2000 óta Kína exportja figyelemreméltóan megnőtt, és az országot globális kereskedelmi központtá változtatta.
Évtizedekig az Egyesült Államok volt Kína meghatározó exportcélpontja. Az USA több kínai árut importált, mint bármely más ország. Kína azonban stratégiailag növelte exportját Dél-Ázsiába, a Közel-Keletre és Afrikába a Belt and Road, Egy Övezet Egy Út program, más néven az Új Selyemút kezdeményezés keretében.
Több mint kétszeresére növelte a latin-amerikai és a karibi országokkal folytatott kereskedelmét.
Eközben az Egyesült Államok részesedése a kínai exportból a 2000-es 21 százalékról 2022-re 16 százalékra esett vissza. 2023-ra ez a részarány tovább csökkent, 14,8 százalékra. Kína globális exportja pedig elérte a 3,4 billió dollárt, az Egyesült Államokra ebből mindössze 502 milliárd dollárt jutott.
2025. február 1-jén Trump elnök 10 százalékos vámot jelentett be az Egyesült Államokba importált kínai árukra, amely február 4-én lépett hatályba, egy szélesebb vámcsomag részeként.
Válaszul Kína megtorló intézkedéseket jelentett be, beleértve egyes egyesült államokbeli árukra kivetett vámokat, a kritikus ásványok exportjának ellenőrzését. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) pedig pert indított az Egyesült Államok ellen, és vizsgálatot kezdeményezett a Google ellen.