Világszerte szinte kivétel nélkül mindenki aggódik (94 százalék) a megélhetési költségek drágulása miatt. A válaszadók több mint fele (54 százalék) a jövőben kevesebbet vásárolna egyrészt azért, hogy megtakarítson (73 százalék), másrészt, mert úgy érzi, nincs szüksége újabb holmikra (49 százalék).
Leginkább a divatos kiegészítőkön (61 százalék), a játékokokon és technikai eszközökön (51 százalék) spórolnának az emberek, de visszafognák a ruhára és cipőre is (44 százalék) fordított költéseiket is. A takarékoskodás jegyében gyakrabban főznének otthon, és sokan (43 százalék) az ételrendelésről is lemondanának.
„Annak a korszaknak gyakorlatilag vége van, amikor elég volt a megfelelő helyen, jó áron árulni a terméket, az pedig megtalálta a vevőit. Az emberek napról napra egyre tudatosabban vásárolnak. Számos esetben látunk már példát arra, hogy a márkahűség hátrébb kerül a fogyasztói preferencialistán, az ár-érték aránnyal szemben, olyannyira, hogy sokan hónapokat is várnak az ünnepi időszak akcióira egy-egy nagyobb cikk beszerzésével” – hívta fel a figyelmet Palincsár László, az EY Customer & Growth szolgáltatások vezetője. „Olyan, a fogyasztói elköteleződést támogató üzleti stratégiát kell kidolgozniuk a vállalatoknak, ami amellett, hogy vásárlásra ösztönzi a fogyasztókat, képes növelni a vevők elégedettségét és ezáltal biztosítani a cég hosszútávú eredményességét” – tette hozzá.