Újabb rossz hírt kaptak a nyugdíjasok a KSH-tól

Februárban 4,4 százalékos volt a nyugdíjas kosár szerint számolt infláció, de az alapvető élelmiszerek, a kikapcsolódást nyújtó szolgáltatások még nagyobb ütemben drágultak.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Két hónap átlagában 4,5 százalékkal nőtt a nyugdíjasok inflációja - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatközléséből. Emlékeztetőül: a nyugdíjak januárban 2,8 százalékkal nőttek (illetve a tervezettnél magasabb előző évi infláció miatt járó tavaly novemberi 0,7 százalékos pótlólagos emelés is ekkor épült be a járandóságokba.)

Kép: Pixabay

Januárban 4,6, februárban 4,4 százalékos inflációt mért a KSH a nyugdíjasok fogyasztói kosara szerint.

Azt biztosan ki lehet jelenteni, hogy pillanatnyilag ráfizetnek az idősek az áremelkedésre, mert a pénzük kisebb mértékben bővült, mint amennyivel az általuk fogyasztott termékek, szolgáltatások drágultak.
Természetesen ezúttal is az élelmiszerek miatt került többe az élet: a KSH szerint februárban átlagosan 7 százalékos volt ebben a termékkörben az infláció. A sertéshús 27,3 százalékkal, a párizsi, kolbász 21,5 százalékkal drágult az előző hónapban a tavaly februárihoz képest. A tej 9,4 százalékkal, a kenyér 7,6 százalékkal került többe.

Már múltkor is felhívtuk a figyelmet a nyugdíjasok körében elterjedtebb postai szolgáltatások árának emelkedésére, a friss statisztika szerint februárban már 9,5 százalékos drágulást mértek ebben a körben. De a mozijegyre, színházi belépőre is 5-7 százalékkal többet kell fizetni, mint egy éve. A szerencsejátékok árai 7 százalék feletti mértékben emelkedtek, a belföldi üdülés több mint 8 százalékkal. Vagyis akinek ezekből a termékekből, szolgáltatásokból az átlagosnál több van a fogyasztósi kosarában, azokat még a 4,5 százalékosnál is magasabb infláció sújtja

Jó hír viszont, hogy a ruházkodási cikkek 1 százalék alatti mértékben drágultak.

De sajnos több a kedvezőtlen hír. Laptársunk, a Privátbankár.hu minapi felmérése szerint márciusban is hasonló folyamatok jellemezték a hazai inflációt, a boltokban nem lassult a drágulás üteme, amit a már ismert piaci zavarokon túl a koronavírus miatti felvásárlási láz tetézett (bár a felmérés készítésének idején mukatársaink már nem tapasztaltak felvásárlási lázat, március legelején még tömve voltak a boltok).

Ami a közeljövőt illeti, az elemzők szerint idén 3,5 százalékos, vagy azt is meghaladó lehet az éves átlagos infláció, ugyanakkor nagy a bizonytalanság a járvány gazdasági hatásait illetően. A gazdasági hatás tűnik egyértelműbbnek, a termelési láncok lebénulása miatt lassulásra, rosszabb esetben visszaesésre kell számítani. Az árak esetében kevésbé egyértelmű a helyzet, mert a kínálat szűkössége miatt fellépő áremelkedéssel szemben a kereslet visszaszorulása (kevesebbek költenek az emberek utazásra, a karanténokban korlátozott a szolgáltatásokhoz való hozzáférés, a cégek alkalmazkodása növelheti a munkanélküliséget) az árak csökkenése irányába hat. El kell telnie pár hónapnak, hogy mindenki tisztábban láthasson ebben a kérdésben.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo