Tovább nyílik az olló a budapesti és vidék autósok között

Az idei III. negyedévben 10 százalékkal, 58 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja az előző év őszéhez képest. A kárráfordítások feleennyivel nőttek (az utolsó negyedévben egyáltalán nem), csökken az infláció, így kisebb bővülés lenne indokolt. A kárráfordítás mellett az adó hatását is kiszűrő korrigált MNB-index így 2024 minden negyedévében enyhén nőtt.

2024 III. negyedévének végén 58 ezer forint volt a személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos éves díja, ami 1,3 százalékos növekedés az előző negyedéves értékhez képest. Éves szinten 10 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 11, a nem budapesti szerződéseknél pedig 10 százalékkal – olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves kgfb-indexében. Tovább nyílik az olló Budapest és vidék közt: a fővárosi autósok átlagos éves díja (83,5 ezer forint) immár közel 30 ezer forinttal magasabb az ország többi részén lévő társaikénál (53,6 ezer forint) – közölte az MNB.

 A kárráfordításoknál kétszer gyorsabban nőtt a kgfb átlagdíja
A kárráfordításoknál kétszer gyorsabban nőtt a kgfb átlagdíja
Fotó: Depositphotos

A biztosítók kárráfordításai 5 százalékkal emelkedtek 2023. III. negyedévéhez képest, ám az utolsó negyedévben itt egyáltalán nem volt növekedés. A kárráfordítás növekedési üteme így már hat negyedéve alacsonyabb, mint a díjaké. Emiatt és az infláció apadásával a díjemelkedések mérséklődése, konszolidáció lenne indokolt, azonban egyelőre ennek nem látni jelét.

Az MNB személygépkocsikra számított korrigált kgfb-indexe (ami az árváltozások indokoltságának mérésére szolgál és a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva mutatja be a nettó díjváltozást) 135 százalékon áll, folyamatos enyhe emelkedést mutatva az idei negyedévekben. Az index 2021. I. negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll.
Az egyéb járműkategóriák szinte mindegyikénél – a stagnáló vagy csökkenő díjú motorkerékpárok, nehéz pótkocsik, illetve egyedi vontatók kivételével – infláció felett emelkedtek a díjak. A nagyobb szerződésszámú járművek közül ezen belül az egyedi taxiknál 16, az egyedi teherautóknál 5, a segédmotoros kerékpároknál 6, a flottás teherautóknál 10, a flottás vontatoknál pedig 6 százalékos díjnövekedést lehetett megfigyelni.

Véleményvezér

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 
Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost 

A független országgyűlési képviselőnek hétmillió forintba került egy régebbi Orbán-beszéd lejátszása a parlamentben. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo