Trump vámháborújában eddig több a veszteség, mint a haszon

Kína az elmúlt évtizedekben tovább mélyítette gazdasági kapcsolatait különböző régiókkal. így az USA immár a harmadik helyre csúszott vissza a pekingi exportlistán.

2000 óta Kína exportja figyelemreméltóan megnőtt, és az országot globális kereskedelmi központtá változtatta.

Évtizedekig az Egyesült Államok volt Kína meghatározó exportcélpontja. Az USA több kínai árut importált, mint bármely más ország. Kína azonban stratégiailag növelte exportját Dél-Ázsiába, a Közel-Keletre és Afrikába a Belt and Road, Egy Övezet Egy Út program, más néven az Új Selyemút kezdeményezés keretében.

Több mint kétszeresére növelte a latin-amerikai és a karibi országokkal folytatott kereskedelmét.

Eközben az Egyesült Államok részesedése a kínai exportból a 2000-es 21 százalékról 2022-re 16 százalékra esett vissza. 2023-ra ez a részarány tovább csökkent, 14,8 százalékra. Kína globális exportja pedig elérte a 3,4 billió dollárt, az Egyesült Államokra ebből mindössze 502 milliárd dollárt jutott.

2025. február 1-jén Trump elnök 10 százalékos vámot jelentett be az Egyesült Államokba importált kínai árukra, amely február 4-én lépett hatályba, egy szélesebb vámcsomag részeként.

Válaszul Kína megtorló intézkedéseket jelentett be, beleértve egyes egyesült államokbeli árukra kivetett vámokat, a kritikus ásványok exportjának ellenőrzését. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) pedig pert indított az Egyesült Államok ellen, és vizsgálatot kezdeményezett a Google ellen.

Véleményvezér

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország 

A hadiipari részvényeké a jövő.
Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo