A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint több mint 46 ezer kártyás visszaélést regisztráltak 2025 második negyedévében Magyarországon, összesen 1,8 milliárd forint értékben. Ez 1 százalékos esetszám-csökkenést, valamint 26,5 százalékos értékcsökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a sikertelen csalási próbálkozások száma 44 százalékkal emelkedett, ami nemcsak a pénzintézetek technológiai védelmi rendszereinek fejlődését, hanem az edukációs erőfeszítések hatékonyságának és a fogyasztók tudatosságának növekedését is jól tükrözi.
                 
                    
Fotó: DepositPhotos.com
A nem kártyás elektronikus pénzforgalomban – például az átutalásoknál – elkövetett sikeres visszaélések száma megközelítette a 6500-at, az okozott kár pedig csaknem 6,1 milliárd forint volt idén április 1. és június 30. között. Ez 6,9 százalékos növekedés esetszámban, és 5,4 százalékos emelkedés értékben. A károsultak döntő többsége lakossági ügyfél volt, de a vállalatokat és szervezeteket érő támadások száma is meghaladta az ezret, összesen 2 milliárd forintos kárt okozva.
A leggyakoribb elkövetési módszer továbbra is az adathalászat (48,2 százalék) és a pszichológiai manipuláció (43,3 százalék). A számlákhoz vagy felhasználói fiókokhoz való közvetlen hozzáférés mindössze 6,8 százalékot tett ki ebben az időszakban.
„A kétlépcsős és biometrikus azonosítás elterjedése önmagában növeli a biztonságot, ugyanakkor a csalók egyre gyakrabban magát az ügyfelet bírják rá az utalásra. Ezért a technikai védelem mellett az ügyfelek tájékoztatása és az óvatossága kiemelten fontos. Az OTP Bank kiemelt figyelmet fordít a megelőzésre és az edukációra.” – mondta Sonjic László, az OTP Bank szakértője.
 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			