A statisztikák, a tankönyvek és a városi legenda szerint is legalább ötször annyiba kerül megszerezni egy új vevőt, mint újabb vásárlásra bírni egy korábbi ügyfelünket. Az e-kereskedelemben nem is lehetne jobb példa a fenti tételmondatra, hogy minden magára valamit is adó kereskedő tart fenn valamiféle hűségprogramot vagy kedvezményrendszert korábbi vevőinek. A Kosárérték Magazin szerint a blockchain technológia és kripto-tokenek lehetnek ennek a már bevált rendszernek a felforgatói.
A blockchain tulajdonképpen tökéletesen alkalmas erre, hiszen alapvetően bármilyen tranzakciót hitelesíthet. Nem feltétlenül kell, hogy ez pénzügyi tranzakció legyen, de ezt talán egy üzleti példával lehet a legkönnyebben szemléltetni.
Pénzügyi tranzakció ugyanis nem létezik hitelesítő nélkül. Az egyik fél pénzt ad, a másik fél pénzt kap, a bank pedig mindezt lekönyveli.
Kérdés, hogy ha a bankot kivesszük a képletből, akkor a két üzletelő fél hogyan tudja hitelt érdemlően, megmásíthatatlanul bizonyítani, hogy a tranzakció egy adott időpontban és adott összegben lezajlott?A blockchain ezt úgy oldja meg, hogy a könyvelést egy olyan hálózat végzi, amelyhez bizonyos feltételekkel bárki csatlakozhat, és lehet hitelesítő. Amikor két fél között digitális tranzakció történik, a hálózat egyik tagja egy komplex algoritmussal, biztonságos módon hitelesíti azt.
Ez a lekönyvelt adatblokk ugyanakkor egy láncszemként kapcsolódik az időben eggyel korábbi tranzakció blokkjához (ami akár két másik fél között történt, másik hitelesítővel), és az így képződő lánc biztosítja, hogy annak egyes elemeit utólag nem lehet megváltoztatni.
Pontok helyett tokenek
A hűségpont rendszert mindenki jól ismeri, hiszen legyen szó akár kiskereskedelemről, légi fuvarozásról, a szállodaiparról, vagy a hitelkártyák piacáról, szinte az élet minden területén találkozhatunk velük. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy ezeknek a hűségpontoknak a birtokosai legtöbbször korántsem tudják, mekkora felhasználható egyenleggel rendelkeznek. Egy legutóbbi amerikai piackutatás szerint legalábbis 70 százalékuk nem biztos benne, éppen mennyi ilyen felhasználható és kedvezményekre feljogosító ponttal rendelkezik.
Ezek a kedvezmény- és hűségprogramok pedig a blockchain technológia hátteréből fakadóan sokkal hatékonyabban kezelhetőek lennének egy olyan harmadik-fél által hitelesített decentralizációs alapelveket használó rendszerben.
A blockchain segítségével újabb lehetőségek nyílhatnak meg a fogyasztók előtt, hogy nyomon követhessék a különböző szolgáltatóknál és kereskedőknél kapott pontjaikat, egyszerűbb lehetőséget teremtve számukra, hogy éljenek is ezekkel a kedvezményekkel.Ezeket a hűségpontokat pedig egyre inkább felválthatják tehát a Kripto-tokenek. Az utóbbi hónapokban a maláj légitársaság az Airasia és a e-kereskedelmi óriás, a Rakuten is bejelentette, hogy utóbbiak váltják a korábbi hűségpontjaikat.
Mire ügyeljünk a Kripto-tokenek bevezetésénél?
Behelyettesíthetőség
A készpénz jó ösztönző eszköz. De a hűségpontok többnyire csak adott termékekre vagy szolgáltatásokra beváltva vehetők igénybe, néhány hitelkártya hűségprogramot leszámítva, szinte soha nem válthatók be közvetlenül készpénzre. A tokenek ezzel szemben azonnal és könnyedén átválthatók kripto-valutára. Fontos azonban kereskedőként észben tartani, hogy a végső célunk az, hogy a vásárlót újabb tranzakciókra ösztönözzük.
Egységes szabályok
A legtöbb esetben a hűségpontok elköltésének szabályai igen szerteágazók. Minimum költés,
A nap mint nap kárba vessző több millió hűségponttal ellentétben a tokenek korlátlanul és pazarlás nélkül beválthatók, amely nagy mértékben növeli az értékállóságukat, és pozitív irányba befolyásolhatja a vevő márkánkhoz való viszonyát.
Felhasználók szempontjai
A vásárlók nagy általánosságban belátják a hűségprogrammal járó kedvezményeket, még akkor is, ha nem feltétlenül vannak tisztában ezek felhasználási lehetőségeivel.
A Tokenek és Kripto-valutára épülő megoldások azonban még mindig új dolognak számítanak a piacon és olykor maguk a vevők is lényegesen nagyobb értéket hajlamosak tulajdonítani nekik, mint amennyit esetleg valójában érnek. Éppen ezért lehetséges, hogy valóban megnöveli az irántunk mutatott érdeklődést, ugyanakkor lesznek olyan felhasználók, akiket ez el is riaszthat.
Ha belevágunk egy ilyen jellegű technikai újításba, a mi felelősségünk is, hogy a potenciális felhasználóink tökéletesen megértsék a program lényegét és technológiai hátterét, és kiváló felhasználói élményben lehessen részük.
Felhasználók adatai
Már a korábbi hűségprogramok is nagyban hozzájárulhattak ahhoz, hogy megértsük a felhasználóinkat. A programok lebonyolítása során vevőink vásárlási szokásaiból és az általuk generált adatok elemzéséből következtetéseket vonhattunk le a termékfejlesztés vagy éppen marketing tevékenységünk hatékonyságáról.
A felhasználók adatvédelmi aggályai azonban egyre inkább fokozódnak, és jóval tudatosabban foglalkozni azzal, hogy ezeket az adatokat ne lehessen korlátlanul megosztani harmadik féllel. A legtöbb ilyen szolgáltatásokat kínáló vállalat, mint a Datawallet vagy éppen a Pillar éppen ezért kiemelten arra helyezi a hangsúlyt, hogy a blockchain technológia révén, a felhasználóknak jóval nagyobb rálátásuk lesz arra, hogy a tranzakció során keletkező személyes adatokhoz kik és hogyan férhetnek hozzá.