A leggyakoribb döntési tényezőként az anyagi szempontokat szokták említeni, amikor felmerül a kérdés, hogy miért is választ valaki négyévszakos abroncsokat. Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy egyre többen tesznek így, a tavalyi évben 35 százalékkal nőtt irántuk a kereslet.
Hasonlóan fontos szempont lehet, hogy ezzel a négy évszakos abroncs alkalmazásával el lehet kerülni az évi két abroncscserét, amelyet sokan felesleges, idő- és energiaigényes időtöltésnek gondolnak.
„A négyévszakos abroncs azoknak a járművezetőknek ajánlott, akik főképpen városban közlekednek, az autójuk nem nagy teljesítményű, éves futásteljesítményük hozzávetőlegesen 20 ezer kilométer és le tudnak mondani a jármű használatáról havas körülmények esetén” – hívta fel a figyelmet a további szempontokra Menkó Illés. „Tehát, ha például valaki hegyvidéken közlekedne, havas úton, akkor számára nem a négyévszakos abroncs a legjobb választás” – tette hozzá a szakértő.A rendszeresség nem meghatározó
Azoknak a sofőröknek ajánlott, akik a téli szezonban jellemzően hómentes útfelületen vezetnek, hiszen a négyévszakos abroncsnak havas úton hosszabb a fékútja, mint a téli alternatívának. A felhasználó lehet például egy Budapest környékén ingázó vezető, aki nem tesz meg naponta sok kilométert, viszont azt elméletileg minden nap meg kell tennie. Mégis van lehetősége mérlegelni, hogy mennyire fontos például 20 centiméter mélységű hóban elindulnia otthonról, vagy onnan is tud dolgozni.
„Ha valaki minden nap vezet, akkor is nagy eséllyel találkozhat a téli szezonban havas vagy latyakos úttal, akár hetente csak is. A rendszeresség a négyévszakos abroncs szempontjából nem meghatározó szempont, inkább azon helyzeteket kell felismernünk, amikor nem ideális őket használni” – mutatott rá a Continental műszaki vezetője.Kisebb motorteljesítményű autókra ajánlott
„A nagy teljesítményű járműveknél téli körülmények között folyamatosan működne a kipörgésgátló, illetve a menetstabilizáló rendszer, hiszen a puha alapanyag helyett egy keményebb alapanyag alkotja a futófelületet, ami nem képes olyan mértékben felvenni az útfelület alakját, mint a téli abroncs” – emelte ki Menkó Illés.Előbb-utóbb cserélni kell„Ezért jellemzően a kisebb motorteljesítménnyel rendelkező gépkocsikhoz ajánlott a négyévszakos abroncs. Azokon az autókon érdemes kerülni, amelyeket terepen is használnak” – tette hozzá.
Bár sokan úgy gondolnak a négyévszakos abroncsokra, mint egy olyan megoldásra, amivel el lehet kerülni az abroncscserét, azonban egy idő után ezek a típusok is elkopnak, ekkor pedig érdemes újakat beszerezni, és felkeresni a szakemebereket. Akkor kell az abroncsot cserélni, ha elkopott, tehát, ha a mintázati mélysége 1,6 mm alá csökken, nem szabad elfelejteni azonban, hogy akkor is érdemes ellátogatni a szervizekbe fél évente, ha nem szükséges a csere, hiszen az abroncsok ellenőrzése a futómű vizsgálata mellett kiemelt fontossággal bír.
„Egy-egy rövid vizsgálat alatt fény derülhet a korai futóműhibára, a korai felismerés pedig pénzt jelenthet, hiszen nem mindegy, hogy az abroncsot meddig koptatja gyorsabban a futómű” – mondta el a Continental szakembere. Ezeken felül pedig ajánlott a négyévzsakos abroncsok pozícióját 7-10 ezer kilométerenként javasolt megváltoztatni, akárcsak a többi típus esetében.Kevesebb kompromisszum, több előny
„Régebben igaz volt, hogy a négyévszakos abroncs használatakor sok kompromisszumot kellett kötni, viszont ezek a gumiabroncsok is folyamatos fejlődésen mennek keresztül, hasonlóan a nyári és téli típusokhoz. Így a hátrányuk a szezonális abroncsokkal szemben egyre inkább csökkenő tendenciát mutat, a korai négyévszakos abroncsok esetében még az alapanyagok is mások voltak, mint manapság” – hívta fel a figyelmet a szakértő.Ha a négyévszakos gumiabroncsok mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem kell figyelmet fordítani az időjárás által megkövetelt szezonnak megfelelő abroncs felszereltetésére, így sok időt nyerhetünk.