A fogyasztói kiadások az uniós GDP 56%-ának felelnek meg, és ez jól tükrözi azt a hatalmas erőt, amellyel a fogyasztók az európai gazdaságot fellendíthetik. Az Európai Bizottság az elkövetkezendő évekre vonatkozó uniós fogyasztóügyi politikai stratégiája a fogyasztói részvétel és a piac iránti bizalom maximalizálását célozza meg. Az európai fogyasztóügyi stratégia olyan intézkedéseket hirdet meg, amelyek célja az uniós növekedési stratégia, az Európa 2020 stratégia céljainak elérése.
A négy fő célkitűzés köré épülő európai fogyasztóügyi stratégia a fogyasztók biztonságának megerősítésével, a fogyasztók ismereteinek növelésével, a jogérvényesítés javításával és a jogorvoslat biztosításával, valamint a fogyasztói jogok és politikák társadalmi és gazdasági változásokhoz történő igazításával kívánja növelni a bizalmat. Számos olyan kulcsfontosságú intézkedést is felvázol, amelyet 2014-ig végre kell hajtani. (Magyarország 2014-ig szóló fogyasztóvédelmi poltikáját januárban fogadta el a kormány.)
„Ahhoz, hogy az Európai Unióban növekedést érjünk el, versenyképes kínálatra és erős keresletre van szükség. Ezért az uniós politikákban a fogyasztóknak ugyanolyan fontos szerepet kell betölteniük, mint a vállalkozásoknak. Az európai gazdaság fellendítéséhez bizalomteljes fogyasztókra van szükségünk", mondta Viviane Reding, a Bizottság alelnöke és az EU jogérvényesülési biztosa. „Ösztönözni szeretnénk a határokon átnyúló online vásárlást, ezért kell az EU-nak és tagállamainak a fogyasztói jogokat a digitális korhoz igazítani. A fogyasztói jogokról szóló irányelvvel és a modernizált adatvédelmi szabályokra irányuló javaslattal megtettük az első lépéseket az online fogyasztók bizalmának erősítése felé. Következő lépésként a Bizottság a szervezett utazásra vonatkozó 1990-es uniós szabályozás modernizálását tervezi, figyelembe véve, hogy ma már egyre többen az interneten foglalják le nyaralásukat. Új törvényeknél azonban több kell ahhoz, hogy az egységes digitális piac a fogyasztók javát szolgálja. A tagállamoknak fokozniuk kell az uniós szabályok gyors és bürokráciamentes végrehajtását, hogy 500 millió fogyasztó számára kézzelfogható valósággá válhassanak a fogyasztói jogok." (Fogyasztóbarát embléma megszerzésére pályázhatnak azok a vállalkozások, amelyek ellen nem érkezett panasz az elmúlt egy évben.)
„A jelenlegi gazdasági környezet erős fogyasztóügyi politikát követel meg. Az 500 millió európai fogyasztó jogainak erősítése nagyban hozzájárul majd az európai gazdaság növekedéséhez", mondta John Dalli egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos. „A ma elfogadott stratégia célja a fogyasztók jogainak erősítése és bizalmuk növelése azáltal, hogy az aktív piaci részvétel eszközeivel ruházzuk fel őket, melyek révén élhetnek a választás jogával, és biztosak lehetnek jogaik érvényesítésében. Ez például az egységes piacon hozzáférhető termékek és élelmiszerek biztonságát biztosító uniós keret felülvizsgálatával, a tagállami hatóságokkal szorosan együttműködve az európai fogyasztóvédelmi törvények végrehajtásának felgyorsításával érhető el, az Európai Fogyasztói Központok Hálózatán keresztül több támogatást nyújtva a külföldön vásárló fogyasztóknak, valamint annak biztosításával, hogy a fogyasztói érdekeket szisztematikusan integrálják a háztartások számára gazdasági szempontból legfontosabb uniós politikákba."
Jóllehet az Európai Unió igen sok fogyasztóvédelmi jogszabállyal rendelkezik, és számos uniós szakpolitika fontos részét képezi a fogyasztói dimenzió, átfogó keretre van szükség, amely az olyan előttünk álló kihívásokkal is szembenéz, mint a mindennapi élet digitalizálásából adódó nehézségek, a fogyasztás fenntarthatóbb formái felé való elmozdulás vágya, valamint a kiszolgáltatott fogyasztók sajátos szükségletei.