2009. január elsejétől épület vagy önálló rendeltetési egység értékesítése vagy bérbeadása esetén kötelező energetikai tanúsítvány készítése és átadása. Ebben koncepcionális változás nem következik be, ugyanakkor a tanúsítvány érvényességi idejében, annak energetikai osztályozásban, részletezettségében, tartalmában jelentős változásokat találunk, még a tanúsítvány funkciója, felhasználása is szélesedik.
Az egyszerűbb lakás adásvételektől egészen a határon átnyúló ingatlantranzakciókig, elkerülhetetlen, hogy mind a szerződéses felek, mind az őket támogató ügyvédek, jogtanácsosok, ingatlanközvetítők megismerkedjenek az energetikai tanúsítványt érintő legfőbb szabályokkal.
A bevezetett könnyítések
A változás nem érinti az energetikai tanúsítvány kiállításának és átadásának kötelező esetköreit, de könnyítés a feleknek, hogy az egyedi azonosító számot (HET szám) a jövőben már nem lesz szükséges az adásvételi vagy bérleti szerződésekben rögzíteni. Az energetikai tanúsítvány beszerzése miatt nem húzódik a szerződéskötés időpontja, elegendő ugyanis a birtokbaadással egyidejűleg a vevő vagy a bérlő részére bemutatni és egyidejűleg átadni a tanúsítványt.
Ennek ellenére egyre több az olyan professzionális vevő vagy bérlő, akik számára kifejezetten fontos a tanúsítvány tartalma, az energiahatékonysági besorolás és egyéb jellemzők, és ezért megkövetelik a tanúsítvány átadását már a szerződéskötést megelőzően. Tapasztalatunk szerint eltűnőben van az a nézet - még a kisebb értékű szerződéskötések során is - hogy az energetikai tanúsítvány csak egy szükséges rossz, amelynek beszerzése felesleges költséget jelent.