Az Európában üzleti tevékenységet folytató valamennyi vállalatnak tiszteletben kell tartania a versenyre vonatkozó európai szabályokat, függetlenül attól, hogy honnan származik. A határozat megszünteti a Gazprom által létrehozott akadályokat, amelyek a közép- és kelet-európai gázáramlás útjában állnak. Ám ennél tovább is megy – döntésünk a Gazpromra szabott, annak jövőbeli magatartására vonatkozó szabálykönyvet tartalmaz - fejtette ki a versenypolitikáért felelős uniós biztos.
A Bizottság határozata arra kötelezi a Gazpromot, hogy tegyen pozitív lépéseket a régióbeli gázpiacok további integrációja és az európai energia valódi belső piacának megvalósítása érdekében. Továbbá a Gazprom közép- és kelet-európai ügyfelei számára hatékony eszközt kínál annak biztosítására, hogy az általuk fizetett ár versenyképes legyen.
Ez az ügy sem a vállalat lobogójáról szól, hanem az európai fogyasztók és vállalkozások számára legjobb eredmény eléréséről. Az ügy nem ér véget ezzel a határozattal – ellenkezőleg, a Gazprom kötelezettségeinek végrehajtása most kezdődik - tette hozzá a biztos.
A Gazprom számos közép- és kelet-európai országban domináns piaci pozícióval rendelkezik a földgázszállítás terén. A Bizottság szerint a vállalat megsértette az uniós trösztellenes szabályokat azáltal, hogy átfogó stratégiát követett a gázpiacok nemzeti határok szerinti, nyolc tagállam (Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, és Szlovákia) közötti felosztására.
Ez a stratégia lehetővé tette a Gazprom számára, hogy öt tagállamban (Bulgária, Észtország, Lettország, Litvánia és Lengyelország) magasabb gázárakat számítson fel.
A Bizottság mostani határozata véget vet a Gazprom ilyen viselkedésének. Ezenkívül olyan, a Gazpromra vonatkozó részletes szabályokat állapít meg, amelyek jelentősen meg fogják változtatni a Gazprom közép- és kelet-európai gázpiacokon való működését.
-
A gáz szabad áramlását akadályozó szerződéses akadályok felszámolása: A Gazpromnak fel kell számolnia minden olyan korlátozást, amelyet az ügyfelek határokon átnyúló gázértékesítései tekintetében hoztak.
-
Az elszigetelt piacokra irányuló és onnan kiinduló gázáramlás elősegítésének kötelezettsége: A Gazprom lehetővé fogja tenni a gáz Közép- és Kelet-Európa egyes olyan részeibe – konkrétan a balti államokba és Bulgáriába – történő áramlását, amelyek még mindig el vannak szigetelve a többi tagállamtól a rendszerösszekötők hiánya miatt.
-
Strukturált folyamat a versenyképes gázárak biztosítására: A Gazprom érintett ügyfelei hatékony eszközt kapnak annak biztosításához, hogy az általuk fizetett gázár tükrözze a nyugat-európai gázpiacok – ahol tényleges verseny folyik – árszintjét, különösen a cseppfolyósítottföldgáz-elosztó központokét.
-
Tilos a gázellátás terén meglévő erőfölényt kihasználni: A Gazprom nem élhet a gázinfrastruktúrával kapcsolatos azon előnyeivel, amelyekre vevőitől gázellátási erőfölénye révén tehetett szert.
Ha egy vállalat megszegi bármely ilyen kötelezettségvállalását, a Bizottság a vállalat világméretű forgalmának akár 10%-át kitevő bírságot is kiszabhat anélkül, hogy bizonyítania kellene az uniós antitrösztszabályok megsértését.
Általánosságban az, hogy a közép- és kelet-európai gázpiacokon a verseny tényleges-e, nem csupán az uniós versenyjogi szabályok érvényesítésétől függ, hanem a gázellátás diverzifikációját szolgáló beruházásoktól, továbbá a célirányos európai és tagállami energiapolitikai jogszabályoktól és azok megfelelő végrehajtásától is. A Bizottság ezért tűzte ki kiemelt célként az európai energiaunió megvalósítását. (eu.hu)