Vége a vásárlók átverésének: nem lesznek kamuakcióknak a boltokban

Jelentős változások léptek életbe a szavatossági-jótállási előírások terén, a szabályozásba többek között beépítették a digitális termékek és szolgáltatások fogalmát, de hamarosan vége a mesterségesen megemelt árakat követő óriási akcióknak is. 

2022-ben jelentősen változik néhány fogyasztóvédelmi szabályozás. Januártól például erősödtek a fogyasztók jogai a kereskedőkkel szemben a szavatosság és a jótállás területén. A korábbi fél év helyett már egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania a termék hibájának okát minőségi kifogás esetén, immár az uniós szabályozással összhangban.

Módosítások léptek életbe az év elejétől a digitális elemeket tartalmazó áruk és a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések vonatkozásában. Fontos újdonság például, hogy a digitális elemeket tartalmazó áruk és a digitális tartalom szolgáltatási szerződések esetén fél évről egy évre nőtt a vállalkozásokat terhelő hibás teljesítési vélelem időtartama. Azonban a digitális elemet nem tartalmazó szolgáltatási szerződések esetében fél évig áll fenn a vállalkozás bizonyítási terhe hibás teljesítés esetén.

Több fontos változás is életbe lép 2022-ben (Fotó: Depositphotos)

Május 28-ától kiemelten oda kell figyelniük a kereskedőknek a leértékelések, kuponakciók és törzsvásárlói kedvezmények jogszerű meghirdetésére is. Ekkortól ugyanis pontosan meghatározza a jogszabály, miképp jeleníthetők meg a leértékelések mértéke a hirdetésekben és egyéb felületeken a kirakatot, az eladói teret, az online- és a papíralapú katalógusokat is beleértve.

Késő tavasztól emiatt megszűnhetnek a mesterségesen megemelt árakat követő óriási akciók: az árcsökkentés bejelentésekor meg kell majd jelölni a kiinduló árat is, amely az akció indítása előtti, harminc napnál nem rövidebb időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár.

A módosítások pontos alkalmazása a várható fokozott hatósági ellenőrzés a kereskedőket és a szolgáltatókat komoly fogyasztóvédelmi kihívások elé állíthatja. A témában a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Budapesti Békéltető Testület (BBT) A fogyasztóvédelem aktuális kérdései címmel szakmai konferenciát rendez március 30-án.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo