Valóban gondban van a belföldi turizmus?

A legszembetűnőbb változás a belföldi foglalások számának jelentős csökkenése: mind az év első felében, mind a nyári szezonban mintegy 15-16 százalékos visszaesés mutatható ki. Várható viszont, hogy az előfoglalások alapján az év hátralévő részében már javulni fognak a mutatók, a jelenlegi adatok ugyanis csupán 6 százalékos csökkentést prognosztizálnak..

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utazások számának csökkenése nem von maga után ugyanilyen mértékű bevételcsökkenést. Ennek oka, hogy az 1 éj/fő-re vetített átlagos szállásköltség az év első felében 24 százalék, míg a nyári szezonban 17 százalékos növekedést mutat (lényegében a szállásdíjak éve inflációja). A tendencia itt is javuló, az előfoglalások már csak 9 százalékos árnövekedést jeleznek az év hátralévő részére.

A magyar tenger helyett inkább külföld? (Fotó: Pixabay)
A magyar tenger helyett inkább külföld? (Fotó: Pixabay)

Összesítve tehát látható, hogy a foglalások számának erőteljes csökkenését jelentősen kompenzálja a szállásköltségek emelkedése, ugyanakkor kicsit árnyalja a képet, hogy a vendégek a nyári időszakban némileg rövidebb időszakokat (átlagosan 6 százalékos csökkenés) foglaltak a tavalyi év hasonló időszakában tapasztaltakhoz képet. Így míg az év első felében még nőtt a szállások nominális bevétele (+8 százalék), addig a nyári szezonban már csökkenés (-9 százalék) tapasztalható – ez utóbbi különösen fájdalmas pont, hiszen az éves forgalom minimum felét, de sok esetben még ettől is többet, ebben a hat hétben realizálnak a szálláshelyek.

Leskó Dániel, a SzállásKérés.hu Kft ügyvezetője az adatok mögötti összefüggéseket a következőképp értékeli:

  • A 2022-es év egy erős bázisév – mivel ekkor belföldön már korlátozás nélkül lehetett utazni, de külföldön még nem minden irányba –  ez a tény mindenképp a belföldi utazásokat erősítette ebben az évben, ugyanakkor negatívan hatott a 2023-as évre, mikor már – több év után – ismét szabadon és korlátozás nélkül lehetett külföldre utazni. 2023-ban sokan évek óta először jutottak külföldre, ezzel csökkentve a belföldi utazások számát.
  • A romló gazdasági környezet (különösen a magas infláció és az ehhez kapcsolódó reálbér csökkenés) szűkítette azon családok körét, akiknek belefér egy néhány napos nyaralás “luxusa”.

Az idei év adatainak elemzése a tavalyi év hasonló időszakát alapul véve, az alábbi három időszakra bontva történt: év első fele (január 1 – június 30), nyári főszezon (július 1 – augusztus 20), előfoglalások (augusztus 21- december 31):

Időszak Foglalt éjszakák számának változása Egy fő egy éj árának változása Teljes foglalási összeg változása Foglalások számának változása
Január 1 – június 30 3% 24% 8% -15%
Július 1 – Augusztus 20 -6% 17% -9% -16%
Augusztus 21 – December 31 -3% 9% -3% -6%

 

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo