A Bank360.hu szerint legyen szó bármilyen hitel felvételéről, a bankoknak vizsgálniuk kell az igénylők jövedelmi helyzetét. A rendszeres bevételt a legtöbb banknál bankszámlakivonattal igazolhatják a meglévő ügyfelek, de a legtöbbször munkáltatói jövedelemigazolásra, vagy egyéni vállalkozók esetén NAV-os jövedelemigazolásra van szükség.
Ez pedig adminisztrációs teher az igénylőknek. Az igazolást ki kell kérni, annak előállítására és beérkezésére várni kell. Ha megvan, sok esetben csak fizikailag, papír alapon tudjuk benyújtani a hiteles változatot a banknak. Ez a folyamat tehát idő és energiaigényes, ráadásul kapásból elvágja az online hiteligénylés lehetőségét például a már említett egyéni vállalkozóknál.
Csendes fordulat
Néhány napja azonban teljesen csendben hatalmasat fordult a világ ezen a fronton - fedezte fel a Bank360.hu. Tavaly novemberben jelent meg az a kormányrendelet, amely szerint a NAV-tól kikérhető lesz egy elektronikus kereseti kimutatás, a lehetőség pedig februártól adott. Ezt a kimutatást a bankok bizonyos, online is igényelhető hiteleknél teszik elérhetővé, vagyis a laptop mellől koordinálni tudjuk a teljes igénylési folyamatot, semmit sem kell kinyomtatni, bevinni, aláírni.
Az elektronikus keresetkimutatást a NAV a KHR-rendszeren teszi elérhetővé, ahonnan a megjelölt bank adott ideig lekérdezheti az adatokat. Az információ hiteles, akár a kinyomtatott igazolás. Az igazolás majdnem naprakész, ami azt jelenti, hogy a lekérdezéskor a két hónappal korábbi állapotot mutatja. Ez elvileg némi kockázatot jelenthet a bankok számára, hiszen nem látnak rá a pillanatnyi állapotra - a munkáltató biztosan nem állít ki igazolást, ha az alkalmazott például a felmondását tölti. Ugyanakkor üzletpolitikai szempontból ez vállalható kockázat lehet a Bank360.hu szakértői szerint.
Alig lehet elérni
A szolgáltatás már elérhető, ám egyelőre nem reklámozzák. A bankok egyelőre megjelentették az elektronikus keresetkimutatást a részletes tájékoztatókban, mint lehetőséget, de külön nem emelik ki, nem hirdetik. A NAV honlapján pedig egyáltalán nincs jele még annak sem, hogy ilyen lehetőség egyáltalán van. Pedig van, a Bank360 meg is találta. Egyetlen apró dolog hiányzik a sikerhez, ez pedig a nyomtatvány neve, amelyre rá lehet keresni. Ezt az információt sajnálatos módon nem tartalmazza semmilyen tájékoztató, sem a bankoké sem a NAV-é.
Ez pedig nagyban megnehezíti az egész ügymenetet. A nyomtatványt neve, száma híján nem lehet egyszerűen kikeresni a listából, az összetett keresést kell használni, ami nem könnyű.
A sikerhez az alábbi szűréseket kell megadni:
bevallásra kötelezett - “Magánszemély”, alkategória - “Adószámmal nem rendelkező”. Az adónemnél azt kell kiválasztani, hogy “Adónemhez nem kapcsolódó”, majd a nyomtatvány jellege “Alap”, típusa “Kérelem”.
A bevallás évét már nem kell megadni, de egyébiránt nem 2020 lesz a helyes válasz, hanem valamiért 2019.
Így kiderül, hogy a szükséges nyomtatvány az IGAZOL nevet kapta, amely teljes nevén Összevont nyomtatvány az adóhatósági igazolásokkal kapcsolatos ügyek intézéséhez.
Mindenesetre, ha ezt megtaláltuk, maga a kérelem kitöltése pár pillanat alatt megvan, és a nyomtatványt az Ügyfélkapun keresztül továbbítani is lehet.
Az alapadatok kitöltése után a Jövedelemigazolás pótlapot kell kitölteni értelemszerűen. Hiteligénylés mellett bank- és hitelkártya-igényléshez, valamint kezességvállaláshoz is ezt a lapot lehet benyújtani.