Ütőképesekre és lemaradókra szakadt szét a magyar gazdaság

Mintha teljesen más Magyarországon élnének a kevéssé, illetve a nagyon versenyképes hazai cégek, annyira máshogy ítélik meg a politikai és gazdaságpolitikai tényezőket – állapítja meg a Corvinus egyetem legfrissebb versenyképességi kutatása. Abban azonban egységesek, hogy a felsővezetőik sorra markánsan jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál. 

Önbizalom és alkalmazkodás ingatag talajon alcímmel elkészült a Budapesti Corvinus Egyetemnek a magyar vállalatok versenyképességéről szóló 2025-ös gyorsjelentése, amelyet sajtótájékoztatón mutattak be az érdeklődőknek május 6-án. A Versenyképesség Kutató Központ keretei között közel 30 éve folyó kutatássorozat legfrissebb adatfelvételében 335 közép- vagy nagyvállalat vett részt, 90 százalékuk magyar tulajdonban áll. A kiadvány összesen 14 fókuszterületen elemzi a hazai cégeket a HR-től a marketingen át az innovációig.

„A környezeti változásokat összességében és minden részletkérdésben némiképp kedvezőbbnek tartják a vállalatok, mint az előző felmérés idején, 60 százalékuk teljes mértékben kiszámíthatóként értékeli a működési környezetet. A gazdaság általános helyzetét azonban kedvezőtlenebbnek ítélik, mint 2019-ben. A monetáris politika, különösen az adózási feltételek módosítása a válaszadók szerint rontotta a vállalatok helyzetét – a legkedvezőtlenebb megítélést a fogyasztást terhelő adók szabályozása kapta” – emelte ki előadásában Chikán Attila, a Corvinus Versenyképesség Kutató Központjának igazgatója. Örvendetes, hogy a vállalatok egyre fontosabbnak tartják a fenntarthatósági követelményeket, de ez főleg a szigorodó szabályozásnak köszönhető, tette hozzá.

A középvezetők szerepe a teljesítményben

A kutatás alapján a hazai cégek fő stratégiai célokként a vevők kiszolgálását, a fejlődési lehetőségeket, valamint a profit- és tulajdonosiérték-teremtést jelölték meg. A válaszadók kétharmada javulásról számolt be a termelési-szolgáltatási folyamatok minden egyes tényezőjében, saját magukhoz és versenytársaikhoz hasonlítva egyaránt.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo