A folyamatos monitoring bevezetése jelentős változás a korábbi gyakorlathoz képest. Az adóhatóság ez ügyben teljes tájékoztatót tett közzé.
Elektronikus adathozzáférés és az adóhatóság szerepe
Fontos újdonság, hogy a vámjogi képviselők elektronikus úton kikérhetik az adóhatóságtól az importálóval kapcsolatos, ellenőrzéshez szükséges adatokat, amennyiben ehhez az importáló írásban hozzájárul. Az adóhatóság nyolc napon belül rendelkezésre bocsátja ezeket az információkat. Az ellenőrzés során vizsgálni kell többek között a cégnyilvántartási adatokat, a szankciós listákon való esetleges szereplést, valamint az importáló adószámának érvényességét.
Azoknál az importőröknél, akik rendelkeznek importáfa-önadózói engedéllyel, nincs szükség sem nyilatkozattételre, sem partnerellenőrzésre, ebben az esetben is követelmény ugyanakkor, hogy maga a vámjogi képviselő megbízható adózó legyen.
A szakértő hangsúlyozta: „Az importálóknak érdemes időben felkészülniük a változásokra, különösen, ha jelenleg negyedéves bevallók. A zökkenőmentes átállás érdekében javasolt mielőbb kezdeményezniük a szükséges módosításokat az adóhatóságnál. A megfelelő felkészülés kulcsfontosságú a zavartalan működés fenntartásához.”
Új adatszolgáltatási kötelezettséget jelent, hogy a vámjogi képviselőknek az adóbevallásukban részletesen fel kell tüntetniük az importálás alapvető adatait, többek között a vámhatósági értesítés vagy határozat számát, az importáló adószámát, valamint az adó alapját és összegét.