Az, hogy a táblagépek értékesítései meg fogják haladni a számítógépékét, tipikus "a farok csóválja a kutyát" jelenség. Az iPad-gyártás, amelyik 2010-es bemutatkozásakor az Apple kellemes melléküzletágának látszott, a cég kiváltságos területévé vált: a tavalyi karácsonyi időszakot is magában foglaló negyedévben 9,15 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, amely az Apple teljes jövedelmének körülbelül 20 százalékát jelenti. A vizsgált három hónapban alatt eladott 15 millió darab iPad több mint kétszer annyi, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban értékesített mennyiség.
Hogy még csábítóbb legyen a kategória, az Amazon is bemutatta az iPad első valódi versenytársát, a 199 dolláros Kindle Fire-t. Bár az Amazon nem tesz közzé értékesítési adatokat, néhány elemző úgy becsüli, hogy az említett negyedévben körülbelül négymillió ilyen táblagép találhatott gazdára. Később az év folyamán számos hardvergyártó hoz majd forgalomba táblagépeket a Windows 8-ra, a Microsoft új, érintőképernyő-barát operációs rendszerére alapozva, és ez további hajtóerőt jelenthet a kategória piacának.
A táblagépek vitathatatlanul kirobbanó erőben vannak" - jelentette ki Brad Silverberg, a seattle-i Ignition Partners kockázati befektetője, aki korábban a Microsoftnál is betöltött vezető tisztségeket. Hozzátette: a "táblagép", amelyről beszélt, főként az értékesítéseket tekintve meghatározó iPadet jelenti. Maga a táblagép-kategória még nincs ezen a szinten.
2011-ben a Canalys nevű technológiai kutatóintézet becslései szerint még hatszor annyi PC-t értékesítettek, mint amennyi táblagépet, de ez is hatalmas változás az egy évvel korábbi állapothoz képest: az iPad debütálásának évében, 2010-ben még 20:1 volt ugyanez a mutató. Az utóbbi két évben a számítógép-eladások stagnáltak, míg az iPad-értékesítések meredeken emelkedtek. Tavaly év végén további növekedést generált a piac számára a Kindle Fire és a Barnes & Noble Nookja. Az Apple is joggal bízik a táblagéppiacban: az iPad majdnem 40 százalékkal hozott többet a cég konyhájára a karácsonyi szezonban, mint a számítógép-üzletág zászlóshajójának számító Macintosh.
"Az első szállítások elindulásától kezdve hittük - nemcsak én, hanem sokan az Apple-nél -, hogy a táblagépek piaca meg fogja haladni a PC-piacot, és csak idő kérdése, hogy ez mikor következik be" - szögezte le magabiztosan az Apple vezérigazgatója nemrégiben a Goldman Sachs befektetői konferenciáján. Gene Munster, a Piper Jaffray egyik elemzője úgy véli, hogy Cook jóslata 2017-ben válik majd valóra, mások szerint viszont a táblagépek ennél hamarabb juthatnak fel a csúcsra. A finn Asymco szakértője, Horace Dediu pedig egy március elején kelt blogbejegyzésében amellett érvelt, hogy a táblagépek piaca már 2013 során túlnő a hagyományos gépekén. Előrejelzését a konkurens termékek markáns megjelenésére alapozza.
Tim Bucher, aki vezető tisztségeket töltött be az Apple-nél, a Microsoftnál és a Dellnél is, szintén biztos abban, hogy a táblagépek "abszolút értelemben" lekörözik a PC-ket: a tendenciát egyértelművé teszi, hogy a vevőkört főként a fiatalabb korosztály alkotja. Az idősebb korosztályhoz tartozók számára kevésbé vonzó az újfajta eszközök révén kialakítható interaktív kapcsolat. Ezt jól mutatja a YouTube-on publikált videók tartalmi összetétele is: alig találni olyan, iPadről feltöltött videót, amelyik ne kisgyermekeket vagy állatokat mutatna be.
Egy 2010-es konferencián elmondott előadásában Steve Jobs sajátos párhuzammal jellemezte az általa poszt-PC-érának nevezett időszakot: a számítógépeket olyan teherautókhoz hasonlította, amelyek egészen addig uralták az autóipart, amíg a társadalom távolabbra nem kezdett kerülni mezőgazdasági gyökereitől. "A PC-k - miként a teherautók - ugyanakkor sokáig megmaradnak még, mivel jelentős értéket képviselnek, és sok ember fogja használni őket" - hangsúlyozta akkor az Apple tavaly elhunyt vezérigazgatója. Legutóbbi beszédében Timothy D. Cook, a cég új vezetője sem a PC-ipar halálát jósolta, bár azt hangsúlyozta, hogy az iPadek bekebeleztek néhány részpiacot - inkább a Windows alapú számítógépek, mint a Mac-ek rovására. Ez különösen igaz a PC-k egyik kategóriájára: az olcsó netbookok értékesítései az utóbbi pár év során meredek hanyatlásnak indultak. A finn szakértő, Horace Dediu szerint az iPadek a PC-k másodlagos vagy harmadlagos piacáról viszik el a vevőket, és sokan nem lecserélni fogják számítógépeiket, hanem kiegészítő eszközként ezekhez veszik meg a táblagépeket.