Technikai recesszió elé nézhet Magyarország

A vártnál erősebb második negyedéves gazdasági teljesítmény mellett 2022-re 5,3 százalékos, míg jövőre 0,4 százalékos GDP növekedést várnak a Magyar Bankholding makrogazdasági elemzői. A megemelkedett energia-, valamint élelmiszerárak miatt tovább nő az infláció, ugyanakkor az árkorlátozások fenntartása jelentős ársokkot előzött meg. A kedvező munkaerőpiaci kondíciók mellett a kormányzati támogatások hozzájárultak a fogyasztás bővüléséhez, amely azonban a következő negyedévekben már érdemben lassul. A munkaerőpiac hosszabb távon is feszes maradhat, bár jövőre átmenetileg enyhén emelkedhet a munkanélküliségi ráta. Magyarország második legnagyobb pénzintézeteként a Magyar Bankholding ebben az időszakban a tudatos pénzügyi tervezést, válságtűrő üzleti modell kialakítását és az energiahatékonysági beruházások megfontolását javasolja a vállalkozásoknak.

Gazdasági szereplők: tervezés, pénzügyi tudatosság és folyamatos kommunikáció a bankkal

A jelenlegi bizonytalan gazdasági környezet tudatos pénzügyi tervezést, válságtűrő forgatókönyvek készítését igényli. Ebben az esetben elég tartaléka lehet egy vállalkozásnak ahhoz, hogy az imént említett, középtávon várható fellendülés kezdetén sikeresen tudjon elindulni” – mondta Kuti Ákos, a Magyar Bankholding Stratégiai Elemzés Központjának vezetője.

Továbbra is érdemes energiahatékonyságot javító, technológiában korszerűbb, innovációs beruházásokat megfontolni, amelyek eredményeképp rezilienssé tehető a vállalkozás működése, megőrizhető a piacképessége.

Ezzel tompíthatóak a recessziós hatások is, és alapvető érdekünk, hogy a magyar gazdaság minél inkább elkerülje a válságot, a vállalkozások fizetőképessége megmaradjon” – tette hozzá Kuti Ákos.

Habár a megváltozott gazdasági körülmények elbizonytalaníthatják a fejlesztéseket tervező vállalatokat, az energiahatékonysági beruházások még a magasabb kamatok mellett is megtérülhetnek. Az emelkedő kamatok negatív hatását pedig a kkv-k számára továbbra is elérhető kedvezményes hitelkonstrukciók, valamint GINOP pályázatok ellensúlyozhatják.

A legnagyobb agrárügyfélkörrel rendelkező bankként bízunk abban, hogy akár meglevő termékeinkkel, akár likviditáshiányt áthidaló célzott megoldásainkkal megfelelő segítséget tudunk nyújtani a súlyos aszály és a bizonytalan gazdasági klíma által fokozottan sújtott mezőgazdasági szereplők számára” – tette hozzá a szakértő.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo