A berlini “dízel-csúcs” a független szakértők véleménye szerint legfeljebb elsősegélyként értékelhető eredményeket hozott. A dízel motorok károsanyag-kibocsátása a jelek szerint megkérdőjelezi a motorfajta jövőjét, a kérdés új kihívások elé állítja mind a gyártókat, mind a nagyvárosok vezetőit, akiknek célja, hogy óvják a lakosság egészségét.
A nagy német autógyártók, a kormány illetékesei és a nagyvárosok vezetői részvételével a német fővárosban rendezett egynapos “dízel-csúcs” viszonylag sovány eredménye könnyen néhány mondatban összefoglalható. A gyártók kötelezték magukat, hogy mintegy 5 millió dízel jármű szoftverjének ingyenes frissítésével 30 százalékkal csökkentik a járművek káros anyag (nitrogénoxid) kibocsátását, emellett viszonylag jelentős anyagi kedvezményeket nyújtanak a vásárlóknak, akik régebbi dízel járművüket új, a szigorúbb normáknak megfelelő dízel kocsikra cserélik.
Sufni tuning - a VW nem támogatja
Független szakemberek, nem különben a környezetvédők szerint a nagy autógyáraknak ez a vállalása még fél sikernek sem tekinthető. A gyártók által sem cáfolt adatok szerint a szoftverfrissítés átlagosan csak 100 euróba kerül egy kocsinál, ám a megoldást az jelentené, ha a járművek hardverét is átalakítanák olyan szűrőberendezés beépítésével, amely a káros anyag 90 százalékát visszatartja. Ilyen átalakítás költsége azonban kocsinként 1500 euróba kerülne. A Volkswagen vezetője – kollégáival összhangban – azzal utasította el ezt a javaslatot: nem látja értelmét visszamenni a múltba és régi kocsikat korszerűsíteni, hanem előre kell tekinteni…
Németországban kerek 15 millió dízelmotorral felszerelt járművet tartanak nyilván. Ezek közül a legújabb szigorú környezetvédelmi előírások körébe (Euro5 és Euro6) 5,9 ill. 2,7 millió kocsi tartozik. Három és félmillió jármű felel meg az Euro4-es normának és további másfél millió, amelyre még az Euro2 ill. Euro3 előírások vonatkoznak.
Az Audi azt vállalta, hogy Európa szerte kereken 850 ezer kocsijában frissíti a szoftvert, a BMW két és fél millió Euro5-ös motorral felszerelt kocsijánál ígért frissítést, a Daimler Benz 3 millió kocsit vállalt, míg a VW amely korábban két és félmillió kocsi átalakításáról beszélt, most hajlandó négymilliót korszerűsíteni. Az Opel (amely egyébként a napokban olvad be hivatalosan is a francia Peugeot, Citroen konszernbe) 90 ezer kocsija visszahívását és átalakítását vállalta.
Egyébként ugyancsak a gyártók által sem cáfolt adat, hogy a szoftverfrissítésekkel a károsanyag-kibocsátás kerek 25 százalékkal csökkenthető, míg megfelelő szűrőkkel 90 százalékos csökkentés volna lehetséges.
A német média hangsúlyozottan mutat rá, hogy az autógyártók szoftverei gyakorlatilag ellenőrizhetetlennek bizonyultak – mindaddig, amíg amerikai szakemberek a manipulációkat fel nem fedezték. Amint a német szövetségi környezetvédelmi hivatal megállapította, egy a legújabb, Euro6-os előírásoknak megfelelő dízel jelenleg kilométerenként 507 mg nitrogénoxidot bocsát ki kilométerenként – szemben a laboratóriumi mérőberendezéseken regisztrált 80 milligrammal. Így a legkorszerűbb dízel motorok a szoftverfrissítés után is vagy 350 mg káros anyagot bocsátanak ki – több mint négyszer annyit, mint a törvényben megengedett.
A gyártók szerint a városvezetők is sárosak
A gyártók szempontjából a helyzet kevéssé biztató: a legújabb kimutatások szerint az eladott kocsiknak csak jó 40 százaléka dízel motorral felszerelt – 7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. Nem arról van szó, hogy a német autós ne bízna a dízel hajtómű gazdaságosságában és tartósságában, hanem arról, hogy attól kell tartania: rövidebb hosszabb határidőn belül nem tud majd kocsijával lakóhelye belvárosába behajtani. Több német nagyvárosban ugyanis már szabályozták, hogy különösen szennyező járművek nem hajthatnak be a belvárosokba és a városvezetők mind határozottabban próbálnak érvényt szerezni a törvényeknek, amelyek a települések légtisztaságának megvédésre kötelezik őket. Az autógyártók egyébként – nem megalapozatlanul – azzal vágnak vissza, hogy a városok légszennyezettségének kétharmada nem a járművektől származik… Felelőssé tehetők éppen az autók ellen hadakozó városvezetők is, akik engedélyezték és engedélyezik a nagyvárosok mind szorosabb beépítését, ami együtt jár a légcsatornák elzárásával és a levegő minőségének romlásával.
A kisebbik kormánypárt pert fontolgat
Míg korábban csak a Zöldek részéről fenyegették perrel a környezetvédelmi normák megsértése miatt az autógyártókat, tanulságos módon most már ilyen hangokat lehet hallani a kormányon lévő (és várhatóan a szeptemberi választások után kormányon is maradó) bajor keresztényszocialistáktól. Vezetőjük, Horst Seehofer bajor miniszterelnök belengette, hogy próbapert indíthatnak.