A Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) több ügyféljelzés érkezett arról, hogy az ismert utaztatási társaságok (pl: légitársaság, szállásfoglalási rendszer) által harmadik fél (pl: autóbérlő cégek, privát szállásadók, hotelek) felé közvetített szolgáltatásoknál észleltek digitális bankkártyacsalási kísérleteket. Az MNB Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi honlapján tavaly felhívta a figyelmet: az interneten csak megbízható kereskedelmi szolgáltatók oldalán célszerű megadni bankkártya-adatainkat. Interneten vásárlásnál a bankkártya PIN-kódját még kérésre sem szabad megadni, hiszen arra csak az ATM-eknél, POS-termináloknál van szükség.
A mostani esetek – amelyek nem a biztonságosan működő hazai bankokat, hanem egyéb szereplőket érintenek – azt jelzik: a fogyasztóknak még az ismert társaságok kapcsán is elővigyázatosaknak kell lenniük. A bankkártyás csalások kapcsán elszenvedett ügyfélkárok összegét befolyásolhatja, hogy a (külföldi) autókölcsönzéshez, szállásfoglaláshoz (de akár egy automata benzinkút használatához is) a harmadik fél szolgáltatók – részükről méltányolható üzleti-elővigyázatossági okokból – nem csak a szolgáltatási költséget vonják le, de ezen felül letétet is felszámítanak.
Ha az ügyfél a szolgáltatás igénybevétele során nem okozott kárt (pl. nem sérült az autó vagy a szállodai szoba), a letétet utólag visszatérítik. Előfordulhat az is, hogy már a foglalás után a szolgáltató legálisan egy kis összegű „próbalevonást” végez az ügyfélkártyáról – így ellenőrizve, hogy az tényleg létezik –, amelyet aztán azonnal visszatérít. Akadnak olyan szolgáltatók is, akik a letét teljesítéséhez készpénzt, esetleg betéti bankkártyát nem, csak hitelkártyát fogadnak el.