási lehetőségek rejlenek az adatokon alapuló, megbízható összefüggések feltárásában, a döntéshozatal hatékony támogatásában.
Nő az analitika szerepe Magyarországon
„A jelenlegi gazdasági környezetben a döntéshozatal felgyorsul, ugyanakkor a költségcsökkentés során a fűnyíró elv helyett cizelláltságra van szükség, amelyet ugyancsak támogathat az elemző szemlélet."- nyilatkozta Musza István, a SAS cégvezetője, aki az IDC adataira hivatkozva mutatott rá arra, hogy egyre nő az analitika szerepe Magyarországon. Fő területnek továbbra is a kockázatkezelés, a teljesítménymenedzsment, és a marketingmenedzsment számít. Manapság csökken a strukturált adatok mennyisége, a részben strukturáltaké növekszik, a strukturálatlanoké - mint amilyen például a közösségi médiában létrejövő hatalmas mennyiségű szöveg - pedig robbanásszerűen emelkedik - magyarázta Shekhar Iyer, a SAS Center of Excellence Information Management & Analytics ügyvezető igazgatója. (Itt olvashat tippeket, hogy hogyan lehet sikeres a céges megjelenés a facebookon.) Az analitikai megoldásokkal azonban ez utóbbiak is feldolgozhatók, akár már magyar nyelven is. Ráadásul mindez ma már nem csak a legnagyobb vállalatok kiváltsága. Kárpáti Péter, a Quaestor Csoport Stratégiai és Üzleti Intelligencia Divíziójának vezetője az általa képviselt cég példáján keresztül mutatta be, hogy egy magyarországi középvállalat is szert tehet versenyelőnyre üzleti intelligencia alkalmazásával.
A közösségi oldalak elemzése jelenti a jövőt
A témában rendezett kerekasztal beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a közösségi média ma már megkerülhetetlen tényező egy vállalat életében. Ezen a területen világszerte az informatikai cégek járnak az élen, őket a pénzügyi intézmények követik. (Ennek ellenére a magyar cégek jelentős része még nem él ezzel a lehetőséggel.) Az egyik legnagyobb újdonságot az jelenti, hogy megszűnik az információs aszimmetria az ügyfél és a vállalat között, s komoly tényezővé válik a véleményvezérek befolyásoló szerepe, mely egyszerre jelenthet lehetőségeket és fenyegetettségeket. A kerekasztal beszélgetés egyik kulcsgondolata volt, hogy a közösségi médiából nyerhető adatok marketing szempontból igazi kincsnek számítanak, ugyanis kiváló minőségűek, hiszen többnyire valósak, és önkéntesen publikáltak. Ezen szöveges adatok - ma már elérhető - elemzése jelenti a jövőt. Ugyanakkor kihívást jelent a gyors döntéshozatal és a rövid reakcióidő szükségszerűsége. Az ugyancsak újdonságnak számító mobil BI alkalmazások legnagyobb előnye, hogy egy új felhasználói réteg is be tud kapcsolódni az analitika nyújtotta előnyök világába, ugyanis egyszerű lekérdezések formájában a legfontosabb döntéstámogató információk akár az irodán kívül is elérhetők a segítségükkel.