Tovább nyílik az olló a budapesti és vidék autósok között

Az idei III. negyedévben 10 százalékkal, 58 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja az előző év őszéhez képest. A kárráfordítások feleennyivel nőttek (az utolsó negyedévben egyáltalán nem), csökken az infláció, így kisebb bővülés lenne indokolt. A kárráfordítás mellett az adó hatását is kiszűrő korrigált MNB-index így 2024 minden negyedévében enyhén nőtt.

2024 III. negyedévének végén 58 ezer forint volt a személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos éves díja, ami 1,3 százalékos növekedés az előző negyedéves értékhez képest. Éves szinten 10 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 11, a nem budapesti szerződéseknél pedig 10 százalékkal – olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves kgfb-indexében. Tovább nyílik az olló Budapest és vidék közt: a fővárosi autósok átlagos éves díja (83,5 ezer forint) immár közel 30 ezer forinttal magasabb az ország többi részén lévő társaikénál (53,6 ezer forint) – közölte az MNB.

 A kárráfordításoknál kétszer gyorsabban nőtt a kgfb átlagdíja
A kárráfordításoknál kétszer gyorsabban nőtt a kgfb átlagdíja
Fotó: Depositphotos

A biztosítók kárráfordításai 5 százalékkal emelkedtek 2023. III. negyedévéhez képest, ám az utolsó negyedévben itt egyáltalán nem volt növekedés. A kárráfordítás növekedési üteme így már hat negyedéve alacsonyabb, mint a díjaké. Emiatt és az infláció apadásával a díjemelkedések mérséklődése, konszolidáció lenne indokolt, azonban egyelőre ennek nem látni jelét.

Az MNB személygépkocsikra számított korrigált kgfb-indexe (ami az árváltozások indokoltságának mérésére szolgál és a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva mutatja be a nettó díjváltozást) 135 százalékon áll, folyamatos enyhe emelkedést mutatva az idei negyedévekben. Az index 2021. I. negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll.
Az egyéb járműkategóriák szinte mindegyikénél – a stagnáló vagy csökkenő díjú motorkerékpárok, nehéz pótkocsik, illetve egyedi vontatók kivételével – infláció felett emelkedtek a díjak. A nagyobb szerződésszámú járművek közül ezen belül az egyedi taxiknál 16, az egyedi teherautóknál 5, a segédmotoros kerékpároknál 6, a flottás teherautóknál 10, a flottás vontatoknál pedig 6 százalékos díjnövekedést lehetett megfigyelni.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo