A cikk eredetileg laptársunk, az mfor.hu oldalán jelent meg.
Egy évvel ezelőtt a járvány kirobbanásakor beszakadt az üzemanyagok ára. A benzinért például február végén még 385 forintot kellett fizetni, míg áprilisban már csak 278-at. A döbbenetes esés elsősorban akkor azért következett be, mert az olajárak az év elejei szinthez képest óriási veszteséget szenvedtek. Az Európában irányadó brent olaj ára például 16 dollárig zuhant, ami sokéves mélypontot jelentett. Részben ennek köszönhető, hogy annyira olcsó volt tavaly az üzemanyag.
Érdekesség, hogy az üzemanyagokat sújtó adók miatt egyébként, ha az olaj esetleg ingyen lenne, a magyar kutaknál az autósoknak akkor is nagyjából kétszáz forintot kellene fizetni literenként. Alaphelyzetben a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint /liter ennek az adónak a mértéke. A szabályok szerint, ha az olaj ára tartósan 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő. A jövedéki adót pedig tetézi az európai szinten is magasnak számító áfa.
Az olajárak mozgása a tavalyi mélypont után megfordult, és gyakorlatilag folyamatos emelkedést láthattunk. Hétfőn például a brent árfolyama 71 dollárig felszökött, így nem meglepő, hogy a végtermékek – üzemanyagok – ára is ezzel párhuzamosan drágul.
Ugyanakkor a benzin és a gázolaj árára nem csak az olaj, de más tényezők is hatnak. Így például a finomítói árrés, amely tavaly májusban érte el a mélypontját. Idén viszont számottevően drágult és 10 hónapos csúcson van.
Emellett a forint árfolyama is kedvezőtlenül alakult. Az év elején 290 és 297 között hintázó dollár árfolyam a forinttal szemben hétfőn 310 egységig emelkedett, ami szintén hozzájárult az üzemanyagárak további emelkedéséhez. A hét első napján ugyanis futószalagon érkezett az újabb áremelés bejelentése. Szerdától 6-6 forinttal kerül többe mind a gázolaj, mind pedig a 95-ös benzin, így előbbi 435, utóbbi pedig 428 forint lesz átlagosan.
Nagy kérdés, hogy az olaj első negyedéves átlagára átlépi-e az 50 dolláros szintet, amikor a fent említett adócsökkenés életbe lép. Az első két hónap alapján az átlagár egyébként alatta maradt, így akár az is előfordulhat, hogy az autósok ugyan rekordközeli összeget kell, hogy fizessenek a kutaknál, ám a jövedéki adó mégsem fog csökkenni.